מיד כשהסתיימו הקרבות מול חיזבאללה בקול ענות חלושה, החלו בכירי צה"ל, כמו אחרוני הפוליטיקאים, בקרב על דעת הקהל. תא"ל גל הירש, מפקד עוצבת הגליל, היה אחד מהם. מסקנות ועדת החקירה בראשות האלוף (מיל') דורון אלמוג התייחסו גם להירש: אלמוג נתן להירש ציון נכשל, גם על ההיערכות על הגבול לקראת החטיפה, וגם על אופן ניהול המלחמה. הירש נעלב, התפטר, נראה כמי שחוזר בו, גלגל את האחריות לדרגים מעליו ודרש שימוע.

השימוע להירש אצל הרמטכ"ל נקבע ליום שישי, אחד בדצמבר. בדיוק באותו יום זכה הירש לכתבת ענק במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ולתמונתו שתתנוסס על השער. הירש (באמצעות חבריו) הציג את גרסתו לאירועים, התפאר בהצלחותיו, התנער מכשלונות המלחמה והתכחש להם. חלק ניכר מהכתבה הוקדש לפציעתו של הירש לפני שנים וחזרתו לשירות הקרבי.

לא צריך להיות בעל תואר בתקשורת כדי להצביע על ההישג היח"צני של הירש: תזמון הכתבה, סיפור הפציעה, הצגת התמונות והסכם הבלעדיות עם "7 ימים", המוסף הנפוץ במדינה. לכאורה נראה כאילו גם הקורא המצוי יתייחס בספקנות ובביקורת לאופן שבו הוצג הירש בכתבה. הרי חדשות לבקרים אנו שומעים על חוסר האמון של הציבור בתקשורת, והרי הירש עצמו נקבע כאחד האחראים לכישלון במלחמה.

מדד לא רע לבחינת הלך רוח הקורא המצוי הוא מדור המכתבים למערכת. שבוע לאחר הפרסום במוסף הוכפל מדור המכתבים לשני עמודים, כולם עסקו בהירש. מתוך 14 מכתבים שפורסמו, אחד בלבד תקף את הירש, מכתב נוסף היה נייטרלי, ו-12 הנותרים תמכו בו. תחקירו של אלמוג התמוסס בים הערצה לקצין הצעיר. מסתבר שלמרות הצהרותיו, ציבור קוראי העיתונים לא מפעיל בסופו של דבר את חושי הביקורת שלו כלפי המתפרסם בעיתונים. לפחות בקרב הזה, הירש ניצח.

יוסי סעידוב הוא העורך הראשי של אתר "סקופ"

גיליון 66, ינואר 2007