תביעת הדיבה שהגיש מיטש גולדהאר נגד "הארץ" תתנהל בקנדה – כך קבע אתמול (ד') בית-המשפט לערעורים במחוז אונטריו, שדחה בקשה חוזרת של העיתון הישראלי בעניין. גולדהאר, מיליארדר ישראלי-קנדי המחזיק בקבוצת הכדורגל מכבי תל-אביב, תבע את "הארץ" בקנדה בגין כתבה שפורסמה בעיתון ב-2011, ובה לטענתו תואר כחולה נפש.

הכתבה ייחסה לגולדהאר התנהלות ריכוזית ואחריות למשברים ניהוליים שחלו במועדון הכדורגל הישראלי, בין היתר בהתבסס על דברים שמסרו לו מקורות אנונימיים מישראל ומקנדה. "יש הסבורים כי התרבות הניהולית שהביא גולדהאר מושתתת על ריכוזיות-יתר, לעתים עד כדי מגלומניה, חסכנות והעדר תוכניות ארוכות טווח", נכתב בגרסה העברית של הכתבה.

לצד "הארץ" תבע גולדהאר גם את מחבר הידיעה, הכתב לשעבר דוד מרואני, ואת עורך מדור הספורט דאז שלומי ברזל. לטענת המיליארדר, אף שרק כ-200 קנדים נחשפו לכתבה של "הארץ" (ככל הידוע לו), הנזק שנגרם לו בגינה עולה לכדי כ-2 מיליון שקל.

בשנה שעברה כבר דחה בית-המשפט באונטריו בקשה של "הארץ" לא לנהל את התביעה בקנדה – קביעה שבעקבותיה הגיש העיתון ערעור. הרכב של שלוש שופטות שדן בבקשה קבע ברוב של שתיים כנגד אחת כי דינו של הערעור להידחות. לפיכך, תביעת הדיבה של גולדהאר תתברר בקנדה.

במהלך ההתדיינות בין הצדדים טענו ב"הארץ" כי התביעה של גולדהאר היא תביעת השתקה (SLAPP), ושמדובר בניצול לרעה של ההליך המשפטי. עוד טענו ב"הארץ" כי הצעתו של גולדהאר לממן את הטסתם של עדי ההגנה, חלקם הגדול שחקני עבר והווה במכבי תל-אביב (הצעה שבית-המשפט קיבל), היא דרכו של מיליארדר לרכוש בכסף את הזכות לנהל את הליך משפטי בערכאה הנוחה ביותר עבורו.

עם זאת, שתי השופטות שהחליטו לדחות את הערעור של "הארץ" קבעו כי לא מדובר בניצול לרעה של ההליך או בעיוותו באמצעות ממון. על-פי החלטתן, גולדהאר מבקש שב"הארץ" יפצוהו על הפגיעה בשמו הטוב בקנדה, מדינה שבה מוחזקים רוב נכסיו ושבה הוא שוהה במשך רוב השנה – ולפיכך אין מניעה לנהל את התביעה בבית-המשפט של מחוז אונטריו.

מדעת המיעוט שחיברה השופטת השלישית שדנה בערעור עולה כי גולדהאר מעריך את נזקיו ב-600 אלף דולר קנדי (כ-1.8 מיליון שקל), ודורש מבית-המשפט להטיל על "הארץ" גם תשלום פיצויים בסך 100 אלף דולר קנדי (כ-300 אלף שקל).

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 439KB)