בן-ציון סוקי, מקורבו של הרב יאשיהו פינטו, מבקש למשוך את תביעת הדיבה שהגיש בשנה שעברה נגד אתר "וואלה". סוקי, החתום גם על תביעת ההשתקה שהוגשה נגד אילנה דיין ו"עובדה" בארצות-הברית (שנדחתה על הסף), תבע את "וואלה" ושורה של בעלי תפקידים באתר בעקבות כתבות תחקיר שפרסם העיתונאי יוסי אלי, שבהן נטען כי הפיל בפח משקיעים והסתבך עם גורמי עולם תחתון.

בשל העוול שלטענתו נגרם לו ביקש סוקי מבית-המשפט לפסוק לו פיצויים בסך 2 מיליון שקל, והתריע כי ביכולתו להגיש תביעה דומה גם בארצות-הברית – הליך יקר ומסובך הרבה יותר מבחינת אתר החדשות הישראלי.

תביעת הדיבה של סוקי הוגשה בחודש יוני 2015. במסגרת הדיונים בהליך אילץ אותו בית-המשפט למחוק כמה מהטענות שהעלה נגד הנתבעים והורה לו לממן חלק מהוצאותיהם המשפטיות. סוקי גם נאלץ למחוק מתביעתו שניים מנתבעי "וואלה" – בעל השליטה בחברה שאול אלוביץ' ובנו אור אלוביץ', המכהן כדירקטור בחברה. שני נתבעים אחרים ששמותיהם נכללו בכתב התביעה הם המנכ"ל אילן ישועה והעורך לשעבר גדי להב.

מאז הגשת התביעה הספיק סוקי להפסיד בתביעה אחרת שניהל מול שני נתבעים נוספים בתיק זה – נסים ביטון ומיכאל (מישל) אבידן, שותפים עסקיים שלו לשעבר שהוזכרו בדיווחי "וואלה" בעניינו. לפני חודשים אחדים הורה לו בית-המשפט המחוזי בתל-אביב לפצות את שותפיו לשעבר בסכום של למעלה מ-16 מיליון שקל. כעת, בעקבות ההפסד, פנה סוקי לבית-משפט השלום בתל-אביב וביקש להפסיק את ההליך המשפטי שפתח בעקבות הדיווחים העיתונאיים.

לטענת סוקי, בשל הפסדו בתביעה מול ביטון ואבידן (פסיקה שעליה הגיש ערעור לבית-המשפט העליון) והליכי הוצאה לפועל שנפתחו נגדו בעקבות זאת, אין באפשרותו לנהל את התביעה נגד "וואלה" ונגד שותפיו לשעבר, וזאת משום שהוא "איננו יכול להגיע ארצה לצורך מתן עדויות, חקירות והשתתפות בהליכים, וזאת לפחות עד הכרעת בית-המשפט העליון".

סוקי מבקש למסור לו בחזרה סכום של 70 אלף שקל שהפקיד בקופת בית-המשפט כערובה לכיסוי הוצאות הנתבעים – ונוסף לכך הוא מבקש לפטור אותו מתשלום הוצאותיהם המשפטיות של אנשי "וואלה" ושותפיו לשעבר.

זמן קצר לאחר פנייתו של סוקי שיגרו הנתבעים לבית-המשפט את התייחסויותיהם לבקשתו. באופן מפתיע, הנתבעים מבקשים מהשופט לא לאשר את בקשתו של התובע – ולהמשיך לנהל את ההליך המשפטי שפתח נגדם; לחלופין הם דורשים למנוע ממנו לקבל בחזרה את הכספים שהפקיד בקופת בית-המשפט, ולאלצו לכסות באמצעותם את הוצאותיהם המשפטיות.

"התובע גרר את הנתבעים לתביעת סרק וגרם להם להוצאות כבדות ביותר בגין שכר טרחת עורך-דין, ועתה הוא מנסה לחמוק בעור שיניו מההליך דנא תוך רצון לבצע בעתיד 'מקצה שיפורים'", כתבו עורכי-הדין איתן ארז ויואב בן-פורת, המייצגים את שני שותפיו לשעבר של סוקי. "ברור שמדובר בניסיון לשימוש לרעה בהליכי בית-המשפט, אשר צריך להתבטא בפסיקת הוצאות הולמות כנגד התובע".

"אין זה מן הנמנע שהתובע בחר למחוק את תביעתו דווקא משום שסבור הוא שסיכוייו להצליח בה קלושים", כתב עורך-הדין המייצג את נתבעי "וואלה", ניר הראל.

השופט בתיק, אילן רונן, טרם הודיע על החלטה בעניין.

31978-06-15
14941-05-13