ביום ראשון הקרוב ייפתח באילת הכנס השנתי ה-17 של לשכת עורכי-הדין בישראל. כמו בכל שנה, גם הפעם יגיעו לכנס שופטים בכירים, עורכי-דין מתוקשרים וגם עיתונאים המסקרים את מערכת המשפט. למעשה, בארבעת ימי הכנס ישתתפו למעלה מעשרים עיתונאים בפאנלים השונים. כמעט כל כתבי המשפט הבכירים בישראל ייקחו חלק בכנס, ולצדם שלל כתבים לענייני פלילים ומתחומים אחרים. רוב העיתונאים ייהנו מטיסה ואירוח במלון דן אילת שבו יתקיים הכנס על חשבון הלשכה, מיעוטם יגיע עצמאית ויממן בעצמו את הלינה בעיר.

מלבד השתתפות במושב והזכות לצפות במושבים אחרים ייהנו העיתונאים מהאפשרות להתחכך עם בכירי השופטים ועורכי-הדין, להאזין להרצאות מקצועיות ולצפות ללא עלות במופעים של הזמרים עומר אדם, קרן פלס, אליעד נחום, ברי סחרוף, ישי לוי וקובי אפללו, הקוסם ליאור סושרד והקומיקאים אלי פיניש ומריאנו אידלמן. מי שיגיע עם ילדיו יוכל לקחת אותם ללא עלות לשבע הופעות ילדים שונות שיתקיימו לאורך ימי הכנס.

בין כתבי המשפט שייקחו חלק בהופעות בכנס נמנים גיא פלג, כתב המשפט של חדשות ערוץ 2; ברוך קרא, פרשן המשפט של חדשות ערוץ 10; אביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות ערוץ 10; תמר אלמוג, פרשנית המשפט בתאגיד השידור הישראלי; שלי טפיירו, כתבת המשפט בתאגיד השידור הישראלי; יסמין גואטה, כתבת המשפט של "דה-מרקר"; חן מענית, כתב המשפט של "גלובס"; גלי גינת, כתבת המשפט של "וואלה"; ענת רואה, כתבת המשפט של "כלכליסט"; משה גורלי, פרשן המשפט של "כלכליסט"; יהודה יפרח, ראש הדסק המשפטי ב"מקור ראשון"; נטעאל בנדל, כתב המשפט של "מקור ראשון" ו-nrg; גלעד מורג, כתב משפט ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet; מור שמעוני, כתבת המשפט של "מעריב"; איתמר לוין, העורך המשפטי של אתר News1; חזקי ברוך, כתב המשפט של ערוץ 7; ויונה בוב, כתב המשפט של ה"ג'רוזלם פוסט".

עיתונאים אחרים שיופיעו בכנס הם יוסי יהושוע, הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות"; יואב יצחק, עורך News1; אטילה שומפלבי, כתב ופרשן מדיני ופוליטי באתר ynet; ספי עובדיה, הכתב הפוליטי של ערוץ 10; חיים לוינסון, הכתב הפוליטי של "הארץ"; דורון הרמן, כתב הפלילים של ערוץ 10; אמיר זוהר, עורך האתר "פוסטה" ופרשן לענייני פלילים ב"מעריב"; ברהנו טגניה, כתב הפלילים של חדשות ערוץ 2; וגיא סודרי, עורך המהדורה המרכזית וסמנכ"ל חדשות ערוץ 2.

"אני לא תמים ודי ברור לי שכאשר מושא סיקור מממן שני לילות והופעה של זמר כמעט לכל המסקרים אותו ולבני ובנות זוגם, יש כאן טעם לפגם", אמר ל"העין השביעית" אחד העיתונאים שיגיע לכנס והעדיף לשמור על עילום שמו. "בטח כאשר מדובר באחד הגופים הכי חזקים בתחום סיקור המשפט".

לשכת עורכי-הדין היא אכן גוף חזק ועשיר. היא נהנית מתקציב של עשרות מיליוני שקלים ויכולת השפעה על מגוון החלטות בעולם המשפט, החל מהשעיית עורכי-דין וכלה במינוי שופטים.

"לא מן הנמנע שחלק מן ההטבות האלה, שניתנות גם במשך השנה, משפיעות על המסקר", מוסיף אותו עיתונאי. "ועיניך רואות, אין כמעט ביקורת כלפי לשכת עורכי-הדין, למעט באתרי נישה, למרות שמדובר באחד הגופים הכי חזקים בעולם המשפט במדינת ישראל – אולי יש מי שחוששים לוותר על תפנוקי המלון". תהא הסיבה אשר תהא, עובדה היא שאף שפה ושם ניתן למצוא דיווחים ביקורתיים על הלשכה, התחקירים העיתונאיים האחרונים שנעשו על הלשכה נענו בתביעות דיבה בסכומי עתק.

כתבות תחקיר שפורסמו על-ידי העיתונאית שרון שפורר באתר "המקום הכי חם בגיהנום" ועסקו בטענות לניגודי עניינים והתנהלות מפלה, נענו בתביעת דיבה על סך כמיליון שקל; ואילו כתבות תחקיר של גור מגידו ב"גלובס" נענו בתביעות דיבה בסך של מאות אלפי שקלים. אגב, אחת הכתבות של מגידו עסקה בהצעה של הלשכה לממן לחברי-כנסת את ההשתתפות בכנס.

חן מענית, כתב המשפט של "גלובס": "למען מראית העין, ראוי שכלי התקשורת יממנו בעצמם את נסיעות העיתונאים לכנסי לשכת עורכי-הדין"

"בעבר", מספר כתב "גלובס" חן מענית, "כאשר הנחיתי או השתתפתי בפאנלים של הלשכה בכנס, קרה שמומנה הנסיעה שלי, או חלקה, על-ידי הלשכה. כעיקרון, אני חושב שאדם צריך לקבל שכר על עמלו. עם זאת, לאחר מחשבה, החלטתי לפני כמה שנים כי הדבר הזה הוא לא ראוי, ולו בשל מראית העין. אני חייב לציין ולשבח בנקודה הזאת את חברי גור מגידו, קולגה שלי בעבר ב'גלובס' וכיום כתב בתאגיד, שעורר את הסוגיה ושכנע אותי כי לא נכון שהלשכה תשתתף במימון הנסיעות לאילת. אני רואה היום את התופעה כפסולה. אני אמנם מאמין שחברי, כתבי המשפט ועיתונאים בכלל, הם ישרים והגונים, ושעבודתם המקצועית לא תושפע מכך שנסיעתם לכנס מומנה על-ידי הלשכה, אבל חושב שלפחות למען מראית העין ראוי שכלי התקשורת יממנו בעצמם את נסיעות העיתונאים לכנסי לשכת עורכי-הדין".

מענית הוסיף כי "גם שופטים, ואפילו השופטים הבכירים ביותר, מגיעים לאילת על חשבון לשכת עורכי-הדין. מימון הטיסה והלינה לשופטים – שחלקם אולי יידרשו עוד לדון בתיקים שבהם הלשכה היא בעל דין, או שבכירי הלשכה עשויים לייצג בהם – היא חוקית ומותרת על-פי הנהלים, אך בעיני גם כאן מדובר בנוהג פסול שיש להפסיק אותו, ולו לשם מראית העין. אסור שעיתונאים או שופטים יהיו חייבים משהו למישהו, או שאפילו ייראה כאילו הם חייבים משהו למישהו".

על השתתפותו השנה בכנס אמר מענית: "אני לא מקבל תשלום או תמורה כלשהי בגין השתתפותי. הכל, הנסיעה לאילת והשהות במלון, ממומנים לפי בקשתי ודרישתי על-ידי העיתון 'גלובס', שמטעמו אני נוסע לכנס ככתב המשפט של העיתון. יתרה מכך, יכולתי לנסוע לכל חמשת ימי הכנס, אך בחרתי לנסוע רק ליומיים הראשונים שלו, שבהם משתתפים בכירי מערכת המשפט בפאנלים שונים".

לדברי מענית, השתתפותו בכנס אינה מגבילה את יכולתו לסקר, ואף להעביר ביקורת במידת הצורך, על לשכת עורכי-הדין או על מי מהפונקציונרים שלה. "אני לא חייב דבר לאיש ואני מקווה שגם הוכחתי את זה בעבר כאשר מתחתי ביקורת על הלשכה. רק לשם דוגמה, כשהקדשתי טור לביקורת על כך שהלשכה הזמינה את הזמר אייל גולן שהיה מעורב בפרשה של ניצול קטינות להופיע בפני חבריה".

מימון מלא, חצי מימון, ללא מימון

שאלנו את העיתונאים שייטלו חלק בכנס לשכת עורכי-הדין באילת האם קיבלו תשלום או תמורה כלשהי, בהווה או בעבר, עבור השתתפותם בכנס, והאם הם סבורים שהדבר לא מגביל את יכולתם לסקר כראוי את הלשכה. עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" יוסי יהושוע, גלעד מורג ואטילה שומפלבי לא הגיבו לשאלות. כך גם העיתונאים אמיר זוהר, חזקי ברוך, מור שמעוני, שלי טפיירו ויונה בוב.

מבין העיתונאים שהשיבו, רק עיתונאית "דה-מרקר" יסמין גואטה ועיתונאי "גלובס" חן מענית הצהירו כי המערכת היא שמממנת את הגעתם לכנס ואת השהות באילת.

גיא פלג מסר כי הוא לא מקבל תשלום עבור השתתפותו וכי מעולם לא קיבל תשלום מהלשכה עבור השתתפות בכנסיה. "הלשכה מימנה בעבר לילה אחד וטיסה בעבורי. כשצירפתי את אשתי שילמתי בעבורה את הטיסות", הוסיף. "ההשתתפות לא מגבילה כלל. אני מרצה באופן קבוע ותדיר ברחבי הארץ ולגופים שונים, הסכום שאני גובה על הרצאותי או על הנחיה גבוה בעשרות אחוזים משווי הלילה שהלשכה מממנת".

ברוך קרא מסר כי מעולם לא קיבל תשלום עבור השתתפותו בכנס לשכת עורכי-הדין, וכך כמובן גם בכנס השנה. "אני מנחה פאנל בכנס, והלשכה נושאת במימון הלילה שבו אני מגיע", הוסיף. "מכיוון שמעבר לליל הופעתי בפאנל אין הצדקה למימון נוסף, סירבתי בנימוס להצעת הלשכה למימון לילה נוסף". לדבריו, במקרים הנדירים שבהם הוא נדרש לסקר את הלשכה, "מימון ליל ההרצאה שלי באילת ממש לא משפיע על אופן הסיקור שלי כלל וכלל. לא מדובר באיזה פילנטרופ או איש עסקים שמממן, אלא בגוף סטטוטורי שלא שייך לא לאמו ולא לאביו של ראש הלשכה הנוכחי, וגם לא לאלה שקדמו לו".

אביעד גליקמן אישר כי כמו רבים אחרים גם הוא מקבל מהלשכה מימון עבור טיסה וליל אירוח במלון. עם זאת, הדגיש כי מעולם לא קיבל כסף עבור השתתפותו, וגם בעתיד לא יקבל. לדבריו, ההשתתפות בכנס לא תשפיע על הסיקור שלו את הלשכה.

תמר אלמוג, שאמורה לראיין בכנס את השרה איילת שקד, מסרה כי אינה מקבלת תשלום עבור השתתפותה, כי מעולם לא קיבלה תשלום עבור השתתפותה בכנסי הלשכה וכי היא אף משלמת דמי חבר מלאים כעורכת-דין, מכיסה הפרטי. "בכנסים מרוחקים מאוד בלבד, הם הדואגים ללינה והגעה", מסרה, "למותר לציין כי הסיקור הוא סיקור ענייני".

יסמין גואטה מסרה כי הטיסה לאילת והלינה במלון ממומנים במלואם על-ידי מערכת "דה-מרקר". "אני לא מקבלת תשלום וגם בעבר לא קיבלתי", הוסיפה. "אני משתתפת כעיתונאית בפאנל מקצועי, ואני לא רואה בכך בעיה".

גלי גינת מסרה כי בתמורה להשתתפותה בפאנל היא תקבל מימון מידי הלשכה ללילה אחד במלון. היא מעולם לא קיבלה כסף מהלשכה או שהתה מעבר ללילה אחד כשהשתתפה בפאנל. בכנסים שבהם לא השתתפה בפאנל, אתר "וואלה" הוא שמימן את שהותה. לתחושתה, היא לא מקבלת מהלשכה כל מתנה ולכן אין לה שום חובה כלפי הלשכה, וההשתתפות לא מגבילה את יכולתה לסקר את הלשכה כראוי.

ענת רואה מסרה כי היא מסקרת את לשכת עורכי-הדין ברציפות מעל עשר שנים, שבמהלכן התחלפו ארבעה ראשי לשכה ושלאורך כל השנים מעולם לא הציעו לה שום תשלום עבור השתתפות בכנסי הלשכה ומעולם לא קיבלה תשלום כזה. "יש במערכת קלסר ענק שהנושא שלו הוא איומים בתביעה של ראשי לשכת עורכי-הדין לדורותיהם נגד 'כלכליסט', בעקבות כתבות ביקורתיות שעליהן אני חתומה", הוסיפה. "כך שאם השאלה מנסה לרמוז שעיתונאים מפחדים להתמודד עם לשכת עורכי-הדין, הייתי ממליצה על חיפוש בארכיון 'כלכליסט'".

משה גורלי מסר כי יקבל מהלשכה מימון לטיסה ושני לילות עבור השתתפות כמרצה בפאנל, אך לא שום תשלום מעבר לכך.

יהודה יפרח מסר כי לא קיבל בעבר ולא יקבל גם הפעם כל תשלום עבור השתתפותו בכנס.

נטעאל בנדל מסר כי זו השנה הראשונה שבה הוא משתתף בכנס. "שמחתי לקבל את ההזמנה מאחר ויש לי מה לשתף את עמיתי, מה גם שמערכת היחסים בין התקשורת למערכת המשפט חשובה וטוב שיש פורום שבו ניתן לעמוד על הבעיות ודרכי התיקון", הוסיף. לדבריו, הוא אינו מקבל כל תשלום עבור השתתפותו בכנס, אולם לשכת עורכי-הדין מממנת את שהותו במלון ואת הטיסה לאילת. "ההשתתפות אינה מגבילה אותי, אמשיך לבקר את לשכת עורכי-הדין ולפרסם מידע חשוב גם כאשר הדבר לא נוח להם, כפי שכבר קרה בעבר", ציין.

איתמר לוין מסר כי הוא יקבל מהלשכה מימון עבור טיסות ואירוח כמו כל יתר המשתתפים. "הסיקור שלי מדבר בעד עצמו, ואפשר להיווכח באובייקטיביות שלו", אמר. "ילדותי ואף פוגע לחשוב שניתן לקנות אותי, קל וחומר במשהו ששוויו אולי 2,000 שקל". בנוסף ציין שהוא מאוד לא אוהב את אילת, כך שלא מדובר בצ'ופר מבחינתו. "להפך", אמר, "מדובר בהרבה מאוד עבודה בתנאים לא נוחים".

יואב יצחק מסר כך: "כדאי להפנים: הכנס מבוצע מדי שנה כפרויקט משפטי וכלכלי של לשכת עורכי-הדין. עורכי-דין שמבקשים להשתתף נדרשים לשלם, וכך ממומן הכנס. כל המרצים והפאנליסטים מוזמנים כדי להעשיר ו'לשעשע' את באי הכנס. ולכן זה אך טבעי ונכון ששהותם לצורך הרצאתם והשתתפותם בפאנל תמומן על-ידי המזמין, כפי שהדבר נעשה כלפי כל מרצה בכל מקום בארץ ובעולם; וכפי שכל עיתונאי ומרצה מקבל את הכלים הנדרשים לביצוע עבודתו ומשימתו. חלקי בעניין הוא: אני מוזמן להשתתף בפאנל המתקיים ביום חמישי בשעה 10:00 בבוקר. אני מגיע לאילת ברכב שלי ערב קודם רק לצורך זאת, ישן במלון כדי להיות בזמן, ויוצא חזרה זמן קצר אחרי סיום הפאנל. אני לא מקבל תשלום ולא ביקשתי (למרות שראוי לשלם למרצים שנותנים מזמנם) ואני משוכנע שאתה לא סבור באמת שאני צריך גם לממן לילה אחד במלון כדי שאספיק לשעשע בזמן ובחינם את עורכי-הדין הנכבדים".

ספי עובדיה מסר כי הוא לא מקבל תשלום ולא לן במלון בעיר. "עלויות הטיסה בלבד ממומנות על-ידי המארגנים", הוסיף.

חיים לוינסון מסר כי הוא יישן במלון הכנס לילה לפני פאנל הבוקר שהוא אמור להנחות. עבור ההנחיה לא יקבל כסף, כפי שמעולם לא קיבל עבור השתתפות או הנחיה בכנס לשכת עורכי-הדין. בנוסף ציין כי מתוקף תפקידו הוא אינו מסקר את הלשכה. "ביקשו ממני והסכמתי", אמר. "תשאל אותי למה? אין לי תשובה טובה".

דורון הרמן מסר כי לא קיבל תשלום עבור ההשתתפות בכנס. "אינני מסקר את לשכת עורכי-הדין", הוסיף, "מאחר ואני כתב משטרה ולא משפט. הכנס הוא הזדמנות מצוינת עבור עיתונאים להיפגש עם שופטים, פרקליטים, שופטים ושוטרים, ולהביא סקופים".

ברהנו טגניה מסר כי אינו מקבל כל תשלום עבור השתתפותו בכנס, וציין כי הלשכה אינה בתחום סיקורו הישיר. לדבריו, השתתפותו בכנס אינה פוגמת בעבודתו העיתונאית, אלא להפך. "יוצאים משם סקופים", הדגיש.

גיא סודרי, העיתונאי הבכיר ביותר שמשתתף בכנס הלשכה, מסר כי מעולם לא קיבל תשלום מלשכת עורכי-הדין. לדבריו, "אני לא חושב שאם אני משתתף בכנס לשכת עורכי-הדין ללא תשלום הדבר מגביל את היכולת שלי". סודרי לא התייחס לשאלה אם הלשכה מממנת את הגעתו לכנס ואת השהות באילת.

לשכת עורכי-הדין: לא משלמים עבור השתתפות

מלשכת עורכי-הדין נמסר: "כמדי שנה (17 שנה), לשכת עורכי-הדין מקיימת את הכנס השנתי באילת. לכנס מוזמנים בכירי מערכת המשפט בישראל, שופטים, חברי-כנסת, פוליטיקאים, עורכי-דין ועיתונאים. הכנס לא נוסד בקדנציה הנוכחית, ומתכונתו לא הומצאה על-ידי הלשכה. יש לציין כי במוסדות ציבור וגופים כאלה ואחרים נהוג להזמין עיתונאים בתשלום עבור הרצאות והשתתפותם בכנסים, וכידוע לך עיתונאים אף מיוצגים בחברות כאלה ואחרות ומייחצנים את עצמם.

"לענייננו, לשכת עורכי-הדין אינה משלמת עבור השתתפותם של העיתונאים בפאנלים, אולם כן מממנת עבורם את השהות ואת הטיסות. יודגש כי עיתונאים שדרשו כסף עבור השתתפותם בתשלום לא הוזמנו לכנס. חלק מהעיתונאים מגיעים ללילה אחד וחלקם לשני לילות, זאת על-פי דרישת המערכות שעל-ידיהן נשלחו (כמדי שנה בשנה לסקר). יש לציין שלכנס מגיעה צמרת מערכת המשפט והסיקור העיתונאי מתוך הכנס כמדי שנה הינו סיקור חדשותי. טענתך ולפיה יש ניסיון להשפיע על סיקור הלשכה הינו ניסיון מביש להטיל דופי במקצועיותם של חבריך למקצוע שמגיעים לסקר כנס מקצועי ומשפטי".