ביום חמישי האחרון דיווח "ישראל היום" על תוצאות מעודדות במיוחד שעלו מסקר חדש שערך מכון גאלופ בארצות-הברית. לפי הדיווח, שעליו חתום הכתב יוני הרש, התמיכה של הציבור האמריקאי בישראל מעולם לא היתה כה חזקה.

"סקר חדש של מכון המחקר גאלופ מצא כי התמיכה של הציבור האמריקני בישראל דווקא חזקה מתמיד", דיווח הרש, ובהמשך הוסיף: "על-פי הסקר שהתפרסם השבוע, עמדות האמריקנים לא השתנו והתמיכה בישראל אף גדלה".

עורכי "ישראל היום" מסגרו את ממצאי הסקר כהוכחה לכך שהביקורת על המדיניות התוקפנית של נתניהו נגד הממשל האמריקאי היתה שגויה. שיאה של אותה מדיניות היתה החלטת ראש הממשלה לשאת נאום בקונגרס האמריקאי בגנות ההסכם עם איראן. כותרת הידיעה קישרה בין תוצאות הנאום לממצאי הסקר ("שנה אחרי נאום רה"מ: תמיכת האמריקנים בישראל גברה"), ובידיעה עצמה כתב הרש כך:

"ישראל היום", 3.3.2016

"ישראל היום", 3.3.2016

הנתונים המעודדים מתפרסמים כשנה לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן – נאום שלאחריו מבקריו של נתניהו במחנה הדמוקרטי טענו כי היה טעות גדולה, שהפכה את הסוגיה הגרעינית לפוליטית ופגעה בתמיכה בישראל".

בסיום הידיעה שפורסמה ב"ישראל היום", תחת כותרת הביניים "מותחי הביקורת טעו", ציטט הרש מדברי הפרשן האמריקאי אליוט אברמס, שכתב ב-Weekly Standard כך:

אותם מבקרים שהיו כל-כך בטוחים שנתניהו פגע קשות בישראל בכך שתקף את אובאמה, חייבים לו התנצלות. הם טעו בהבנת הפוליטיקה האמריקנית, ובהשפעה של נאום תקיף של נתניהו שהצביע על סכנות ההסכם עם איראן. בישראל המבקרים לעגו לטענת נתניהו שהוא מבין את הפוליטיקה האמריקנית – אבל הוא זה שיכול לצחוק אחרון".

אולם קריאה בדיווח המקורי על ממצאי הסקר מטעם מכון גאלופ מלמדת כי הכותרת ב"ישראל היום", והמסגור כולו, היו שגויים. לפי הפרסום הרשמי באתר מכון גאלופ, לא רק שבפרמטר המרכזי בסקר האהדה כלפי ישראל אינה גבוהה יותר לעומת השנה שעברה (טרם נשא נתניהו את הנאום בקונגרס), אלא שבכמה מהפרמטרים אהדת הציבור האמריקאי בישראל אף נמוכה יותר.

שיעור אהדת האמריקאים כלפי ישראל והפלסטינים מאז שנת 2001 (סקר גאלופ)

שיעור אהדת האמריקאים כלפי הישראלים או הפלסטינים מאז שנת 2001 (סקר גאלופ)

במדד המרכזי בסקר גאלופ, שהוקדש למידת האהדה הכללית של הציבור האמריקאי כלפי הישראלים והפלסטינים, נמצא כי שיעור האוהדים את ישראל זהה לחלוטין לשיעור שנרשם בשנה שעברה ובזו שלפניה (62%). הדיווח הרשמי של גאלופ אף נפתח בקביעה כי היחס של הציבור האמריקאי לסכסוך הישראלי פלסטיני נותר בלא שינוי בשנה החולפת – בניגוד לקביעה הפותחת את הדיווח ב"ישראל היום".

שיעור אהדת האמריקאים לישראל, לפי חלוקה מפלגתית, מאז שנת 1988 (סקר גאלופ)

שיעור אהדת האמריקאים לישראל, לפי חלוקה מפלגתית, מאז שנת 1988 (סקר גאלופ)

כאשר בחן מכון גאלופ את האהדה לישראל בחלוקה לפי נטייתם הפוליטית של המשיבים נמצא כי בקרב אלה המגדירים את עצמם רפובליקאים או עצמאים חלה דווקא ירידה באהדה לישראל, בשיעור של שני אחוזים ושלושה אחוזים בהתאמה. מנגד, בקרב המגדירים את עצמם דמוקרטים חלה עלייה באהדה, בשיעור של ארבעה אחוזים. נראה כי העלייה באהדת הדמוקרטים היתה המקור לידיעה ב"ישראל היום", שכן בכך התמקד גם הפרשן האמריקאי אברמס. עם זאת, ראוי לציין כי לפני שנתיים היה שיעור האהדה של הדמוקרטים כלפי ישראל גבוה עוד יותר.

שיעור אהדה כללי של אמריקאים כלפי ישראל וכלפי הרשות הפלסטינית, מאז שנת 1989 (סקר גאלופ)

שיעור אהדה כללי של אמריקאים כלפי ישראל וכלפי הרשות הפלסטינית, מאז שנת 1989 (סקר גאלופ)

עלייה קלה נוספת נרשמה במדד נוסף, שבדק באופן נפרד את מידת האהדה של הציבור האמריקאי לישראל ולרשות הפלסטינית. במדד זה שני הצדדים נהנו בשנה החולפת מעלייה קלה – של אחוז אחד במקרה של ישראל, ושל שני אחוזים במקרה של הפלסטינים. עם זאת, גם לפי מדד זה התמיכה בישראל אינה בשיא של כל הזמנים, כפי שניתן היה להבין מהידיעה ב"ישראל היום", שכן לפני שנתיים התמיכה היתה גבוהה יותר.

ב"ישראל היום" סירבו – במה שהפך למסורת בחינמון – להתייחס לפניית "העין השביעית" ולהסביר מדוע פרסמו ידיעה שאינה נכונה. כך למשל, גם כשפרסמו מתיחת רשת אנטי-מוסלמית כידיעה חדשותית, כשמחקו את הביקורת על נתניהו מידיעה של הכתב שלהם בארצות-הברית אחרי שהתפרסמה, או כשפרסמו כותרת בולטת נגד ארגון שמאל שהיתה לא נכונה לפי עדות עורך בכיר בעיתון עצמו – סירבו ב"ישראל היום" להסביר מדוע נהגו כפי שנהגו.