עד לשבוע שעבר היה הסיקור של "כלכליסט" את תאגיד השידור הישראלי - כולל את העומד בראשו אלדד קובלנץ - לקוני בעיקרו. כתבי העיתון דיווחו על התכנונים להקמת התאגיד ועל הקשיים שעומדים בפניו, על הדחיות במועד עלייתו לאוויר ועל המינוי של חברי הדירקטוריון.

כשהעיתון נדרש בעבר לסוגיית השכר בתאגיד, הודגשה ההפחתה הצפויה בשכרם של עובדי רשות השידור. כשהעיתון כתב על המנכ"ל הזמני קובלנץ, הוא הוגדר כ"מנכ"ל מוערך" הן על ידי גורמים שצוטטו בעיתון והן על ידי העיתון עצמו. כשדווח כי גיל עומר הוא המועמד המומלץ לתפקיד יו"ר התאגיד פירטו ב"כלכליסט" את מלוא הרזומה שלו. בידיעה מאוחרת יותר ב"כלכליסט" תואר עומר כעיתונאי עצמאי, כזה שנתניהו אינו חפץ למנותו ומעדיף תחתיו אדם אחר, נוח יותר לשליטה.

בשבוע שעבר קיבל סיקור התאגיד ב"כלכליסט" תפנית חדה. באמצע שער העיתון, לצד תצלום פניו של המנכ"ל קובלנץ, נדפסה הכותרת "תאגיד חדש, הרגלים ישנים". קוראי הכלכלון מבית "ידיעות אחרונות" הופנו לכפולת עמודים בלב העיתון: "מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי מגייס טאלנטים בעשרות אלפי שקלים לחודש. באוצר בודקים מי אישר ועל חשבון מי התקציב".

"כלכליסט", 11.7.2016

"כלכליסט", 11.7.2016

כפולת העמודים ב"כלכליסט" שהוקדשה לתאגיד השידור הישראלי נתפסה ברובה על ידי כתבה מאת דיאנה בחור-ניר, שבדרך כלל אינה מסקרת את הנעשה בתחום התקשורת. הכתבה, שהופיעה תחת הכותרת "התאגיד חדש, הצרות ישנות" עמדה על הקושי שעלול להיות מוצב בפני שדרת הניהול הבכירה של תאגיד השידור החדש אל מול ניסיונות הפוליטיקאים להתערב בתכניו.

"כיום עומדים בראש התאגיד שני אנשי תקשורת שמשקלם הציבורי אינו מבטיח עמידה בלחצים כאלה. ייתכן שזו הסיבה לבחירתם", נכתב בכתבה. "קובלנץ, המשמש כמנכ"ל ממרץ 2015, וגיל עומר, שנכנס לתפקיד יו"ר מועצת התאגיד בפברואר השנה".

קובלנץ, שכאמור תואר בעבר ב"כלכליסט" כ"מנכ"ל מוערך", תואר הפעם כמי ש"שימש בעבר כמנהל גלגל"צ והטלוויזיה החינוכית, והוא מי שאחראי למיתוג המיינסטרימי הרגוע של תחנת המוזיקה הצה"לית". עומר, שבעבר תואר ב"כלכליסט" כראש מערכת החדשות ב"ידיעות אחרונות", ראש מחלקת האקטואליה בגלי צה"ל, סגן מפקד גלי צה"ל והעורך הראשי של התחנה הצבאית הפך למי ש"היה בעבר ראש מחלקת האקטואליה בגל"צ ומנהל מוזיאון הילדים בחולון".

באותם הימים ממש שבהם אחד העיתונאים המובילים של "כלכליסט" ניהל משא ומתן עם התאגיד, בעיתון הכינו כתבה ביקורתית על גוף השידור החדש ועל משכורות "מופרזות ומופרכות" שהוא מציע לטאלנטים בכלי תקשורת אחרים

באותה כפולת עמודים מהשבוע שעבר, לצד הכתבה מאת בחור-ניר, שובץ אייטם קצר מאת אלירן מלכי ועמרי מילמן, שהוקדש לציד הטאלנטים שהובטח בשער העיתון. "האוצר בודק מי אישר לקובלנץ 'להסתובב עם פנקס צ'קים ללא הגבלה'", נכתב בכותרתה. באייטם צוטט אדם שהוגדר "בכיר באוצר" אשר טען כי המשכורות שמוצעות לעיתונאים בכירים מהערוצים המסחריים ומהעיתונות הכתובה כדי שיעברו לתאגיד החדש הן "מופרזות ומופרכות". בתאגיד הכחישו כל מידע על בדיקה שכזו. בהמשך פירסם הכחשה גם משרד האוצר.

מה שב"כלכליסט" לא סיפרו לקוראיהם הוא שאחד מאותם טאלנטים מהעיתונות הכתובה שקיבלו מהתאגיד הצעה למשרה חדשה במשכורת גבוהה יותר הוא שאול אמסטרדמסקי, ככל הנראה העיתונאי המזוהה ביותר ציבורית עם "כלכליסט" ומי שהיה ראש מערכת החדשות של העיתון.

באותם הימים ממש שבהם הכינו ב"כלכליסט" את הכתבה על תאגיד השידור הישראלי, ניהל אמסטרדמסקי משא ומתן עם תאגיד השידור על הצטרפותו אליו. למעשה, עורכיו הבכירים של אמסטרדמסקי ידעו מבעוד מועד על ההצעה שקיבל מהתאגיד. הוא עצמו אישר בתוכנית "מייבשים את הביצה" כי סיפר להם בפתיחות על ההצעה שקיבל. כך שתיאור מדויק יותר יהיה כזה: באותם הימים ממש שבהם אחד העיתונאים המובילים של "כלכליסט" ניהל משא ומתן עם התאגיד, בעיתון הכינו כתבה ביקורתית על גוף השידור החדש ועל משכורות "מופרזות ומופרכות" שהוא מציע לטאלנטים בכלי תקשורת אחרים.

למחרת פרסום הכתבה של "כלכליסט" על התאגיד חתם אמסטרדמסקי על המעבר וצייץ על כך לעוקביו. לא ברור אם הפרסום הוא שנתן את הדחיפה האחרונה לאמסטרדמסקי לעזוב את "כלכליסט" אולם בתאגיד יש מי שבטוח כי הסיקור הביקורתי נבע מההצעה שניתנה לו. אמסטרדמסקי סירב להגיב לפניית "העין השביעית", וכך גם מנכ"ל התאגיד קובלנץ. גם ב"כלכליסט" סירבו למסור תגובה.