יום אחד בסוף ספטמבר, צוות צילום של ערוץ 9 יוצא לאשקלון. המשימה: לצלם את "היכל החתול", מעין מקלט לחתולים חסרי בית שמנהל יורי קוקלצ'וב, מאלף החתולים המפורסם. תוכנית הצילומים כללה בין השאר ראיון עם ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, וסוכמה מראש עם חבר המועצה המקומית דוד בן אברהם – מתאבק לשעבר מגיאורגיה, חבר סיעת אשקלון-ביתנו, מקום 21 ברשימה של מפלגת ישראל-ביתנו לכנסת ה-20 ומי שעוסק בקידום המיזם החתולאי.

אלא ששעה קלה לפני הראיון המתוכנן הודיעה הכתבת יוליה פאניץ' לבן-אברהם על שינוי פתאומי בתוכניות: "לראיון עם תומר יש הקשר פוליטי", כתבה לו, "הצאר לא מרשה!". מי הוא הצאר? האם הכוונה למנכ"ל הערוץ יורי קגנוביץ', או שיש צאר אחר בתחנת הטלוויזיה ברוסית? כך או כך, בן-אברהם זעם. הוא הגיע בכל זאת לאתר הצילומים, מלווה בראש העיר, ושם איבד את עשתונותיו וגידף את העיתונאית ברוסית במלים גסות ביותר.

כדי להרגיע את הרוחות הקליטה פאניץ' בכל זאת את הראיון עם ראש העיר. למרות האווירה המתוחה, גם חבר המועצה לא ויתר על ההזדמנות להתראיין בעצמו. למחרת התנצל בן-אברהם בפני העיתונאית והערוץ בדף הפייסבוק שלו, אך ללא הועיל. הראיונות איתו ועם ראש העיר לא שודרו בתוכנית "יוליה באה להתארח", שעבורה צולם האייטם על "היכל החתול". אך בכלי התקשורת לא הסתפקו בכך: ערוץ 9 הגיש תלונה למפלגה שמטעמה נבחר בן-אברהם למועצת העירייה. תגובת ישראל-ביתנו היתה מהירה והחלטית: חברותו של בן-אברהם במפלגה הופסקה לאלתר.

בהודעה הרשמית של דוברות המפלגה נאמר בזו הלשון (ובזה הנוסח): "נערך בירור במינהלת המפלגה ונמצא כי מר בן-אברהם אכן התנהג באופן שאינו הולם איש ציבור. מפלגת ישראל-ביתנו רואה באופן חמור ביטויי אלימות מילולית או התנהגות בלתי הולמת מצד חבריה המשמשים כנבחרי ציבור. מתוקף כך, התקבלה החלטה בפה אחד של מינהלת המפלגה להפסיק לאלתר את חברותו של מר בן-אברהם במפלגת ישראל-ביתנו. כמו כן, הופסקה חברותו של הנ"ל בכל מוסדות המפלגה, לרבות מועצת הסניף באשקלון, מרכז המפלגה וכד'". עוד נמסר כי לבן-אברהם עומדת זכות הערעור בפני בית-הדין המפלגתי.

עיתונאים – לא דוברים, אבל קל להתבלבל

לכאורה, הצדק ניצח. הניסיון של פוליטיקאי לנצל כלי תקשורת ככלי ליחסי-ציבור עבור עצמו נהדף. הוא גם נענש על היחס המגונה שלו לעיתונאים. פוליטיקאים אחרים שמנסים להידחף לפריים בכל מחיר ולהשתמש באנשי התקשורת כבדוברים שלהם יכולים להפיק מכך לקח נאה. התהפכו היוצרות – לא כלי תקשורת מנסה לרסן עיתונאי שגורם אי-נוחות לפוליטיקאי בכיר, אלא מפלגה מסלקת פעיל שהתנהג בבריונות מול עיתונאית. אבל בכל זאת יש בסיפור הזה עוד כמה פרטים שראוי לציין.

סופה ביילין, ראש סיעת אשקלון-ביתנו, מודיעה על מינויה של יוליה פאניץ' לדוברת; הרשת החברתית הרוסית "אודנוקלאסניקי" (צילום מסך)

סופה ביילין, ראש סיעת אשקלון-ביתנו, מודיעה על מינויה של יוליה פאניץ' לדוברת; הרשת החברתית הרוסית "אודנוקלאסניקי" (צילום מסך)

יוליה פאניץ', שהתנהגותו של בן-אברהם כלפיה עלתה לו בקריירה הפוליטית שלו, היתה בעצמה, בעבר הלא כל-כך רחוק, מעורבת באותו עולם פוליטי בדיוק, כדוברת של סיעת אשקלון-ביתנו. ב-9 בדצמבר 2016, ברשת החברתית הרוסית "אודנוקלאסניקי", הודיעה סופה ביילין, ראש סיעת אשקלון-ביתנו במועצת העירייה: "אתמול במסעדה דה-וינצ'י התקיימה האסיפה של סיעת אשקלון-ביתנו. [...] במהלך האסיפה נתקבלה שורת ההחלטות. בין השאר, נבחרה דוברת הסניף של מפלגת ישראל-ביתנו באשקלון. הדוברת, יוליה פאניץ', ממונה מעכשיו על הקשר בין חברי התנועה לכלי התקשורת".

בשיחה איתנו טענה ביילין כי פאניץ' מעולם לא היתה בפועל דוברת הסניף. "זה היה ניסיון שלא הצליח", אמרה. אבל העמוד של פאניץ' באותה רשת חברתית מעיד על כך שהתייחסה לתפקיד ברצינות. במהלך כמה חודשים שיתפה כמעט מדי יום פוסטים של סופה ביילין ודוד בן-אברהם הקשורים לפעילותם החברתית. כמה מהם היו קשורים למיזם "היכל החתולים". מביילין ניתן להבין שהמפלגה לא הצליחה ליצור את התקן המתאים להעסקת הדוברת, ופאניץ', עיתונאית מנוסה שעבדה במוסקבה בערוץ טלוויזיה ממלכתי, החליטה לחזור למקצועה המקורי.

בשיחה איתו מביע דוד בן-אברהם צער על התקרית ומדגיש שהתנצל בפני העיתונאית שהכיר מקודם כפעילת המפלגה. יחד עם זאת הוא זועם על השיפוט המהיר שנערך לו במפלגה. "לא הזמינו אותי לשימוע, לא קיימו איתי שום דיון בנושא כפי שמתבקש", הוא מספר, "פשוט מנכ"לית המפלגה הודיעה לי על ההחלטה שנתקבלה והציגה לי אולטימטום: עלי לפרוש או מהמפלגה או מהמועצה. כולנו יודעים שכמה מחברי המפלגה היו מעורבים בתקריות הרבה יותר חמורות, אבל חברותם בישראל-ביתנו לא הופסקה. הייתי חבר המפלגה במשך 15 שנים. לא ברור לי איך בעקבות התלונה של ערוץ הטלוויזיה מתקבלת החלטה כה חמורה וכה חפוזה".

בן-אברהם גם רמז כי בסניף העירוני של המפלגה ישנם גורמים בעלי השפעה שהיו מעוניינים בנפילתו. הוא טוען שדווקא ההתערבות של אותם גורמים הניעה את הנהלת ערוץ 9 לשנות את תוכנית הצילומים המקורית – כדי למנוע ממנו את החשיפה הציבורית. בהמשך, לפי העולה מדבריו, אותם גורמים ניצלו את התקרית עם העיתונאית כדי לסגור איתו חשבון באופן סופי.

אזרחים שאכפת להם, עם מקורות

אכן, יש מי שטוען שמזה זמן רב בישראל-ביתנו לא מאושרים מהתנהלותו של בן-אברהם. האתר "אשקלון אינפו", המציג עצמו כ"אתר הרשמי של תושבים שאכפת להם", הקדיש לאירוע כתבה נרחבת שפורסמה תחת הכותרת "החרקירי הפוליטי". הכותב, יורי גולדמן, טוען שהתקרית של בן-אברהם עם עיתונאית ערוץ 9 היתה הקש האחרון, ושאחריו פקעה סבלנותה של המפלגה. לדבריו, לבן-אברהם היו "חטאים" קודמים, ובעיקר מגעים לא מתואמים עם נציגי סיעות אחרות במועצה וקשרים עם מתנגדי מפלגה למיניהם.

"האם סולק מהמפלגה שר לשעבר החשוד בשימוש בסמים? או סולקה מהמפלגה חברת הכנסת ששפכה מים על הראש של עמיתה? או חבר הכנסת לשעבר שנאשם במעשה מגונה? או חברת הכנסת ששיקרה על התואר האקדמי שכביכול קיבלה?"

כל זה כביכול גרם נזק לישראל-ביתנו. "מישהו מרוויח מכל זה", נכתב בכתבה, "אבל בטוח שזה לא 'הרחוב הרוסי', שבזמן האחרון הפגין אחדות חסרת תקדים בתולדות העיר שלנו. האחדות הזאת הבהילה את האליטות שקיימות כבר הרבה שנים באשקלון". כל זה, מסגיר גולדמן, "על-פי המידע ממרכז ישראל-ביתנו והמשרד של ראשת הסיעה אשקלון-ביתנו סופה ביילין". לא ניתן היה למצוא בכתבה תגובה של בן-אברהם.

הסקירה באתר "אשקלון אינפו" לא משאירה ספק לגבי זהותו של הגורם הפוליטי שסביבו מתאחד "הרחוב הרוסי" – מפלגת ישראל-ביתנו, כמובן. גם פרסומים אחרים באתר כתובים באותה רוח. מעורר תמיהה כיצד האתר, המשמש למעשה כלי תקשורת מפלגתי, זוכה למימון על-ידי העירייה. מסמך שנמצא ברשותנו מעיד על כך שעיריית אשקלון מעבירה מדי חודש 2,500 שקל (פלוס מע"מ) למנהל האתר יורי גולדמן.

ניצחון בלי טעם של ניצחון

התקשורת ה"רוסית" לא השמיעה תרועות ניצחון אחרי סילוקו של בן-אברהם מהמפלגה. ערוץ 9 עצמו לא דיווח על ההישג החשוב כביכול במאבק על העצמאות העיתונאית. העורך של "פרווי רדיו", העיתונאי הוותיק פאבל מרגוליאן, עקץ בפייסבוק: "בן-אברהם סולק ממפלגתו בעקבות תלונה של ערוץ 9. תמיד חשבתי שכלי תקשורת רק מדווחים על האירועים, ולא מגישים תלונות".

"ממתי ישראל-ביתנו, שרבים מחבריה נמצאים תחת חקירות פליליות, מסלקת אותם על התנהגות בלתי הולמת?", תוהה הבלוגר יורי כצמן מאשקלון, "האם סולק מהמפלגה שר לשעבר החשוד בשימוש בסמים? או סולקה מהמפלגה חברת-הכנסת ששפכה מים על הראש של עמיתה? או חבר-הכנסת לשעבר שנאשם במעשה מגונה? או חברת-הכנסת ששיקרה על התואר האקדמי שכביכול קיבלה?".

חבר המועצה דוד בן-אברהם מזמין לכנס של ישראל-ביתנו בדף הפייסבוק שלו (צילום מסך)

חבר המועצה דוד בן-אברהם מזמין לכנס של ישראל-ביתנו בדף הפייסבוק שלו (צילום מסך)

אכן תמוה החיפזון שבו סולק בן-אברהם מהמפלגה. הרי ידוע שמנהיג ישראל-ביתנו לא מוותר בקלות על אנשיו. הייתכן שהפעם סטה מהרגליו רק כדי לרצות את ערוץ 9? ואם כך הדבר, מה זה אומר על טיב היחסים בין המפלגה לערוץ?

תמוה גם אופן ההתנהלות של הכתבת שעד לאחרונה היתה מעורבת בפעילות המקומית של ישראל-ביתנו. לאיזה "הקשר פוליטי" התכוונה כשנימקה את סירוב הערוץ לראיין את ראש העיר? פנינו ליוליה פאניץ' בבקשה להבהיר את הנושא, אך היא אמרה שאינה יכולה לדבר ללא אישור של ההנהלה, והפנתה אותנו לסמנכ"ל הערוץ. הסמנכ"ל הפנה אותנו למנכ"ל. המנכ"ל השאיר את פנייתנו ללא תשובה.

בסופו של דבר, התקרית כולה נראית כריב פנימי בתוך חבורה אחת. הכתבת – דוברת לשעבר במפלגה; חבר המועצה שהעליב אותה – נבחר הציבור מטעם אותה המפלגה; היריבים שהוא מאשים במפלתו חברים באותה מפלגה, והעונש שקיבל הגיע מהנהלת המפלגה. אפילו אם מוסיפים למשוואה את ערוץ 9, אפשר להגיד – כך או אחרת, הכל נשאר במפלגה.