מדי כמה חודשים ממנה עצמו מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, דני סימן, לצנזור ראשי וממרכז את התעניינותו בערוץ הטלוויזיה הקטארי אל-ג'זירה. הוא מאיים להפסיק להעניק שירותים לתחנה הפופולרית בעולם הערבי, ומבקש הסברים ממנהלי התחנה על שידוריהם הנוגעים לישראל.

לפני כמה חודשים, במהלך פעילות שגרתית של הצבא הישראלי ברצועת עזה, נהרגו חמושים וילדים פלסטינים. אל-ג'זירה העבירה לצופיה את התמונות הקשות. במלים אחרות, המצלמה צילמה והתחנה שידרה, בלי שמץ מניפולציה או פרשנות אנטי-ישראלית. צה"ל הרג ילדים, והמצלמה לא משקרת. אבל לגבי דידו של מר סימן, התחנה עברה את הגבולות האדומים. בעימות שנערך בין סגן שרת החוץ, מג'לי והבה, ובין כתב אל-ג'זירה בישראל, אליאס כראם, הטיח בו והבה שהוא עיתונאי של "אל-מנאר", התחנה השייכת לחיזבאללה. מוטי קירשבנאום הצטרף למתקפה בתוכנית "לונדון את קירשנבאום" והטיח בכתב כראם: "אתה משקר". עיתונות במיטבה.

בשבוע שעבר החליט המביא והמוציא בלע"ם, דני סימן, להכריז מלחמת חורמה נגד התחנה הקטארית. התירוץ היה תוכנית שעסקה בשחרורו של האסיר הלבנוני סמיר קונטאר. המגיש, ג'סאן בן-ג'דו, הציג את קונטאר כגיבור של לבנון בפרט ושל האומה הערבית והאסלאמית בכלל.

כצופה ערבי מן המניין, עלי לציין שההצגה באל-גז'ירה היתה קצת צורמת והמגיש נסחף, אולם יש לקחת בחשבון כי קונטאר, המכונה בישראל "רוצח הילדים", הוא קונטאר אחר בתקשורת הערבית. זאת ועוד: האויבים של ישראל אינם בהכרח האויבים של העולם הערבי, תובנה שהישראלים אינם מוכנים להפנים.

סימן התחיל לשלוח מכתבים למנהלי התחנה, מהלך שהניע אותם לפתוח בחקירה על השידור הבעייתי. משלא קיבל את מבוקשו, הודיע קבל עם ועולם כי לשכת העיתונות הממשלתית מקפיאה את יחסיה עם התחנה ואינה מספקת לה שירותים. הוא גם הטעים שיפעל לשכנע את משרדי הממשלה לאמץ את מדיניות ההחרמה.

באל-ג'זירה החליטו להתקפל נוכח הצעדים הישראליים. הנהלת התחנה פירסמה הודעה רשמית ששידור התוכנית עם קונטאר היה הפרה בוטה של הכללים האתיים של התחנה, והוסיפה כי היא עורכת חקירה על המקרה, ובבוא הזמן תסיק מסקנות, אולי גם אישיות.

בהקשר זה ראוי לציין כי ממשלת עיראק אסרה על התחנה לשדר מעיראק, ואילו ערב-הסעודית אינה מרשה לה למנות כתב מטעמה בממלכה. גם הרשות הפלסטינית האשימה את התחנה בתמיכה בחמאס ובהתעלמות מתנועת הפתח של הנשיא מחמוד עבאס. הנה כי כן, התחנה נתונה ללחצים אדירים בעולם הערבי וגם בישראל ובארצות-הברית, כשהיא מואשמת בעיקר בהטיה לטובת מה שמכונה "האסלאם הרדיקלי".

סימן ניצח בקרב, אבל לא במלחמה. בינתיים אני מוצא לנכון להפנות את תשומת לבו לשידור פרסומת של מכוניות ניסאן בערוץ 10, שהופקה על-ידי הסניף הישראלי של החברה. בתשדיר נראים שיח'ים ערבים בלבוש מסורתי מדברים ביניהם תוך שימוש בביטויים קשים ונבזיים - תצוגה שמשרישה את הדעות הקדומות שיש ליהודי הישראלי המצוי על הערבים. בלשון המעטה, זה תשדר פרסומת גזעני באופן מובהק, המציג את הערבים באור שלילי ביותר. סימן לא התערב ולא פצה פה: הוא נותר אדיש לתשדיר שבו מוצגים הערבים כאספסוף חסר ערכים. ערוץ 10 אמנם הפסיק לשדר את הפרסומת הגזענית, אך לא בעקבות התערבות של לשכת העיתונות הממשלתית, אלא לאחר שהסניף הישראלי של ניסאן קיבל הוראה מההנהלה העולמית של החברה להסיר את הפרסומת.

ח"כ ד"ר חנא סוויד מחד"ש הוא שטיפל בפרסומת הגזענית והביאה לידיעת הנהלת ניסאן העולמית. הוא אמר לי בשבוע שעבר כי הפסקת שידור הפרסומת אינה פוגעת לא בחופש הביטוי ולא בשימוש בהומור לצרכים אלה. "חופש הביטוי", אמר, "מסתיים כאשר הוא פוגע באחרים, והפרסומת הזאת פגעה בערבים, בלבושם, בערכיהם ובשפתם".

זוהיר אנדראוס הוא מנכ"ל העיתון הערבי-הישראלי "מע אל-חדת'"