בניגוד לרושם שהותיר על צלמי עיתונות תדרוך המשטרה שהועבר קודם ליום ירושלים, משטרת ישראל איפשרה לצלמים לכסות את האירועים בחופשיות ולא אילצה אותם להיכלא במתחמים סגורים כמו בשנה שעברה. גם ההתנהלות ביום ירושלים לפני שנתיים, עת עיתונאים פוזרו על-ידי המשטרה וכוחות משמר-הגבול באגרופים, בעיטות סוסים, רימון הלם ומכות רובה – לא חזרה על עצמה.

להפך. "זה היה מהפך", אומר נתי שוחט, בעל סוכנות הצילומים פלאש 90, שנכח באירועי היום בירושלים ומסקר את האזור כבר שנים רבות. לדבריו, מחלקת הדוברות דאגה לכך שהמשטרה לא תגביל את העיתונאים כמו בשנים שעברו. "כשהמשטרה רוצה – היא יכולה", הוא מסכם.

דובר משטרת מחוז ירושלים, אסי אהרוני, אמר מוקדם יותר היום ל"העין השביעית" כי המשטרה הפיקה את הלקחים מהשנתיים האחרונות, ולכן החליטו לאפשר לצלמים לבחור אם להתכנס במתחמים מגודרים ומאובטחים, או להתנייד בחופשיות בעת שהם מסקרים את האירועים – "כל עוד זה לא פוגע בפעילות המבצעית".

ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), שוחח גם הוא עם "העין השביעית". לדבריו, הסיבה לכך שהוקמו המתחמים המגודרים היתה כדי לאפשר לכתבים זרים לעבוד ללא שיצטרכו לשכור מאבטחים פרטיים, והשהייה בהם היא וולונטרית.

בשנים האחרונות דיווחנו כאן ב"העין השביעית" על הסלמה ביחס של כוחות הביטחון בכלל והמשטרה בפרט לעיתונאים – כתבים וצלמים, ישראלים וזרים, יהודים וערבים. ציוד רוסק, חופש התנועה הוגבל, ונרשמו גם פגיעות גוף. יחס זה של המשטרה בא על רקע תקיפות חוזרות ונשנות כלפי חופש העיתונות מצד נבחרי ציבור ואווירת הסתה המחלחלת גם לציבור עצמו. יש לקוות שהפקת הלקחים שנעשתה במחוז ירושלים מסמנת שינוי מגמה אמיתי.