במערכת "ידיעות אחרונות" החליטו לאחרונה לקצץ את מהדורת הדפוס הנמכרת בחנויות בימי חול ולשנות את תצורתה. המהדורה החדשה והמקוצצת אמנם שמרה על מחירה הרשמי – חמישה שקלים – אך כעת היא כוללת פחות תכנים מאשר המהדורה המופצת למנויים.

עותק שנרכש היום בסופרמרקט באזור המרכז כולל 56 עמודים שאוגדו – בניגוד לעבר – בקונטרס אחד, בדומה לפורמט של המתחרה "ישראל היום". המהדורה שהופצה למנויים, לעומת זאת, מחזיקה היום 72 עמודים המתפרשים על פני חמישה קונטרסים: קונטרס החדשות, מוסף הספורט, "24 שעות", "ממון" ו"מסלול". בשער העיתון, על גבי הסמליל, מובהר בימים האחרונים כי מדובר ב"מהדורה למנויים".

במקביל, קוראים שקיבלו לידיהם את המהדורה החינמית של "ידיעות אחרונות", המחולקת במרכזי אוכלוסייה, הבחינו כי היא היקפה תפח – ולמעשה מדובר במהדורת 56 העמודים הנמכרת בחנויות. מעיון בעותק המקוצץ עולה כי עורכיו החליטו לוותר על כמחצית מטורי הדעה ועל כמה כתבות ומדורים מתוך המוספים. עורכי המהדורה המקוצרת ויתרו גם על המדור הפרסומי של חברת תנובה מ"24 שעות", ועל ידיעת יחצנות לבנק הפועלים. בעיתון נוהגים לשווק את מוסף "מסלול" ככזה המיועד למנויים בלבד, אך היום נכללת כתבת השער שלו במהדורה המקוצרת.

שער "ממון" בתוך הקונטרס המאוחד של המהדורה המקוצצת, היום. לחצו להגדלה (צילום: "העין השביעית")

שער "ממון" בתוך הקונטרס המאוחד של המהדורה המקוצצת, היום. לחצו להגדלה (צילום: "העין השביעית")

המהדורה המודפסת של "ידיעות אחרונות", שהיתה עד לפני שנים לא רבות אחד ממוצרי העיתונות המצליחים בישראל (אם לא המצליח שבהם), סובלת בשנים האחרונות מירידה ניכרת במחירי המודעות. הקשיים הכלכליים שבהם שרוי העיתון פגעו בתזרים ההכנסות של קבוצת התקשורת, גרמו לצמצום של ממש בהיקף העמודים המודפסים והובילו גם לפיטורי עובדים – רבים מהם עובדי הפצה ודפוס.

במקביל פיתחה מערכת "ידיעות אחרונות" אפיק הכנסה חדש המבוסס על מכירת כתבות מערכתיות לחברות עסקיות, עמותות וגורמי ממשל במסגרת קמפיינים של המכונים בעיתון "שיתופי פעולה" – מונח מכובס לפרסום סמוי. כניסתו והתעצמותו של המתחרה החינמי "ישראל היום" אילצה את קבוצת מוזס לחלק בחינם מדי יום רבבות עותקים, מהלך אסטרטגי שנועד להגן על שיעורי החשיפה של העיתון ולמנוע כרסום נוסף במחירי המודעות.

ההחלטה לצמצם את המהדורה הנמכרת בחנויות עשויה להעיד לא רק על ניסיון לקצץ בעלויות ההדפסה, אלא גם על ירידה בביקוש לעיתון בקרב צרכנים מזדמנים.

עורך "ידיעות אחרונות", רון ירון, בחר שלא להגיב לדברים.