ארי שביט יפסיק לכתוב ב"הארץ", לפחות לזמן מה, כך הודיע עיתון "הארץ" הלילה (ו'). ההודעה באה בעקבות טענותיה של כתבת ה"ג'ואיש ג'ורנל" דניאל ברין כי שביט תקף אותה מינית בעת שניסתה לראיינו לפני כשנתיים בלוס-אנג'לס.

"'הארץ' מתנגד בכל תוקף להטרדות מיניות ורואה בהן התנהגות פסולה שיש לעקור מהשורש", נמסר הלילה מהעיתון. "'הארץ' מצפה מעובדיו להקפיד על התנהגות מקצועית". בהמשך הודעת "הארץ" נמסר כי "ארי שביט הוא עיתונאי בכיר ורב-הישגים ב'הארץ' יותר מעשרים שנה. היום הוא הודיע לנו שבעקבות הפרסומים האחרונים, החליט לקחת פסק זמן מעבודתו העיתונאית".

שביט פרסם אמש (ה') ב"הארץ" התנצלות על מה שכינה "חיזור" (או "פלירטוט", בגרסה האנגלית של ההתנצלות), אולם ברין דחתה את התנצלותו והבהירה כי לא היה זה "חיזור" אלא תקיפה פיזית על רקע מיני.

כעת, אחרי שסבב הרצאות שתוכנן לשביט בקמפוסים בארצות-הברית בוטל על-ידי ארגון הלל, ואחרי שלא הופיע הערב ב"שישי עם אילה חסון", מהדורת שישי של חדשות ערוץ 10 שבה הוא משתתף כפרשן – מוותר העיתונאי הבכיר גם על הבמה המרכזית שלו, עמודי עיתון "הארץ", לפחות לזמן מה.

ברין: שביט עדיין לא התנצל על מה שהוא באמת עשה

להלן הנוסח המלא של מאמר התגובה של ברין לנוסח ההתנצלות של שביט: "בשבוע שעבר כתבתי מאמר על תקיפה מינית שחוויתי על בשרי בפברואר 2014 מידיו של עיתונאי ישראלי נודע. אחרי ספקולציות ולחץ אינטנסיביים מצד התקשורת הישראלית והיהודית, העיתונאי, ארי שביט, חשף את עצמו.

"הוא הודה בנסיונותיו לרדוף אותי מינית במהלך מה שהיה אמור להיות ראיון מקצועי, ולא סתר עובדה בודדת עליה דיווחתי במאמרי. בחרתי שלא לנקוב בשמו של שביט בעצמי, משום שכוונתי לא היתה להפוך זאת לסיפור של אדם אחד, אלא תחת זאת להתמקד בנושא העקרוני של תקיפה מינית. רציתי למשוך תשומת לב לעובדה שנשים לא צריכות לפחד לדבר על ההתנסויות שלהן בהתנהגות בלתי נסלחת כזו.

"במשך שנתיים וחצי לא היתה לי שום ציפייה שאי פעם אשתף את סיפורי בפומבי, מה שמצביע על העובדה שנשים רבות מדי חיות עם הטרדה ותקיפה מיניות כחלק מאקלים העבודה שלנו. היתקלות והתמודדות עם התנהגות מינית בלתי הולמת היא מצב נתון של היותך נקבה.

"אתמול, ארי שביט הציע התנצלות – לאף אחד באופן מיוחד – בשל 'פירוש שלא כהלכה את האינטראקציה בינינו', שהוא אומר שהבין כ'פלירטוט'. טענתו אבסורדית. הדבר היחיד שרציתי מארי שביט היה ראיון על אודות ספרו. אף אדם בעל שיקול דעת היה מפרש את הנסיונות שלו להתחיל איתי ככל דבר אחר ממגע מיני אגרסיבי ובלתי רצוי.

דניאל ברין, כתבת ה"ג'ואיש ג'ורנל" (צילום מסך)

דניאל ברין, כתבת ה"ג'ואיש ג'ורנל" (צילום מסך)

"כפי שתיארתי במאמרי, הוא הפגין התנהגות פיזית אגרסיבית – תפס את אחורי ראשי, רוכן אלי לנשיקה, מושך ומלטף בכוח, ולוחץ עלי להיכנס לחדר המלון שלו – 'אנחנו לא חייבים לשכב', הוא אמר לי, 'אני רק רוצה לתת לך חיבוק'. רק שהוא גם רמז שהוא רוצה להכניס אותי להריון והציע שאהיה הפילגש שלו. במהלך האינטראקציה בינינו הוא נגע בי בדרכים שלא רציתי וגרם לי לחשוש לבטחוני.

"דבר מזה לא היה פלירטוט; זו היתה תקיפה של כבודי ומקצועיותי שהפחידה והטרידה אותי. לפי משרד המשפטים האמריקאי, ההגדרה של תקיפה מינית היא 'כל סוג של קשר או התנהגות מינית שמתרחשת ללא הסכמתו המפורשת של הנמען'. הטענה של שביט כי היה מדובר ב'פלירטוט' לא רק מוטעה, היא גם מציעה שהייתי שותפה למזימתו, כשלמעשה הייתי הקורבן; פחדתי שימשיך לתקוף אותי אם לא אברח.

"פנים רבים של הלילה ההוא נותרו בהירים בזכרוני – אי-הנוחות שחשתי, תחושת החילול, ההרגשה של להיות לכודה. אבל יחד עם זאת, אני זוכרת כמה נרגשת הייתי לקראת ראיון עם מחבר 'הארץ המובטחת שלי', ספר עם תובנות מפעימות והתבוננות פנימית. מפליא אותי כיצד מי שיכול להיות קשוב בצורה כה עמוקה לסכסוך הישראלי-פלסטיני יכול להיות כה אטום כשהדבר נוגע ליחסי אנוש.

"אני שמחה שארי שביט לפחות הכיר בכך שההתרחשות אירעה. כיהודייה מחויבת, אני תמיד פתוחה לאפשרות של מחילה וגאולה. אבל ארי שביט עדיין לא התנצל על מה שהוא באמת עשה; הוא לא התנצל על כך שביצע תקיפה מינית".

תא העיתונאיות: הסטה של הדיון ומיסוך הבעיה

גם תא העיתונאיות הגיב להתרחשויות: "תא העיתונאיות מברך את העיתונאית דניאל ברין על אומץ לבה לחשוף את התקיפה המינית שחוותה מהעיתונאי ארי שביט. זה לא מובן מאליו בימינו שעיתונאית צעירה מעיזה לחשוף דבר שעלול לפגוע בה, מקצועית ואישית. אנחנו מקוות שעיתונאיות ונשים נוספות ירגישו בטוחות להעלות לסדר היום אירועים כאלה שקרו להן.

"לצערנו מדובר בסיטואציה שעיתונאיות חשופות אליה רבות במהלך עבודתן, בין אם בפגישות עם מקורות ומרואיינים, שמתקיימות מחוץ למשרד ובשעות לא שגרתיות, ובין אם מול קולגות במקום העבודה.

"ההתנצלות המהירה יחסית של שביט היא אמנם התקדמות חיובית, אולם לטעמנו אינה משקפת לקיחת אחריות על הסיטואציה. עיתונאית שמגיעה לפגישת עבודה לא צריכה להיות במצב של מגננה מפני מגע או התייחסות מינית לא רצויה.

"הניסיון של שביט להסביר את התנהגותו כחיזור לגיטימי הוא הסטה של הדיון ומיסוך הבעיה, של מצב שבו עבור גברים בעלי כוח – פגישה מקצועית היא בראש ובראשונה הזדמנות מינית. זו היתממות להניח שהתנהגות כמו של שביט היא 'יסודות של חיזור' והתנצלות מאוחרת, שמקורה בחשיפת הסיפור ומתחמקת מלקיחת אחריות, אינה פתרון.

"תא העיתונאיות שם לעצמו למטרה לקדם סביבת עבודה בטוחה ומכבדת עבור נשים באמצעי התקשורת. אנו מקוות שגם כלי התקשורת וגם העיתונאים עצמם יישמו נורמות התנהגות ברורות ברוח זו".

*   *   *

חילופי דברים בין מו"ל "הארץ" עמוס שוקן לגולשים בפייסבוק, בקשר להודעה על "פסק זמן" שלקח ארי שביט מ"הארץ" בעקבות ההאשמה כי תקף מינית עיתונאית אמריקאית, 29.10.16 (צילום מסך)

חילופי דברים בין מו"ל "הארץ" עמוס שוקן לגולשים בפייסבוק, בקשר להודעה על "פסק זמן" שלקח ארי שביט מ"הארץ" בעקבות ההאשמה כי תקף מינית עיתונאית אמריקאית, 29.10.16 (צילום מסך)

"אני חושב שעיתונאית שהותקפה לפני שנים רבות ושתקה חייבת להמשיך לשתוק. אם המידע שלה היה חשוב לציבור לא הייתה לה זכות להצפינו. ובוודאי כשהיא עושה זאת תוך הסתרת התוקף לכאורה"; הלל שוקן, בעל מניות ב"הארץ", מגיב בפייסבוק להאשמה של העיתונאית דניאל ברין כי ארי שביט תקף אותה מינית, 29.10.16

"אני חושב שעיתונאית שהותקפה לפני שנים רבות ושתקה חייבת להמשיך לשתוק. אם המידע שלה היה חשוב לציבור לא היתה לה זכות להצפינו. ובוודאי כשהיא עושה זאת תוך הסתרת התוקף לכאורה". הלל שוקן, בעל מניות ב"הארץ", מגיב בפייסבוק להאשמה של העיתונאית דניאל ברין כי ארי שביט תקף אותה מינית, 29.10.16

"עד לסיפור ארי שביט לא ידענו מי זאת דניאל ברין. גם צ'יזיק רוצה. למה שרק דניאל תתפרסם? לא פר!"; הלל שוקן, בעל מניות ב"הארץ", מגיב בפייסבוק לסיפוריהן של עיתונאיות אמריקאיות על תקיפות מיניות שחוו, 29.10.16 (צילום מסך)

"עד לסיפור ארי שביט לא ידענו מי זאת דניאל ברין. גם צ'יזיק רוצה. למה שרק דניאל תתפרסם? לא פר!". הלל שוקן, בעל מניות ב"הארץ", מגיב בפייסבוק לסיפוריהן של עיתונאיות אמריקאיות על תקיפות מיניות שחוו, 29.10.16 (צילום מסך)