לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתהתוכנית "פגוש את העיתונות" היא המגזין הפוליטי המרכזי של חדשות ערוץ 2. משימתה המוצהרת – להפגיש בין מקבלי ההחלטות המרכזיים בציבוריות הישראלית לנבחרת מראיינים ופרשנים דעתניים, בהובלת הכתבת הפוליטית של חברת החדשות רינה מצליח.

באתר של "פגוש את העיתונות" התוכנית מגדירה את עצמה כך: "בכל שבת ב-19:00 מארחת רינה מצליח את האישיות שעשתה את החדשות של השבוע האחרון או תעשה את החדשות של השבוע הקרוב לראיון נרחב ומעמיק שמספק יותר מכותרת אחת". בפועל, בכל שבת מצליח פוגשת יותר מאשר אישיות אחת שעשתה את השבוע. כ-18 מרואיינים משתתפים בממוצע בכל תוכנית של "פגוש את העיתונות", כך לפי בדיקה שעשתה חברת יפעת מחקרי מדיה בחודש ינואר האחרון.

בתור תוכנית שהפוליטיקה במרכזה, "פגוש את העיתונות" מתמקדת בעימותים המשסעים את בית הנבחרים הישראלי: חילונים מול דתיים, ימנים מול שמאלנים, יהודים מול ערבים. פעמים רבות הדיון נעשה סוער, הטונים עולים, האידאולוגיה לוהטת. ובכל זאת, יש גם מי ששותקים. לא משום נימוסיהם, לא כטקטיקה רטורית, אלא משום שהם כלל לא יכולים להתבטא, הם אפילו לא הוזמנו לאולפן. הם ערבים.

תוכנית פוליטית מרכזית, שמרשה לעצמה להתעלם זה עשרה שבועות מאחד העימותים הפוליטיים המשמעותיים ביותר בישראל

בסוף השבוע האחרון השלימה "פגוש את העיתונות" עשר תוכניות רצופות בלא מרואיין ערבי אחד, כך לפי נתוני מדד הייצוג, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה. כ-180 מקבלי החלטות ופרשנים, פוליטיקאים, דוברים ומומחים ליחסי-ציבור, התארחו בעשר התוכניות האחרונות של "פגוש את העיתונות". כולם כולם, עד האחרון שבהם, לא היו ערבים.

לפנינו, אם כן, תוכנית פוליטית מרכזית, שמרשה לעצמה להתעלם זה עשרה שבועות ברציפות מאחד העימותים הפוליטיים המשמעותיים ביותר במדינת ישראל, זה שבין יהודים לערבים. תוכנית שאגב כך מפנה עורף לכחמישית מאוכלוסיית המדינה ומונעת את זכות הביטוי הן מנציגים בלתי רשמיים של המיעוט הגדול הזה והן מהנציגים הרשמיים, חברי הכנסת, שבאו מתוכו.

בעשר התוכניות האחרונות של "פגוש את העיתונות" אולי התקיימו דיונים הנוגעים באופן כזה או אחר לעימות היהודי-ערבי, אך אלה התנהלו במעמד צד אחד בלבד. עד כמה מצב שכזה מופרך? דמו בנפשכם דיון על נושאי דת ומדינה בהשתתפות חילונים בלבד, בהנחה שאלה יכולים לייצג היטב את עמדות כל הצדדים, או דיון על תפיסות כלכליות שונות בהשתתפות קפיטליסטים בלבד.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 29.5-4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 29.5-4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

ההתמדה של "פגוש את העיתונות" (עורך: יונתן למזה) בהדרת הערבים ממנה, הביאה את התוכנית לשיא שלילי חדש בשילוב ערבים. מאז תחילת השנה לא היתה אף תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית ששודרה עשר פעמים ברציפות בלא מרואיין ערבי אחד.

רינה מצליח (צילום: מיכל פתאל)

רינה מצליח (צילום: מיכל פתאל)

השיא השלילי הקודם נקבע על ידי "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמאז עשתה מאמץ מודע לשנות את דרכה והקפידה לשבץ מרואיינים ערבים בליין אפ שלה. הלוואי וגם ב"פגוש את העיתונות" יבינו כי הדרת ערבים אינה הדרך לשרת את הצופים שלהם, יהודים וערבים כאחד, המעוניינים להבין טוב יותר את העולם הפוליטי בישראל. עם זאת, ממערכת התוכנית יידרש שינוי מקיף, שכן עשר התוכניות האחרונות לא היו מקרה. מאז תחילת השנה לא השתתפו ערבים ב-16 מתוך 20 תוכניות של "פגוש את העיתונות".

בתוכנית נהגו עד לאחרונה לערוך סקרי דעת קהל בקרב יהודים בלבד, ולדווח עליהם כאילו הם מייצגים את עמדות הציבור. רק בעקבות ביקורת על הנוהג המפלה והמטעה, הוחלט לשנות גישה. אם אפשר, בהחלטה אחת, לשנות את הדרך שבה סוקרים את עמדות הציבור, אפשר גם לשנות את תמהיל המרואיינים, כך שייתן ייצוג הולם יותר לכחמישית מאוכלוסיית המדינה.

"פגוש את העיתונות" אינה חריגה בקרב תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בישראל. נתוני מדד הייצוג מלמדים כי מרביתן מדירות ערבים כמעט לחלוטין. אך יש גם מערכות תוכניות שקשובות לביקורת על הנוהג המפלה. עד לפני שבועיים, למשל, אפשר היה לצרף לגינויים על "פגוש את העיתונות" את מתחרתה מערוץ 10, "המטה המרכזי". ואמנם, בסקירות קודמות של מדד הייצוג אכן נמתחה ביקורת זהה על שתי התוכניות.

כמו "פגוש את העיתונות", גם "המטה המרכזי" היא תוכנית פוליטית (מגיש: גדי סוקניק; עורכים: אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק). כמו "פגוש את העיתונות", גם "המטה המרכזי" מיעטה לארח מרואיינים ערבים. אולם לפני שבועיים, אחרי שש תוכניות רצופות בלא ערבים (ו-13 מתוך 18), הוזמן ח"כ איימן עודה לאולפן "המטה המרכזי". בשבוע שעבר התראיין בתוכנית ח"כ אחמד טיבי. היתה זו הפעם הראשונה מאז תחילת השנה ש"המטה המרכזי" כללה מרואיינים ערבים שבוע אחר שבוע. שיבוץ מרואיינים ערבים שבוע אחר שבוע בתוכנית פוליטית בישראל, מה שאמור להיות מובן מאליו, הפך לראוי לציון. לעומת "פגוש את העיתונות", השיבוץ הכפול אף ראוי לשבח.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר (בטבלה זו תוקנה שגגה קלה שנפלה במספר כלל המרואיינים של התוכנית "המטה המרכזי")

אין זה מקרה, אם כן, שבתחתית טבלת התוכניות המשוקללת של מדד הייצוג נמצא את "פגוש את העיתונות", עם שישה מרואיינים ערבים בלבד מתוך 612 שרואיינו בתוכנית מאז תחילת השנה. פחות מאחוז אחד מסך המרואיינים בתוכנית היו ערבים (מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

"פגוש את העיתונות" היא תוכנית החדשות והאקטואליה המדירה ביותר את הציבור הערבי, התוכנית שמתעקשת יותר מכל תוכנית חדשות ואקטואליה אחרת בערוצים 1, 2 ו-10, בגלי צה"ל וברשת ב', על שיבוץ מרואיינים יהודיים בלבד. האחריות לכך היא בראש ובראשונה על מערכת התוכנית, המגישה והעורכים, אך האחריות מונחת גם לפתחם של בכירי חברת החדשות בערוץ 2. המנכ"ל אבי וייס וסמנכ"ל התוכן גיא סודרי.

נראה כי דרושה טלטלה של ממש בחברת החדשות של ערוץ 2, בכל הקשור לזימון מרואיינים ערבים. שלוש מתוך ארבע התוכניות הסוגרות את הטבלה המשוקללת מופקות על ידי חברת החדשות של הערוץ ("שש עם", "החדשות הלילה" ו"פגוש את העיתונות"). התוכנית של חדשות ערוץ 2 שהגיעה למקום הגבוה ביותר בטבלה, "אולפן שישי", ממוקמת במקום השישי בלבד, אחרי תוכניות מערוץ 10, ערוץ 1, גלי-צה"ל ורשת ב'.

בטבלאות הערוצים, השבועית והמשוקללת, מתחרה חדשות ערוץ 2 עם גלי-צה"ל על המקום האחרון. פעם זו זוכה בכבוד המפוקפק, פעם האחרת. הפער בין שתי התחנות הללו ליתר הערוצים הנמדדים במדד הייצוג, רק הולך וגדל.

חברת חדשות שרוצה לעשות את עבודתה העיתונאית באופן מקצועי, חברת חדשות שרוצה לשקף ולחקור כראוי את הנעשה במדינה, לא יכולה להדיר במידה כה ניכרת חמישית מהאוכלוסיה. עבור חברת חדשות שכל מה שמעניין אותה זה להעלות את שיעור הצופים היהודיים, לעומת זאת, דווקא הגיוני להזמין כמה שפחות ערבים לאולפן.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 29.5-4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 29.5-4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒4.6. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה