ביולי האחרון פורסם בעיתון "הארץ" תחקיר רחב יריעה שהעלה חשדות בנוגע לטוהר המידות של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, וסביבתה הקרובה. התחקיר, פרי עבודתן של העיתונאיות לי ירון ושרון פולבר, נבלע בשטף החדשות ולא זכה לדיווחי המשך או יחס כלשהו משאר כלי התקשורת – עד שהחקירה המשטרתית הפכה גלויה בגל מעצרים מהדהד: שורה של מקורבים ועסקנים מקומיים בנתניה, כמו גם פיירברג עצמה, נעצרו בחשד לביצוע עבירות שחיתות.

ירון, כתבת הרווחה ואזור השרון של "הארץ", התראיינה בשבוע שעבר לתוכנית "קול העין" וסיפרה על תהליך העבודה על התחקיר, על השמועות שהתבררו כמידע מבוסס ועל האיומים שהופנו כלפיה וכלפי עמיתתה. להלן גרסה ערוכה של השיחה שקיימה עם מנחי התוכנית, איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל.

העבודה על התחקיר החלה לפני כחצי שנה ונמשכה כמה חודשים, סיפרה ירון. "זה התחיל מטיפ. בתור כתבת בשרון אני מסתובבת בנתניה, והרבה אנשים בעיר סיפרו על ההתנהלות של פיירברג ושל אנשים שמקורבים אליה, על הנדיבות שלה עם כל הצדדים בהקשר של עסקאות נדל"ן. בשלב הזה היה מדובר בשמועות, שום דבר מבוסס – סוג של תחושה משותפת של הרבה אנשים בעיר, של שחיתות גדולה ושל מצב שבו כל מי שמקורב לפיירברג מרוויח, וכל מי שלא מקורב לפיירברג – עסקיו נתקעים. כשהצטברו הרבה סיפורים כאלה, שאין להם הוכחות, התחלתי לבדוק את הסיפור – ושרון [פולבר] הצטרפה אלי".

לי ירון (צילום מסך מתוך התוכנית "תיק תקשורת")

לי ירון (צילום מסך מתוך התוכנית "תיק תקשורת")

היה רגע שבו מצאתן את האקדח המעשן?

"כן. זה היה ממש פאזל. בדקנו בין השאר את פרויקט קורל של היזם אברהם תשובה, שעומד בלב החקירה. התחלנו לבדוק את כל שינויי הייעוד שעבר הפרויקט הזה, ובמסגרת הזאת אני פניתי לעורך-הדין אברהם גוגיג, אחד מעצורי הפרשה, שהיה הנאמן של פיירברג בפרויקט. היתה נקודה שבה גילינו שהשמועה נכונה – ופיירברג באמת מחזיקה דירה בפרויקט, ושהוא מחזיק אותה בנאמנות עבורה. הדבר הזה לא היה גלוי. אחר-כך ראינו ששווי הדירה הוכפל עם שינוי הייעוד, ושמקורבים של פיירברג יושבים בוועדות שאישרו את השינוי הזה".

מה לגבי ההסברים שקיבלתן ממושאי התחקיר? בשיחה המקדימה סיפרת איך הבן של מרים פיירברג, צפריר פיירברג, שהוא אחד העצורים, שינה כל הזמן את הגרסאות שלו.

"נכון. בשיחה הראשונה צפריר באמת היה מאוד מופתע וטען שהוא לא מתעסק באף אחד מהפרויקטים שקשורים לאמא שלו. אחד הפרויקטים שעליהם דיברנו איתו הוא 'פרויקט הטרסות'. זה פרויקט שנמצא על קו החוף, ושהקרקע שלו היתה מיועדת לבניית בית-אבות. עו"ד גוגיג וצפריר, שניהם מעורבים בפרויקט – אבל צפריר הכחיש את המעורבות שלו, ואמר שאין לו שום קשר לפרויקט. גם הקבלן של הפרויקט אמר שהוא לא מכיר את צפריר ולא עבד איתו מעולם – אבל עו"ד גוגיג, לעומת זאת, מאשר לנו שצפריר עשה עבודה בפרויקט הזה מול משרד התיירות.

"כשאנחנו חוזרות אל צפריר ואומרות לו את זה, הוא מודה שהוא באמת עבד מול משרד התיירות – אבל כשאנחנו מתקשרות למשרד התיירות ושואלות מה בדיוק עשה מולם עו"ד פיירברג, הם אומרים שהם לא מכירים אדם בשם צפריר פיירברג שהיה מעורב בפרויקט הזה".

בשלב כלשהו של העבודה גם התחילו לאיים עליכן.

"כמו בכל תחקיר, זה קרה ברגע שהם ידעו שאנחנו עובדות על זה. ברגע שבו התקשרנו לצפריר וגם למרים עצמה ושאלנו אותם שאלות לגבי הדברים שעלו בתחקיר – קיבלנו מעורכי-הדין שלהם מכתבים שמבהירים לנו שהדברים שקריים ומאוד לא מדויקים, ושאנחנו ניתבע אם נפרסם אותם. היו גם טלפונים של אנשים שאמרו לנו להיזהר ולבדוק מתחת לרכב וכל מיני דברים כאלה, אבל על זה אני לא רוצה להרחיב".

אמיר זוהר, בטור שפורסם ב"מעריב", טען שהכל התחיל מבעל ברית לשעבר של פיירברג שהסתכסך איתה והלך למשטרה ואז לתקשורת. זה תיאור מדויק?

"אני לא חושבת. אפשר להגיד שהיו לה הרבה בעלי ברית והרבה אנשים שלא קיבלו את מה שהיא הבטיחה להם. היא כמעט שני עשורים ראש עיר, ויש לה גם אויבים – ואנשים שיודעים על דברים והיו מוכנים לדבר".

מרים פיירברג היא דמות מוכרת וחזקה, בעלת קשרים עם פוליטיקאים בזירה הארצית, והיא עומדת כבר קרוב לשני עשורים בראש אחת העיריות הגדולות בארץ. הממצאים של ירון ופולבר היו מפורטים ומבוססים, ומושאי התחקיר נכשלו בהפרכתם. לכאורה, מדובר בסיפור שכלי התקשורת האחרים אמורים היו לעוט עליו ולעסוק בו בהרחבה – ועל כך יעיד הסיקור הנרחב של המעצרים. ובכל זאת, התקשורת הישראלית הגיבה בהתעלמות.

כשירון נשאלת מדוע לדעתה לא עורר התחקיר הדים כשפורסם, היא מודה שאין לה תשובה ברורה לכך. "אני לא יודעת, אני יכולה רק לנחש את השיקולים של כלי תקשורת אחרים", היא משיבה. "פיירברג נחשבת לראש עיר בולדוזרית, שקידמה הרבה דברים – אז אולי יש איזשהו פחד כשיש תחקיר שעשה כלי תקשורת אחר".

בהכנת הכתבה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.