לפני כחודש יצאה הפעילה החברתית עמית גונן להפגנה נגד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים. היא ושתי פעילות נוספות הגיעו לביתה של הלפרין, תלו שלטים על ניגוד העניינים שבו מצויה הלפרין בכל הקשור לטיפולה במשק הגז בישראל, וחילקו פלאיירים לעוברים ושבים. כעבור כשבועיים זומנה גונן לחקירה באזהרה במשטרת ישראל, ובהמשך זומנה לחקירה גם שותפתה לפעולה. בשיחה עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל בתוכנית "קול העין" סיפרה גונן על המחאה הישירה והשלכותיה.

"מודל הפעולה שלי זה לתבוע אחריות אישית ממקבלי ההחלטות, ומעצמי", אומרת גונן בראיון. "המערכת לא מופשטת. יש אנשים שמסתתרים מאחורי תאגיד או מוסד. יש בן אדם שיושב ומקבל החלטות, והוא צריך לתת דין וחשבון על החלטות שפוגעות בי, במשפחה שלי, באנשים שגרים במדינה הזו".

איך זה בא לידי ביטוי בפעולה?

"בעצם זה שאני באה ומוחה באזורים שבהם הם נמצאים. בכנסים, באזור מגוריהם, ברחוב שהיא גרה בו. בפעולה הזו חילקנו פלאיירים שהם לקט של אמירות שמבקרות את ההתנהלות שלה. אספנו אמירות של אישים בכירים – חברי-כנסת, כלכלנים, עורכי-דין, וכנראה לא היה לה נעים לשמוע את הביקורת. ראינו אותה מורידה את הפלאיירים, וכנראה היא לא רצתה שהמידע הזה יונגש לציבור. פנינו אליה ואמרנו לה 'בוקר טוב' וביקשנו ממנה לשמור על האינטרסים שלנו. היא התעלמה והלכה.

"זימנו אותי לחקירה בערך שבועיים אחרי המקרה ואת הפעילה השנייה, ורד, זימנו השבוע. אני מקבלת שיחת טלפון שבה מזדהים כמשטרה ואומרים לי לבוא. אין לי יכולת לדעת באמת מי מדבר איתי".

התייעצת עם עורך-דין לפני שהלכת לחקירה?

"אני כל הזמן מתייעצת עם עורכי-דין, גם לפני הפעולות שלי. כשהגעתי התברר לי שאני נחקרת באזהרה על הסגת גבול ועל כתיבה והשחתה של פני מקרקעין. במשטרת ישראל טוענים שזה לא חוקי להצמיד פלאייר עם מגנט על השער של ביתה. נכון שכל העניין הזה של המגנטים והפרסומות על הדלתות זה מאוד מעצבן, אבל זה חוקי לחלוטין".

הודית באשמה?

"אמרתי להם שלא עברתי על שום חוק. היתה חקירה מאוד לא נעימה. שאלו אותי שאלות עלי, על החברים שלי, על החיים האישיים שלי. לא היתה שאלה אחת שבאמת היתה קשורה לחשדות. שאלו אותי שאלות על מה אני עושה ביומיום והאם אני מנסה להתנכל למיכל הלפרין ברמה האישית. ישבתי שם בלי עורך-דין, לא הייתי צריכה עורך-דין. אני בטוחה שכל מה שאני עושה חוקי כי ביררתי את זה, עשיתי שיעורי בית".

"שאלו אותי שאלות עלי, על החברים שלי, על החיים האישיים שלי. לא היתה שאלה אחת שבאמת היתה קשורה לחשדות"

בהמשך הראיון הוסיפה גונן: "הם כל הזמן אמרו לי במשטרה שהיא מאוד חשובה ושצריך לנהוג בה ברגישות, הם השוו אותה למפכ"ל. הם אמרו שזו היתה הוראה מגבוה שירדה למטה, ושזה הצטמצם לסעיפים האלו. כשאמרתי לחוקר שהוא פוגע בחופש שלי על חשד לא סביר, בלי ראיות, ולוקח ממני טביעות אצבע ותמונות, הוא אמר לי שזה בסדר, שזה היה אמור להיות הרבה יותר גרוע. זה מאוד מדאיג. יש פה ניסיון השתקה וזה מורגש לפי ניואנסים בשאלות".

לדברי גונן, במהלך החקירה הובהר לה כי עליה לחתום על צו הרחקה מהלפרין. "זה לא נעים כשאומרים לי שאם לא אחתום על צו הרחקה יעצרו אותי", אמרה גונן. "אמרו לי 'תחתמי לצו הרחקה ממיכל ל-30 ימים'. שאלתי אותם מה יקרה אם אני לא מסכימה לזה, ואמרו לי שיעצרו אותי".

היתה לך התלבטות?

"לא. אני חתמתי כי לערער על זה בתור בן אדם חופשי הרבה יותר קל מאשר בן אדם עצור".

פנינו לרשות ההגבלים וקיבלנו את התגובה הבאה: "הממונה על ההגבלים העסקיים הזמינה לאחרונה את נציגי מחאת הגז וצדק חברתי לדיאלוג פתוח ופורה, וקיימה עימם ישיבה ארוכה בנושאים העומדים על הפרק. בכוונתה להמשיך להיות קשובה לקולות שמגיעים מהציבור. בעקבות מספר הפגנות ואירועי מחאה שהתקיימו מול דלת ביתה ובבית הספר של ילדיה, הממונה עידכנה את קצין הביטחון של רשות ההגבלים, אשר הנחה אותה לדווח למשטרה על האירועים. אנשי המחאה מוזמנים להמשיך להשמיע את קולם, בין אם בהפגנה מול משרדי הרשות ובין אם בשיחה עם הממונה".

"למה אני צריכה לבוא להשמיע את קולי? זה כבר בעייתי. אם יש מישהי שאמורה להילחם עבור האינטרסים הציבוריים והיא לא ממלאת את התפקיד שלה אני נאלצת לקום ולהשמיע את קולי".

אבל למה את לא מפגינה מול משרדי הרשות?

"כי זה לא אפקטיבי. כל הדרכים המסורתיות של לפנות באופן מסודר ולשלוח מכתבים, ככה התחלתי את הדרך, ככה פעלתי. וקיבלתי תשובות מסובנות ולא באמת התייחסו לפנייה שלי. זה שהיא הלכה והתלוננה מוכיח לי שהפעולה שלי אפקטיבית, שהיא באמת מחלחלת אליה".

תמשיכי בפעולות האלה בתום 30 הימים?

"כן, לגמרי".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". מפיקה: רתם שרעבי. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.