הצעת חוק הפרסום הסמוי של ח"כ מיקי רוזנטל נפלה. ההצעה, שנועדה להגביל את תופעת הפרסום הסמוי בתקשורת ולקדם כללים לסימון של תכנים ממומנים, עלתה היום (ד') להצבעה בקריאה טרומית ונדחתה ברוב של 48 מתנגדים כנגד 28 תומכים ושני נמנעים. בדברים שנשא רוזנטל במליאה האשים את מתנגדי החוק מהקואליציה ומהאופוזיציה בקידום אינטרסים של "עיתונים שמיטיבים איתם".

בימים האחרונים תוארה ההצעה ככזו שזוכה לתמיכתו של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, וזאת בשל הפגיעה הכלכלית שעשויה היתה לגרום לקבוצת "ידיעות אחרונות", הנסמכת במידה גדולה על הכנסות מ"תוכן שיווקי". רוזנטל עצמו, בראיון לגלי-צה"ל, טען אתמול כי למיטב הבנתו נתניהו תומך בהצעה, וכך גם דווח בתקשורת.

אף על-פי כן, הנסיונות לזכות בתמיכת הממשלה דרך ועדת השרים לענייני חקיקה לא צלחו – והדיון בהצעה נדחה, לדברי רוזנטל, חמש פעמים. לפיכך בחר להעלות את הצעת החוק להצבעה גם ללא תמיכה קואליציונית. השר יריב לוין, שהציג את עמדת הממשלה היום בדיון, אמר כי מדובר בהצעת חוק מוצלחת בעיקרה, אך כזו שבקואליציה ביקשו לדחות את הדיון בה לשם התעמקות בתוכנה. "חבל שהמציע לא הסכים להמתין ולכן אין לנו ברירה אלא להפיל את הצעת החוק", אמר השר לוין, כך על-פי הודעה שהפיצה דוברות הכנסת.

"ועדת פילבר סיימה את עבודתה, אני הופעתי בפניה והיא המליצה לאמץ את הצעת החוק שלי", אמר רוזנטל במליאה, בדברים שנשא לפני ההצבעה. "בואו נאמר את האמת, יש פה פיל ענק במליאה הזאת וקוראים לו 'ישראל היום' – ובגללו אף אחד לא מסתכל על החוק אלא רק על מה שסביבו. כל חבר-כנסת שמצביע נגד החוק רק בגלל שביבי תומך בו עושה עוול לחוק, והוא לא מכיר אותו. לא כל מה שנתניהו תומך בו הוא אוטומטית פסול", הוסיף.

"אני רוצה להגיד משהו על כמה אנשים פה שהם נגועים, נגועים ממש", האשים רוזנטל בהמשך דבריו. "אנשים שהתערבו בחוק הזה, שלתנועה שלהם יש עיתון או שלהם עצמם יש זיקה לעיתון, והם התערבו בחוק הזה בניגוד עניינים מפורש, ואסור שזה יהיה. יש פה חברי-כנסת שבחשו בחוק הזה כי יש עיתונים שמיטיבים איתם, והכל על חשבון הציבור.

"חלק גדול מהח"כים פה לא עובדים בשביל הציבור, הם עובדים בלהיבחר עוד פעם. מה לעשות. ובשביל להיבחר עוד פעם אתה צריך שתהיה לך תקשורת, ובשביל שתהיה לך תקשורת אתה צריך לייצר זיקה לכלי תקשורת. אתה מגן על האינטרסים הכלכליים של כלי התקשורת, וכלי התקשורת גומלים לך בסיקור אוהד מוגזם".

אביגדור ליברמן, 19.5.2016 (צילום: יונתן זינדל)

אביגדור ליברמן, 19.5.2016 (צילום: יונתן זינדל)

לדברי רוזנטל, בישיבה שבה לקחו חלק ראשי סיעות הקואליציה התבטא שר הביטחון אביגדור ליברמן, מושא אתרוּג וקידום קבוע של "ידיעות אחרונות", כך: "של מי החוק הזה, של רוזנטל? אני לא סובל את רוזנטל ולכן אנחנו נצביע נגד". עוד טען רוזנטל כי הסיבה לכך שחלק מחברי הקואליציה התנגדו לחוק הוא בשל עסקה סיבובית עם נתניהו. לדבריו, כדי לקנות את תמיכתם בהצעת החוק שבאה לפגוע בחופש העיתונות של ערוץ הכנסת, הסכים נתניהו לכך שיתנגדו להצעת החוק של רוזנטל.

חברי הכנסת שהצביעו בעד הצעתו של רוזנטל הם ברובם חבריו למחנה-הציוני, ולצדם חברי-כנסת מהרשימה המשותפת, יש-עתיד ומרצ. בקרב המתנגדים בולטים חברי סיעות הקואליציה – הליכוד, כולנו, הבית-היהודי, ש"ס, יהדות-התורה וישראל-ביתנו – וגם כמה ח"כים מהמחנה-הציוני: איציק שמולי, יואל חסון, חיליק בר ורויטל סויד (לעיון ברשימה המלאה).

בשיחה עם "העין השביעית" לאחר ההצבעה מסר ח"כ רוזנטל כי אין בכוונתו לזנוח את יוזמת החקיקה, וכי הוא מתכוון להגיש את ההצעה מחדש בעוד כחצי שנה.

* * *

לעיון בהצעת החוק

להורדת הקובץ (PDF, 114KB)