שני סיפורים שפורסמו באחרונה לכדו את תשומת לבי, כיוון שאני מוצא אותם קשורים זה לזה. בראשון דווח על מכשיר טלוויזיה קטן שתשיק חברת סוני ביפן בסוף אוקטובר. השני עסק בעתיד סדרת המדע הבדיוני "בטלסטאר גלקטיקה". הבנתם את הקשר? הבנתם למה זה מעניין? לא? אני אנסה להרחיב.

גודל המסך של מכשיר הטלוויזיה שסוני משיקה הוא ארבעה אינטשים בלבד, והוא חסין מים, משמע – אפשר להיכנס איתו למקלחת. הסיפור על "גלקטיקה" עוסק בכך שלמרות נתוני הרייטינג המאכזבים של הסדרה, מפיקיה בערוץ SciFi האמריקאי, המשודר בכבלים, עסוקים בפיתוח שני פרויקטים שרק מרחיבים אותה: האחד הוא הפקת סרט טלוויזיה באורך מלא, והשני הוא יצירת ספין-אוף לסדרה המקורית. הבנתם את הקשר? עדיין לא? אני אנסה להסביר.

מכשיר הטלוויזיה המקלחתי מעניין, ובכן, משום שהוא מאפשר לאנשים לצפות בטלוויזיה במקלחת. נשאלת השאלה, מי רוצה לצפות בטלוויזיה כאשר הוא במקלחת? אין מדובר במכשירי טלוויזיה שממוקמים לצד האמבטיה כך שאחרי שנכנסים אליה אחרי יום עבודה ארוך, ממלאים אותה מים חמים ונרגעים עם מוזיקה שקטה – מפעילים את הטלוויזיה כדי לצפות בתוכנית שקטה ונעימה כמו "מועצת החכמים". לא. הכוונה היא למכשיר קטן שמכניסים למקלחת כדי שחס וחלילה לא נפסיד את התוכנית האהובה עלינו גם כשאנחנו חופפים את הראש.

הסיפור על "גלקטיקה" מעניין כיוון שעל-פי כריס טלבוט, כתב סוכנות הידיעות AP שדיווח על העניין, הוא מוכיח ששיטת הרייטינג פשטה את הרגל. הסיבה לכך היא שנתוני הצפייה ב"גלקטיקה" צונחים משנה לשנה. אם בשנה הראשונה צפו בממוצע בכל פרק כ-2.8 מיליון אמריקאים, הרי שבשנה השנייה והשלישית איבדה התוכנית כמיליון צופים, ורק כ-1.8 מיליון אמריקאים שמרו לה אמונים.

אם זה המצב, שואל טלבוט, איך ייתכן שמפיקי הסדרה לא רק שאינם שוקלים לחסל אותה, כפי שנהוג לעשות לסדרות שסובלות משיעורי צפייה זניחים, אלא שהם בונים סביבה פרויקטים נוספים? התשובה של טלבוט היא שמפיקי הסדרה מבינים שנתוני הרייטינג פשוט לא רלבנטיים. הצופים שלנו, הם מסבירים, רואים את הסדרה בדרכים שאינן נמדדות על-ידי שיטת הרייטינג הנוכחית. הם אינם צופים בה בזמן אמת, אלא מקליטים אותה באמצעות מכשירי הווידיאו הדיגיטליים (DVR) וצופים בה מאוחר יותר (שיטה זו דווקא נמדדת על-ידי נילסן, אך בלחץ המפרסמים הנתונים אינם משוקללים או מתפרסמים). חלק אחר מהצופים רוכש את תקליטורי ה-DVD וכך הוא נחשף אליה. ומה באשר להורדת הסדרה באינטרנט? התוצאה היא שמעמדה של הסדרה חזק מאי-פעם. אז מה אם הרייטינג מתרסק? שיתרסק! מי בכלל שם על הרייטינג?

הנה השורה התחתונה למי שעדיין לא הבין את הקשר בין שני הסיפורים: למרות כל המחקרים, כל הסקרים, כל השיטות המדעיות, למרות כל הניתוחים הסוציולוגיים ולמרות השימוש בהיגיון פשוט – נראה שלאף אחד אין מושג אמיתי איך, מתי, כמה ואיפה צופים הצופים בטלוויזיה.

אכן, יש שיטות מדעיות שמנסות לפצח את הרגלי הצפייה, מפלחות את השוק ואמורות לומר לכולנו משהו על עצמנו ועל החיבה שלנו לסדרה זו או אחרת. בפועל, השיטה אינה מצליחה לעמוד בקצב השינויים החברתיים-תרבותיים-טכנולוגיים בהרגלי הצפייה.

האם מישהו יכול להכניס מכשיר של נילסן לתוך המקלחות כדי למדוד באילו תוכניות צופים אזרחי יפן במקלחת? אולי לא מדובר בפלח שוק גדול במיוחד, אבל בסוני החליטו שהוא מספיק גדול כדי להשיק עבורו מכשיר.

מצד שני, היפנים האלה. לא, באמת!