העיתונאי רביב דרוקר טוען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נסוג מהכוונה לנהל נגדו משפט דיבה בפרשת "ביביטורס", בין היתר משום שפחד ממה שיתגלה בכתב ההגנה. זאת, לאחר שפרקליטו של נתניהו נחשף לטיוטת כתב ההגנה בפגישה עם פרקליטם של דרוקר וערוץ 10. לדברי דרוקר, המהלך תוכנן מראש כדי להשיג מטרה זו.

הפרטים החדשים, שנחשפו לראשונה אמש (ה'), משרטטים מחדש את השתלשלותן המפתיעה של תביעות המיליונים שהגישו שרה ובנימין נתניהו נגד רביב דרוקר וערוץ 10 לאחר שידור תחקיר "ביביטורס" בתוכנית "המקור". התביעה, שנמחקה ב-2012 בהסכמת הצדדים, איימה על קיומו של הערוץ בתקופה שבה היה שרוי בקשיים כלכליים. כעת, ארבע שנים לאחר מכן, החליט דרוקר לחשוף את גרסתו לאירועים ולהתרחשויות שאירעו מאחורי הקלעים של הכנת התחקיר וניהול התביעה.

באופן רשמי, כפי שנכתב בהסכם הגישור שסיים את התביעות, בני הזוג נתניהו החליטו למחוק את תביעותיהם כמחווה כלפי הערוץ ולנוכח בקשה מטעמו, וזאת "בהתחשב במצבו הקשה של שוק התקשורת בכלל, ושל ערוץ 10 בפרט, ובשים לב לקשיים הכלכליים החריפים בהם נתון ערוץ 10". ואולם, לדברי דרוקר אחד הגורמים שהשפיעו על ההחלטה היה טיוטת כתב ההגנה ה"מדממת" שניסחו בערוץ – שבה נכללו פרטים על פרשיות שעד אז טרם פורסמו. לטענתו, ה"מחווה" היתה בכלל הצעה של מנכ"ל חברת החדשות דאז, אורי רוזן, שחיפש דרך מכובדת לאפשר לבני הזוג לסגת.

"ללאודר יוצא עשן מהאוזניים, והוא מאבד את החברות עם ביבי, שכנראה עד היום לא שוקמה. הוא מפעיל לחצים אדירים כדי שלא נשדר"

את הסיפור חלק דרוקר עם קהל של כמאה איש שהתייצבו לערב התרמה לתנועה לחופש המידע, שבה הוא מכהן כיושב-ראש. לפי דרוקר, המגע הראשוני עם אנשיו של נתניהו סביב תחקיר "ביביטורס" התקיים בפברואר 2011, כחודש לפני שידור החלק הראשון של התחקיר, עת הוגשה בקשת התגובה. לדבריו, היא כללה את "הפרשיות שעכשיו דובר בהן".

"ואז החל מחול שדים מטורף שכולו התנהל בקומות מעלי: מנכ"ל ערוץ 10, מנכ"ל חדשות 10", סיפר דרוקר. "איתי כמעט אף אחד לא דיבר, אבל כל הזמן ראינו אנשים עוברים במסדרון עם פרצוף תשעה באב. אלו היו הימים שבהם בעל הבית הרשמי של הערוץ היה יוסי מימן, אבל מי שנותן את הכסף היה רונלד לאודר – אז, עדיין חבר של ביבי".

זמן מה לאחר מכן, סיפר עוד, התקשר אליו מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי וסיפר לו על פגישה שבה לקח חלק לצד יוסי מימן ועורך-דינו של נתניהו, דוד שמרון. ורשבסקי אמר לדרוקר שמימן ושמרון הבינו שהתחקיר ישודר, וששמרון מעוניין להיפגש איתו ולמסור תגובה. "דקה אחר-כך מתקשר שמרון ואומר: 'אני יכול לראות אותך?'. אני עונה לו, 'בכיף, תבוא'.

רביב דרוקר (צילום: אורן פרסיקו)

רביב דרוקר (צילום: אורן פרסיקו)

"מסביב לערוץ 10 יש כמה בתי-קפה", סיפר דרוקר. "טאטי זה בית-הקפה שבו אתה יושב אם אתה רוצה שכולם יידעו על הפגישה. בקפה-קפה, 50% יידעו שנפגשת – ויש איזה בית-קפה שאני לא יודע איך קוראים לו בכלל, שנמצא מתחת לבניין הפניקס. שם אתה יושב עם הפקידות של חברת הביטוח, ואף אחד לא יודע שאתה נפגש. נפגשנו שמה.

"בפתח הפגישה, שמרון אומר: 'שמע, הפגישה הזאת לא התקיימה, ואנחנו לא נפגשנו'. אני אומר לו 'בסדר', והוא אומר לי: 'תשמע, אני בא אליך רק מכיוון שאתה כתב הגון, אני יודע שאתה כתב מקצועי, אני יודע שאתה רודף את כולם, ולכן אני אמרתי גם לביבי שאפשר לדבר איתך ולמסור לך את העובדות'. אנחנו מקיימים שיחה מאוד ארוכה, והוא אומר: 'אני מוטרד רק מדבר אחד. אתה טוען פה שיש שבע נסיעות שיש בהן מימון כפול – שתי חשבוניות לאותה נסיעה – וזה מהדהד ל'ראשונטורס'".

למרות הפגישה, הוסיף דרוקר, התחקיר שודר – כולל החלק על המימון הכפול. "שודר התחקיר, ושמרון יוצא במסע תקשורתי שבו הוא אומר שאני מונע מאינטרסים זרים ומשרת איזה מסע פוליטי – ואז הם תובעים אותנו. ביבי ושרה תובעים את ערוץ 10 ואותי בשתי תביעות נפרדות על 4.5 מיליון שקל, ואנחנו צריכים להכין כתב הגנה. הערוץ, כמובן, הדבר האחרון שהוא רוצה לעשות בחיים זה ללכת למשפט עם ביבי – יש קשיים כלכליים. ללאודר יוצא עשן מהאוזניים, והוא מאבד את החברות עם ביבי, שכנראה עד היום לא שוקמה. הוא מפעיל לחצים אדירים כדי שלא נשדר את זה, שנקצר את זה – אבל בסוף זה שודר וכל הקשר שלהם כנראה די נהרס.

"אז הם תובעים, ואנחנו צריכים להכין כתב הגנה. המשרד שלנו זה פישר-בכר, שבראשו עומד ראובן בכר. ואני אומר: 'תשמעו, אנחנו צריכים להכין את כתב ההגנה הכי מדמם בעולם, אנחנו צריכים להכניס הרבה פרשיות שלא נכנסו לתחקיר בכלל, שבגלל שהן יהיו בכתב הגנה ויוגשו לבית-משפט – הן יהיו מוגנות ונוכל לשדר אותן'. בין השאר אני אומר [לבכר]: 'תשמע, תכתוב שהיתה בינינו פגישה, בין שמרון לביני, ותכתוב שבפגישה הוא אמר שאני כתב הגון ומקצועי, ולכן הוא מדבר איתי'.

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

"אני אומר לו: 'הצעד הבא הוא שתפגוש את שמרון לפני הגשת כתב ההגנה, תראה לו את כתב ההגנה, שיקרא מה כתוב בו – אבל אל תשאיר לו אותו. המחשבה שלי היתה ששמרון לא יתרשם מכל הפרשיות, אבל הוא ידמיין מה תחשוב הגברת [שרה נתניהו] כשיתפרסם שבכתב ההגנה הוא אמר לי שאני כתב הגון ומקצועי".

לדברי דרוקר, הוא הרשה לעצמו להפר את ההבטחה שנתן לעו"ד שמרון בבית-הקפה בגלל המסע התקשורתי שניהל נגדו עורך-דינם של בני הזוג נתניהו – וגם בגלל "תרגיל" שלדבריו עשה לו שמרון בערב שידור חלקו השני של התחקיר, זה שעסק במימון הכפול של הנסיעות. "כאמור, היו שבע נסיעות – שמרון העביר מסמכים שאומרים שחמש מתוך השבע לא מומנו במימון כפול", הזכיר דרוקר. "אני רואה את המסמכים, הם נראים לי מאוד בעייתיים, אבל אין לי איך להוכיח את זה – ואני מחליט לרדת מחמש מתוך שבע נסיעות, למרות שעד היום אני לא בטוח שזאת היתה ההחלטה הנכונה. אבל יש שתי נסיעות שהן מוצקות, עם שתי חשבוניות שונות על אותה נסיעה".

עם זאת, גם המידע הכביכול מוצק על שתי הנסיעות עורר חשש במערכת "המקור". "זה שיש חשבונית זה לא אומר ששולם כסף, זה לא אומר שהיה מימון כפול – אתה לא ראית את ההעברה הבנקאית בסופו של דבר, וזו הטענה הכי חריפה של שמרון נגד זה. כל השאר זה נהנתנות ולחיות על חשבון של אחרים – אבל זה עבירה פלילית", הסביר דרוקר.

"אני מתקשר לשמרון פעם אחר פעם ומנסה לדבר איתו על הדבר הזה, ואת זה אני דווקא מקליט. אני אומר לו: 'דוד, אתה מבין מה אנחנו טוענים פה. יש לכם הסבר לזה?'. הוא אומר לי: 'מעולם לא היה דבר כזה מימון כפול. באף נסיעה'. אני אומר לו, 'אבל איך אתה מסביר – נמצאת פה חשבונית אחת וחשבונית שנייה על אותה נסיעה'. הוא אומר: 'מעולם לא היה מימון כפול'. אנחנו מפרסמים את שתי הנסיעות האלה, ועשר דקות אחרי שאנחנו מפרסמים – הם מפיצים לעיתונים חשבונית שמראה שבאחת הנסיעות בוטלה החשבונית – ועל זה הם בונים כמובן קמפיין שלם, שמראה שבנסיעה הזאת אני על הבאנקט, ושזה מראה שכל התחקיר בעצם על הבאנקט".

רונלד לאודר, איל הקוסמטיקה ומבעלי ערוץ 10 (צילום: יואב ארי דודקביץ')

רונלד לאודר, איל הקוסמטיקה ומבעלי ערוץ 10 (צילום: יואב ארי דודקביץ')

התקרית הזאת, הדגיש, היא אחת הסיבות להחלטה לחשוף את הפגישה שסוכם כי מעולם לא התקיימה. עו"ד בכר, שלדברי דרוקר חשש מההצעה לגשת לעו"ד שמרון עם טיוטת כתב ההגנה ובה המידע על הפגישה ההיא, התרצה וקבע פגישה עם פרקליטו של ראש הממשלה. "מה שקורה הוא שרובי בכר מראה את כתב ההגנה לשמרון, שמרון מבקש לקחת את המסמך איתו, רובי אומר לו שלא – וביבי לא רוצה להמשיך בתביעה", סיפר דרוקר.

"עכשיו, אני לא יודע למה ביבי לא רוצה להמשיך בתביעה – אם זה עבד או לא – אבל כאן מתחיל סיפור יותר גדול, איך ביבי יורד מהעץ. הוא לא רוצה לנהל את התביעה, והוא גם לא יכול למשוך אותה, כי אז אנחנו נחגוג עליו", הוסיף. בשלב הזה, סיפר, מעלה מנכ"ל חברת החדשות אורי רוזן הצעה: הצדדים ילכו לגישור אצל השופט תיאודור אור, המשנה לנשיא בית-המשפט העליון בדימוס.

"אורי רוזן בא עם רעיון. הוא אומר: בואו נלך הפוך, נגיד שביבי מושך את התביעה בגלל 'מצבו הכלכלי הקשה של ערוץ 10, שביקש ממנו למשוך את התביעה'", סיפר דרוקר, וציין כי הוא הסכים להצעה. ואולם, כשנראה היה שהליך הגישור כבר הסתיים צצה עוד דרישה אחת: "שנכניס עוד משפט, שלפיו 'ערוץ 10 מתחייב לסקר בהגינות את משפחת נתניהו'".

"מתחיל לחץ בערוץ – 'בואו נסיים, בואו נגמור איתם, בואו נוציא את זה' – ואני אומר: 'אני לא מוכן לסיים, אלא אם כן תוסיפו מלה אחת: שערוץ 10 ימשיך – לסקר את משפחת נתניהו בהגינות ובמקצועיות'". המלה המפורשת "ימשיך" אמנם לא נכללה בנוסח שהוגש לבית-המשפט, אך בהסכם התחייבו דרוקר והערוץ כי "ינהגו באופן הוגן וענייני" כלפי בני הזוג – "בהתאם למדיניותם כלפי יתר האישים והגורמים אותם הם מסקרים".

"ועכשיו אני אגיד לכם את השורה התחתונה של כל התחקיר הזה: השורה התחתונה היא שבסיפור הזה אנחנו כאילו ניצחנו, אבל אם היינו הולכים למשפט מול בנימין ושרה נתניהו – אני לא רוצה להגיד שהיינו מפילים את ביבי, אני לא בטוח בזה, אבל היתה נגרמת לו מבוכה. אני הייתי משלם גם מחיר לא קטן, כי לא הייתי יכול להמשיך לסקר אותו כפרשן פוליטי – גם עכשיו זה לא דבר חף מבעיות – אבל אז בכלל לא הייתי יכול לסקר. היינו מאוד-מאוד מוצקים, מאוד-מאוד חזקים, פשוט הערוץ – ואני לא לחצתי לכיוון הזה – הערוץ לא היה מסוגל להסלים את המלחמה, שכבר אז התקיימה במלוא עוצמתה, ולהגיע למצב שבו אנחנו הולכים למשפט של יום-יום, עם הקלטות ומסמכים בתקשורת".

מדובר משפחת נתניהו, ניר חפץ, לא נמסרה תגובה.