רשף חן, מי שהיה עד לאחרונה היועץ המשפטי של עיריית חיפה, תובע תביעת דיבה את העיתון "ישראל היום", את העורך הראשי המפוטר עמוס רגב, את הכתב מרדכי גילת ואת עוזריו עוזי דיין ומיכל שבת. התביעה, על סך חצי מיליון שקל, הוגשה אתמול לבית-משפט השלום בחיפה באמצעות משרד עו"ד עמית מור. טרם הוגשו כתבי הגנה.

שבע הכתבות ב"ישראל היום" שבגינן תובע חן התפרסמו לאורך מספר חודשים, מספטמבר 2016, כחודש לאחר הודעת הפרישה הרשמית של חן, ועד דצמבר, אז סיים בפועל את עבודתו בעירייה. לטענתו, "נעשה שימוש נפסד וזדוני בהחלטתו לסיים את כהונתו על מנת להכפישו ולהוציא את דיבתו, תוך שנרמז ונטען כי הפסקת עבודתו קשורה לנושא הפרסומים או ל'סיבות אפשריות' אחרות שעליהן ידווח 'בהזדמנות אחרת', רמיזות מסוג 'והמבין יבין'"

הכתבות שמוזכרות בכתב התביעה קשרו בין פרישתו של חן לבין האופן שבו טיפל בעבירות בנייה שלכאורה ביצעה מנהלת אגף הנכסים בעירייה לפני עשרות שנים. לפי "ישראל היום", חן הקל עם המנהלת שלא כדין, ומשהתגלו הדברים (בכתבה ב"ידיעות חיפה" באפריל 2016) החליט לפרוש. חן טוען כי למרות שסבר שהטענות כנגדה היו "חיסול חשבונות" לאחר שחשפה שחיתות באגף שניהלה, הרי שבהוראתו טופל העניין ללא משוא פנים, וממילא לא היה לכך קשר לפרישתו לאחר תשע שנות עבודה בעירייה.

ראשונת הכתבות המדוברות פורסמה ב-2.9.16 ונשאה את הכותרת "החתול והשמנת – השחיתות בעיריית חיפה". בגופה נכתב "היכן היועץ המשפטי של העירייה שמתנהג כמטהר אוויר" ו"היכן ראש העירייה שמגדל בגינה שלו עשבים שוטים כאלה". "מבקר המדינה, לעומת זאת, בתמונה. על-פי דוברו, שלמה רז, הוא כבר פתח בבדיקת הפרשה", נכתב שם עוד.

לפי כתב התביעה, ימים אחדים לאחר מכן (7.9.16) פירסם גילת פוסט בפייסבוק, ובו נכתב מעל תמונות של חן ושל ראש עיריית חיפה יונה יהב כי "הם מריחים סכנה", וכי "נפל דבר הבוקר בעירייה: היועץ המשפטי שלה, רשף חן, הודיע על התפטרותו. האיש הבלתי ראוי הזה בעט את עצמו החוצה... הולך הביתה באיחור של שנים. על הסיבות האפשריות להחלטתו – בהזדמנות אחרת". לפי כתב התביעה, גילת גם פירסם הפניה לפוסט באתר "רוטר". יצוין כי יהב עצמו, גם הוא ח"כ לשעבר ועורך-דין (מחבר הספר "לשון הרע"), לא הגיש תביעת דיבה.

חן טוען בכתב התביעה כי החלטתו לסיים את תפקידו נבעה אך ורק מתחושת מיצוי ומרצונו לפתח אפיקים מקצועיים אחרים, וכי לא היה קשר בין טיפולו וטיפול עיריית חיפה בעניינה של המנהלת לבין החלטתו לסיים את כהונתו כיועץ המשפטי של העירייה. חן, לשעבר חבר-כנסת מטעם שינוי, מכהן מאז פרישתו כנציג העירייה בתור יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עוסק בעריכת-דין ומרצה בתחומי התמחותו, גישור ובוררות בנושאים מינהליים-מסחריים.

לפי כתב התביעה, במקביל לפרסומים ב"ישראל היום" הנתבעים "פתחו במסע דיג, כשהם נעזרים ב'מקורותיהם' בניסיון למצוא בדיעבד ביסוס לרמיזותיהם חסרות השחר" בדבר "סיבות אפשריות" להחלטתו לסיים את תפקידו. הנתבעים, כך כתב התביעה, אספו מיני רכילויות הנוגעות לקרוביו של חן והעבירו לדוברות עיריית חיפה שאלות בגינן.

לטענתו של חן, משלא נמצא בדברים ממש, חדרו שלא כדין שתי עובדות עירייה (שאחת מהן היא אותה עובדת שהתנהלותה הנפסדת נחשפה על-ידי מנהלת המחלקה) למחשב מחלקת ההנדסה בעירייה, לתיק הבניין הממוחשב של בית מגוריו של חן, והוציאו משם פרטי מידע שאינם פתוחים לציבור. בהסתמך עליהם העבירו מ"ישראל היום" שאלות ביחס ל"חריגות בנייה" כביכול בביתו של חן, שלטענתו לא היו ולא נבראו, או ש"נעשו בדירות אחרות בבניין" שבו מצויה דירתו, או "בתקופות שבהן לא החזיק התובע בדירת מגוריו הנוכחית".

יומיים אחר-כך, בפרסום נוסף במהדורת סוף השבוע של "ישראל היום", נכתב בין היתר כי "החיפוי נמשך", "הן על-ידי ראש העירייה וצמרת העירייה והן על-ידי היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד רשף חן. כדאי לזכור את השם של הפרקליט הזה, ח"כ לשעבר, הנגוע בשחיתות ציבורית, שהודיע השבוע באיחור של שנים על התפטרותו מהעירייה". לפרסום התלוותה תמונתו של חן עם הכיתוב: "חן. 'שומר הסף' הכושל שהתפטר".

לטענתו של רשף, לאחר שהתראיין בעניין לעיתון "ידיעות חיפה" פורסמה ב"ישראל היום" כתבה ובה התייחסות מלגלגת לתוכן הראיון, בליווי תמונתו ועם הכיתוב "חן. היועץ המשפטי של העירייה, שהגן ומגן על המנהלת שסרחה, חשף בראיון עיתונאי את עולם מושגיו המעוות". בגוף הכתבה נכתב על "עבריינית בנייה עזת מצח" ו"מי ששומר עליה, היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד רשף חן".

לפי הכתבה ב"ישראל היום", חן "ירה לעצמו ברגליים" ו"קשר עצמו במו פיו לעמוד הקלון הציבורי" בראיון שנתן ל"ידיעות חיפה", והוא "מניף בגלוי את דגל ההגנה על אנשים שסרחו", "מטעה בדבריו את הציבור" ו"מנסה להפוך שחיתות של אוכפת חוק בכירה בעירייה – לנורמה".

בכתבה נוספת, שפורסמה ב"ישראל היום" באוקטובר, כתב גילת על הראיון של חן ב"ידיעות חיפה": "ראיון? הודאה פומבית של שומר הסף הראשי בעירייה, שקיבל החלטות מושחתות". חן, חזר וכתב גילת, "קשר עצמו במו פיו אל עמוד הקלון הציבורי". בדצמבר, בכתבה שפורסמה בגליון סוף השבוע של "ישראל היום" על נסיונות של העירייה לאתר את המדליפים לכאורה לעוזי דיין ולמיכל שבת, נכתב ש"היועץ המשפטי הכושל, עו"ד רשף חן, [...] הודיע כי מיצה את עצמו ויפרוש בקרוב מתפקידו".

"רוב הפרסומים פורסמו בעיתון שהינו הנפוץ ביותר בישראל", נכתב בכתב התביעה, "במוסף סוף השבוע, אשר לו מספר קוראים רב ביותר, אם לא הרב ביותר בישראל". לפי כתב התביעה, גילת, דיין ושבת לא ביררו את העובדות ולא פנו לקבל את התייחסותו של חן לדברים לפני שפורסמו.

חן טוען כי הפרסומים "גרמו, גורמים ויוסיפו לגרום לתובע נזקים ממוניים ובלתי ממוניים ניכרים", ומציין כי התביעה נוקבת בסכום של חצי מיליון שקלים "לצורכי אגרה בלבד", וכי הוא שומר לעצמו את הזכות לעתור להגדלת סכום הפיצויים, "מאחר והפרסומים המזיקים ממשיכים לגרום לתובע נזק". כאמור, טרם הוגשו כתבי הגנה.

46928-06-17