הצטרפותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לתביעת הדיבה שהוגשה נגד מוחמד בכרי בגין סרטו "ג'נין ג'נין" באה בעקבות פנייה אישית מהרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, כך עולה ממסמכים שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לבית-המשפט שבו נדונה התביעה.

נגד בכרי הוגשה תביעה בסך 2.6 מיליון שקל בגין הוצאת דיבה בסרט "ג'נין ג'נין", שאותו הפיק לפני כ-16 שנה, אחרי מבצע צבאי של צה"ל בעיר הפלסטינית. בעבר דחה בית-המשפט תביעה שהוגשה נגד בכרי בטענה כי התובעים לא הופיעו בסרט, אך קבע כי הסרט אכן כולל לשון הרע כלפי לוחמי המבצע. לפני כשנה הגיש ניסים מגנאג'י תביעה חדשה בטענה כי הוא מופיע בסרט ועל כן זכאי לפיצוי בגין השקרים וההשמצות שנכללים בו. מגנאג'י, כך התברר במהלך ההליכים המוקדמים, מופיע בסרט במשך כארבע שניות.

ארבע השניות שבהן מופיע מגנאג'י בסרט "ג'נין ג'נין" (מימין, ללא כובע)

לפני שבועות אחדים הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי יתייצב לצד התביעה של מגנאג'י נגד בכרי. היום מסר מנדלבליט לבית-המשפט, במענה לפניית באי-כוחו של בכרי, את המסמכים שהועברו למשרדו בקשר להצטרפותו להליך. בין היתר נכלל בהם מכתב ששיגר אליו הרמטכ"ל איזנקוט בחודש נובמבר האחרון.

תחת הכותרת "הצטרפות היועץ המשפטי לממשלה להליך התביעה נגד מפיק הסרט 'ג'נין ג'נין'" כתב איזנקוט למנדלבליט כי "מאז מבצע 'חומת מגן' מלווה צה"ל את הלוחמים שהשתתפו בקרב בג'נין ואת בני המשפחות השכולות של הלוחמים שנפלו בקרב, לרבות במאבקם לטיהור שמם נוכח הטענות השקריות שטפל עליהם מפיק הסרט 'ג'נין ג'נין'. זאת מתוך הכרה בגבורתם של הלוחמים שיצאו לקרב בשליחות המדינה ובחובה לשמור על כבודם ושמם הטוב".

"אחד הלוחמים", כתב הרמטכ"ל בהמשך מכתבו, "סא"ל (מיל') ניסים מגנאג'י, הגיש תביעת לשון הרע ורשלנות נגד מפיק הסרט. עודכנתי כי פנה אליך לאחרונה באמצעות בא-כוחו בבקשה שתפעיל סמכותך ותצטרף כצד להליך. מהיכרותי עמך אני מודע היטב למשקל שאתה מייחס להגנה על צה"ל ולוחמיו ולהירתמותך, בהזדמנויות רבות, למטרה חשובה זו. אני רואה חשיבות רבה בסיוע מצד כלל הרשויות ללוחמי צה"ל בהגנה על שמם וכבודם. יש לכך חשיבות במישורים המהותי, הערכי וההצהרתי. מבלי להתערב בשיקולים המשפטיים, בטוחני כי תשקול בלב חפץ את הדרכים לסייע במקרה שלפנינו. אשמח אם תימצא לכך הדרך המתאימה".

מכתבו של הרמטכ"ל ליועץ המשפטי לממשלה, נובמבר 2017

12733-11-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.98MB)