תביעת דיבה שהוגשה בשנה שעברה נגד מוחמד בכרי בגין סרטו "ג'נין ג'נין" היא תביעת השתקה, כך טוען בכרי בכתב הגנה שהגיש לאחרונה לבית-המשפט באמצעות באי-כוחו, עורכי-הדין חוסיין אבו-חוסיין ומיכאל ספרד. עוד טוען בכרי כי התובע, ניסים מגנאג'י, מופיע בסרטו למשך שניות אחדות ושאף צופה סביר אינו יכול לזהותו.

לפני כ-15 שנה יצר בכרי סרט על האירועים במחנה הפליטים ג'נין בזמן מבצע "חומת מגן". בעבר הגישו חמישה חיילי מילואים שהשתתפו במבצע תביעת דיבה נגד בכרי, אולם זו נדחתה. בכרי אכן הוציא את דיבת חיילי צה"ל, קבע בית-המשפט, אך אין לתובעים, שכלל לא הופיעו בסרט, עילת תביעה נגדו. בשנה שעברה הוגשה תביעה חדשה נגד בכרי. הפעם התובע, ניסים מגנאג'י, טען כי הוא מופיע בסרט ועל כן ההשמצות הכלולות בו גרמו לביזויו והשפלתו ומחייבות לפצותו ב-2.6 מיליון שקל.

בכרי טוען בכתב ההגנה שלו כי רק לאחר הגשת התביעה, ובעקבות דין ודברים שנערך בין באי-כוחו לבאי-כוח התובע, התברר לו היכן בדיוק משובצת דמותו של מגנאג'י בסרט "ג'נין ג'נין". לפי כתב ההגנה, מגנאג'י "מופיע בסרט במשך שלוש שניות" בסביבות הדקה ה-26 (יצוין כי פרק הזמן המדויק הוא ארבע שניות, ולא שלוש). "בדיקה של שניות אלה מבהירה כי המדובר בפריים שבו נראים שלושה חיילים כשאחד מהם, ללא כובע, הוא התובע".

ארבע השניות שבהן מופיע מגנאג'י בסרט "ג'נין ג'נין"

לדברי בכרי, כלל לא ניתן לזהות את מגנאנג'י. בנוסף הוא טוען כי "כל צופה, גם לא מיומן בצפייה בסרטים דוקומנטריים, יבין כי לאורך הסרט משובצות תמונות של חיילים ואין זאת אומרת שלהם אישית מיוחסת פעולה כלשהי שנטענת בסרט, וודאי לא כל המעשים!".

בכתב תשובה שהגיש מגנאג'י בשבוע שעבר באמצעות עורכי-הדין נבות תל-צור, שחר קונפורטי וטל שפירא נטען כי "התובע מזוהה באופן ברור בסרט". לדברי מגנאג'י, "חוג רחב של בני משפחה, חברים ומכרים שלו שצפו בסרט לאחרונה זיהו את התובע על נקלה כאחד מהחיילים המופיעים בסרט, וכמי שההאשמות החמורות והשקריות הכלולות בסרט מכוונות אליו".

אשר לעובדה כי הוא מופיע בסרט לשניות אחדות בלבד טוען מגנאג'י כי "אין כל חשיבות למשך הזמן שבו מופיעה דמותו בסרט". לדבריו, בכרי "היה זה שבמו ידיו, בעת שערך את הסרט ושיבץ בו את תמונת התובע, קשר בקשר גורדי בין התובע לבין המעשים הקשים המיוחסים לחיילי צה"ל בסרט".

12733-11-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.15MB)

להורדת הקובץ (PDF, 6.28MB)