ב-13 לאפריל 2016, בצירוף מקרים מוזר, פרסמה המשטרה על המלצתה להגיש כתבי אישום כנגד שלושה ראשי רשויות מקומיות – ראש מועצת זכרון-יעקב, ראש מועצת חצור-הגלילית, וראש עיריית רמת-גן. חיפוש קצר בגוגל של המלים "ראש עירייה נחקר" או "ראש עירייה הורשע" מראה כי לא מדובר במקרים בודדים:

שלמה לחיאני (ראש עיריית בת-ים, הורשע בהפרת אמונים), יצחק רוכברגר (ראש עיריית רמת-השרון, הורשע במרמה והפרת אמונים), שמעון גפסו (ראש עיריית נצרת-עילית, הורשע במתן שוחד), צבי בר (ראש עיריית רמת-גן, הורשע בקבלת שוחד והלבנת הון), איתמר שמעוני (ראש עיריית אשקלון, נחשד בקבלת שוחד ועבירות מין), משה דדון (ראש המועצה האזורית מטה-יהודה, נחשד בקבלת שוחד ועבירות מין), יוסי בן-דוד (ראש עיריית יהוד, נחשד בקבלת שוחד), ניסים מלכה (ראש עיריית קריית-שמונה, חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים), מחמוד חדיג'ה (ראש עיריית קלנסואה לשעבר, הורשע בשוחד, מרמה וסחיטה באיומים), שוקי פורר (ראש עיריית רחובות לשעבר, הורשע בהפרת אמונים) וכמובן אורי לופוליאנסקי ואהוד אולמרט הזכורים מפרשת הולילנד, ויסלחו לי ראשי הערים שנחשדו או הורשעו ולא הוזכרו בשמם מפאת קוצר היריעה.

באותו היום צפיתי במהדורת החדשות באחד מהערוצים המרכזיים. האייטם על שלושת ראשי הערים נדחק לחצי השעה השנייה של המהדורה, כלל את הקראת החשדות נגד ראשי הערים, תגובה של אחד מהסניגורים, וזהו. האייטם כולו היה באורך של בערך דקה וחצי. "מצעד" ראשי הערים שבילו זמן בחדרי החקירות בחודשים האחרונים לא הוזכר, ואפילו לא הפרט הפיקנטי שזינגר, ראש עיריית רמת-גן, החליף בתפקיד את צבי בר, שהורשע כאמור בקבלת שוחד והלבנת הון.

מדוע נראה כי התקשורת הארצית ממעטת בעיסוק בשחיתוות בשלטון המקומי? ההסבר המתקבל על הדעת הוא כי מדובר בנושאים מקומיים, שאינם מעניינים רבים מצופי הטלוויזיה וקוראי החדשות, בפרט כאשר פעמים רבות מדובר ברשויות פריפריאליות, הרחוקות מהמרכז התרבותי, העסקי והשלטוני של המדינה. עם זאת, ההסבר מאבד מתוקפו כאשר התופעה נהפכה לנפוצה בכל-כך הרבה רשויות, הן במרכז והן בפריפריה, ומשכך הפכה לתופעה חשובה גם ברמה ארצית.

הסבר אפשרי נוסף לתופעה הוא כי בארץ סדר היום הבטחוני משתלט על החדשות, וסוגיות אזרחיות זוכות לפחות תשומת לב, או זוכות לה רק כשהיא "צהובה" באופיה. כדוגמה לכך אציין את המקרה של ראש עיריית אור-יהודה דוד יוסף, אשר נחשד בפרשיית שחיתות אך עלה לכותרות דווקא משום שקרא לאחד מרחובות העיר על שם המאהבת שלו. אך גם הסבר המציאות הבטחונית מתערער כאשר שמים לב כי את מהדורות החדשות באותו היום פתחו החקירות נגד יו"ר האופוזיציה ושר הפנים.

השלטון המקומי אחראי להיבטים רבים בחייהם של האזרחים בישראל – ארנונה, חינוך, פינוי אשפה ונראות העיר, חניה ותחבורה, ועוד מגוון רחב של נושאים. עיסוק דל של התקשורת המרכזית בפרשיות השחיתות בשלטון המקומי תורם להמשך ואף להתגברות התופעה.