1 בספטמבר. מחאה ב"הארץ". קבוצה של עיתונאים בכירים ב"הארץ" פנתה למו"ל, עמוס שוקן, בעצומה שבה הוא מתבקש לבטל את תוכניתו לקיים שותפות עסקית עם עופר נמרודי, מו"ל "מעריב". בפנייה כותבים העיתונאים, בין השאר: "נראה לנו שכל שותפות, ולו גם שולית, בינך לבין עופר נמרודי תטיל צל על 'הארץ', על שמו הטוב ועל אמינותו".

5 בספטמבר. החל משפט ערוץ 7. משפטם של ראשי תחנת הרדיו הפיראטית ערוץ 7 החל בבית-משפט השלום בירושלים. הנאשמים כפרו באשמת הפעלת תחנת שידור ללא רישיון ובניגוד לחוק, וטענו כי על-פי החלטת הכנסת, הערוץ עומד לקבל מעמד חוקי, ומשום כך יש לבטל את כתבי-האישום. טענתם נדחתה, ונקבע מועד לתחילת שלב הצגת הראיות.

9 בספטמבר. נדחתה תביעת דיבה. תביעת דיבה שהגישה רשת שוקן נגד העיתונאי רון מיברג נדחתה בבית-משפט השלום בתל-אביב. תביעת הדיבה עסקה בכמה מאמרים שפירסם מיברג לאחר שעזב את רשת שוקן ועבר ל"מעריב", נגד הרשת והמו"ל עמוס שוקן. בין היתר קיבלה השופטת דליה מארק-הורנצ'יק את הטענה שמיברג פעל בתום לב, כיוון שחש עצמו נפגע על-ידי רשת שוקן.

13 בספטמבר. קשת, שמש ולוויין. תביעה נגד העברת סדרת הטלוויזיה הפופולרית "שמש" מערוץ 2 לשידורי הלוויין הוגשה לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב. זכיינית ערוץ 2, קשת, הגישה את הבקשה לצו מניעה זמני נגד השחקן צביקה הדר והמפיקה טמירה ירדני, לאחר שנודע על הכוונה להגיע להסכם על הפקת "שמש" עבור ערוץ הלוויין.

14 בספטמבר. זוהר בלי נשים. ברגע האחרון בוטלה השתתפותן של שתי נשים, הסופרת יוכי ברנדס והמחנכת רותי רביצקי, בתוכנית טלוויזיה בערוץ הראשון. הסיבה: מנחה התוכנית, אורי זוהר, התנגד להשתתפותן, כיוון שהשתיים עמדו לדבר בין היתר על פסטיבל "הקהל", שבו עמדו ליטול חלק גם רפורמים וגם האב מרסל דיבואה, על גישות שונות ליהדות. רשות השידור מסרה כי הראיונות עם השתיים בוטלו בגלל "גודש של מרואיינים".

15 בספטמבר. קריאה להדחת מנכ"ל הרשות. 19 חברים במליאת רשות השידור – יותר ממחצית חברי הגוף, המונה 28 איש – חתמו על מברק מופנה לראש הממשלה אהוד ברק, בתביעה לפטר את מנכ"ל רשות השידור אורי פורת. במכתב מזכירים החותמים שורה של טענות המצביעות, לטענתם, על ניהול כושל. פורת טען בתגובה כי מדובר בצעד נוסף מצדו של היושב-ראש, גיל סמסונוב, ומתח עליו ביקורת חריפה.

15 בספטמבר. כתב המקומון ייכנס למגרש. שופט בית-המשפט המחוזי בחיפה, עודד גרשון, אסר על קבוצת הכדורגל הפועל חיפה למנוע את כניסתם של כתבי המקומון החיפאי "כלבו" ליציע העיתונות באיצטדיון קריית-אליעזר ולמסיבות עיתונאים שעורכת הקבוצה. נציג הקבוצה, עו"ד יצחק ריינפלד, טען כי הפועל חיפה היא גוף בבעלות פרטית, וכי זכותה לא להכניס "עיתונאים שלא כותבים את העובדות אלא כותבים רכילות". השופט דחה את טענת הקבוצה וקיבל את תביעת המקומון לאסור את החרם על כתביו.

15 בספטמבר. תביעות לשחרור עיתונאית לבנונית. הארגון הבינלאומי עיתונאים-ללא-גבולות דרש במברק לראש הממשלה אהוד ברק לשחרר מיד מכלא אלחיאם בדרום לבנון את העיתונאית הלבנונית קוזט אליאס אבראהים, כתבת העיתון הלבנוני "אלליווא", אשר נעצרה בשניים בספטמבר על-ידי אנשי צבא דרום לבנון. על-פי ידיעות שפורסמו בביירות, נעצרה הכתבת, יחד עם שני אזרחים לבנונים, בחשד שאספו מידע על תנועות צה"ל וצד"ל; נטען נגדה גם שהיא פירסמה כתבות על הנעשה ברצועת הביטחון בדרום לבנון.

22 בספטמבר. דובר מדיני לברק. גדי בלטיאנסקי, לשעבר דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, מונה לתפקיד דוברו של ראש הממשלה אהוד ברק, ויהיה אחראי על נושאים מדיניים. בלטיאנסקי ישתלב בצוות הדוברים שהקים ברק ב"אגף תקשורת" חסר תקדים בהיקפו, שיוקם במשרד ראש הממשלה. בלטיאנסקי, אשר כיהן לאחרונה כיושב-ראש ועד עובדי משרד החוץ, היה בעבר כתב ב"ידיעות אחרונות". בצוות הדוברים של ברק ישתלב גם עו"ד אלדד יניב, שיעמוד בראש החטיבה האסטרטגית באגף התקשורת. יניב היה בעבר עורך "במחנה".

22 בספטמבר. המכרז נדחה בחודשיים. המכרז לבחירת מנהל חדש לטלוויזיה הישראלית, במקומו של המנהל הנוכחי יאיר שטרן, נדחה שוב. הדחייה נעשתה על-פי המלצת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין. הסיבה: החקירה המתנהלת נגד מנהל מחלקת החדשות, רפיק חלבי, בטענה כאילו העביר מידע מוקדם לאריה דרעי על תוצאות מדגם הטלוויזיה בבחירות לכנסת. חלבי הוא אחד המועמדים לתפקיד מנהל הטלוויזיה, ותוצאות החקירה עשויות להשפיע על החלטת ועדת המכרזים.

26 בספטמבר. מחריף הקרב על "דוקומדיה". מנכ"ל רשות השידור, אורי פורת, דוחה את דרישת ועדת התוכניות של רשות-השידור להפסיק את שידורה של תוכנית ביקורת התקשורת "דוקומדיה". לדברי פורת, ההחלטה היתה בבחינת מחטף בלתי תקין, ונבעה ממניעים אישיים – רמז לעימות החריף הנמשך בצמרת רשות-השידור בין המנכ"ל פורת ליושב-ראש הרשות, גיל סמסונוב.

28 בספטמבר. מתחדש הקרב על גל"צ. מפקד גלי צה"ל, ד"ר זאב דרורי, לא השתתף בדיון בתוכנית הטלוויזיה "דוקומדיה" על עתיד התחנה הצבאית, לאחר שראש אגף כוח-אדם במטכ"ל, אלוף יהודה שגב, אסר עליו להתראיין. הדיון נערך בעקבות פרסומים על האפשרות שצה"ל יחליט לסגור את התחנה הצבאית במסגרת הקיצוצים בתקציב הביטחון. במקומו של דרורי הופיע בתוכנית נחמן שי, מפקד גלי צה"ל לשעבר, שהציג את הנימוקים בעד המשך פעולתה של התחנה.

אוקטובר 1999

1 באוקטובר. ורדי חוזר לתפקיד עורך "ידיעות אחרונות". משה ורדי, מי שהיה בעבר עורך "ידיעות אחרונות" ונאלץ לעזוב את תפקידו בעקבות העמדתו לדין בפרשת האזנות הסתר, מונה מחדש לתפקיד עורך העיתון במקומו של אלון שליו. החלטה על החלפת העורך התקבלה במועצת המנהלים של העיתון, ימים ספורים לאחר ששליו יצא לחופשה, על רקע משבר ביחסיו עם המו"ל ארנון מוזס. ההודעה על החלפת העורך עוררה תסיסה רבה במערכת העיתון, וכמה מן העיתונאים הבכירים הביעו את מחאתם באוזני מוזס. סגן עורך העיתון וראש מערכת החדשות, מיקי רוזנטל, הודיע על התפטרותו מתפקידיו אלה.

4 באוקטובר. כתב כלכלי לשעבר הורשע. עיתונאי, ששימש בעבר כתב כלכלי בעיתון "גלובס", הורשע בבית-משפט השלום בתל-אביב בפגיעה בפרטיות. הכתב, דורון רוזנצווייג, הורשע במכירת מידע על לקוחות בנק המזרחי וחובותיהם לגורמים שניסו להתמודד על רכישת השליטה בבנק. השופט, מרדכי פלד, קבע כי רוזנצווייג עסק בסחר במידע ולא בעבודה עיתונאית, והרשיע אותו בפגיעה בפרטיות. הוא זוכה מחמת הספק מעבירה של קבלת מידע בדרך של גניבה ממעביד.

5 באוקטובר. שפיגלמן במקום אבנרי. יושב-ראש האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל, אריה אבנרי, פורש מתפקידו. במקומו מונה כיושב-ראש זמני העיתונאי אלישע שפיגלמן.

5 באוקטובר. הרשות השנייה – למשרד התקשורת. האחריות על הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו תועבר ממשרד החינוך למשרד התקשורת – כך החליטה הממשלה במסגרת דיון על ארגון מחדש של סמכויות משרדי הממשלה. בדיון מסר שר התקשורת בנימין בן-אליעזר על כוונתו למנות את העיתונאי רוני דניאל, הכתב הצבאי של חברת-החדשות בערוץ 2, לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה.

6 באוקטובר. נפטר שמואל שניצר. העיתונאי הוותיק שמואל שניצר, מי שהיה עורך "מעריב" בשנים 1985-1980, נפטר בבית "מעריב" זמן קצר לאחר שסיים כתיבת מאמר. שניצר, בן 81, היה במשך עשרות שנים מן הפובליציסטים הבולטים בעיתונות הישראלית. שניצר נבחר להיות חתן פרס ישראל לעיתונות, אך הפרס לא הוענק לו בסופו של דבר בגלל השגות על מאמר שפירסם בשנת 1994 נגד העלאתם ארצה של אתיופים שאינם יהודים, הנושאים מחלות מסוכנות. במקביל לעבודתו העיתונאית תירגם לעברית ספרים רבים, ביניהם "אלטנוילנד" של בנימין זאב הרצל.

10 באוקטובר. מנהל בית-הספר הריאלי – דובר צה"ל הבא. הרמטכ"ל רב-אלוף שאול מופז החליט למנות את אלוף-משנה (מיל') רון כתרי, מנהל בית-הספר הריאלי בחיפה, לדובר צה"ל הבא. כתרי אמור להחליף את הדובר הנוכחי, תא"ל עודד בן-עמי, בקיץ 2000, כתרי היה מפקד בית-הספר למודיעין וערך את בטאון החיל, "חמנית".

10 באוקטובר. ארבל לא תמשיך. שר החינוך יוסי שריד הודיע כי אין בכוונתו להעניק מינוי קבע למיכל ארבל כמנהלת הטלוויזיה החינוכית. לדברי השר, בנסיבות שנוצרו, "מתחייב מערך ניהולי חדש" לתחנה.

12 באוקטובר. בעד הפרטת גלי צה"ל. הרמטכ"ל שאול מופז מתכוון לבדוק את האפשרות להפריט את גלי צה"ל. בתשובה לשאלת ח"כ יוסף לפיד על עתיד גלי צה"ל אמר מופז: "לי אישית מפריע שחייל במדים מגיש מיקרופון לפוליטיקאי".

12 באוקטובר. חוקרים הדלפות במשטרה. המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים חוקרת שוטרים במרחב איילון במשטרת תל-אביב בחשד להדלפת מידע לכתבת קול-ישראל, עדי מאירי, על תקלה בחקירת אונס ילדה בת 12. מטעם המחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי "הדלפות מהוות עבירה פלילית רק כשהן פוגעות בחקירה ולא כשהנזק היחיד שלהן הוא חשיפת מחדלים".

17 באוקטובר. חרדים ונשים נגד פלייבוי. חזית נדירה של ח"כים חרדים ופעילות ארגוני נשים מכריזה על התנגדות לתוכנית של חברת פלייבוי להיכנס לפעילות בארץ, בין היתר באמצעות ערוץ בשידורי הלוויין המתוכננים והפצת קלטות וידיאו. "ערוץ תועבה", כינה ח"כ מאיר פרוש מיהדות-התורה את פלייבוי, ואילו שדולת-הנשים הבהירה כי תתנגד לכניסת פלייבוי כיוון שמדובר ב"ערוץ פורנוגרפי" המתייחס לגוף האשה כחפץ הנועד לספק את צרכיו של הגבר.

18 באוקטובר. רשת א' ניצלה. הוועד המנהל של רשות השידור ביטל את החלטתו להפוך את רשת א' לרשת דתית. יושב-ראש רשות השידור, גיל סמסונוב, אמר כי אם תוקם ברשות השידור רשות דתית, היא לא תחליף את רשת א' אלא תפעל לצדה. קודם לכן נמתחה ביקורת חריפה מצד גורמים שונים על התוכנית לבטל את רשת א', ובעקבותיה הודיע שר החינוך יוסי שריד כי מנהל קול-ישראל, אמנון נדב, הודיע לו שאין בכוונתו לשנות את אופיה של רשת א', המשרתת ציבור מאזינים קבוע ומסור.

18 באוקטובר. רוצים יותר סרטים. סקר שבו השתתפו כמאה אלף מנויים של חברת הטלוויזיה בכבלים ערוצי-זהב מעלה כי רוב הצופים מעוניינים בערוץ הסרטים האמריקאי הולמארק. משתתפי הסקר אף ביקשו עוד ערוץ של סרטי פעולה וגם ערוץ ארוטי למבוגרים.

19 באוקטובר. האוזר פורש. צבי האוזר, יושב-ראש המועצה לשידורי כבלים ולוויין, פורש מתפקידו. האוזר, שמונה לתפקיד על-ידי שרת התקשורת הקודמת לימור לבנת, פורש על רקע חילוקי דעות עם השר הנוכחי, בנימין בן-אליעזר, ובכירי משרד התקשורת, בין היתר באשר למדיניות כלפי חברות הכבלים.

19 באוקטובר. 6.8% בלי טלוויזיה. ב-93.2% מכלל הבתים בישראל יש לפחות מקלט טלוויזיה אחד; 77.4% מן הבתים מחוברים לתשתית הטלוויזיה בכבלים. כך עולה מסקר שנערך על-פי הזמנת הוועדה הישראלית למדרוג. עוד מעלה הסקר כי ב-41.4% מן הבתים יש מחשב, וכי 17.2% מבתי-האב מחוברים לאינטרנט.

מרבית המידע במדור זה מתבסס על הדיווחים שהופיעו בעיתונים

גיליון 23, נובמבר 1999