"זו היתה חוויה קשה ביותר", אמר העיתונאי הבריטי פול מרטין בראיון ל-BBC לאחר ששוחרר ממעצר בעזה (11.3.10). מרטין, ששהה במעצר חמאס במשך 27 יום, שיחזר בראיון את הנסיבות שהביאו למעצרו.

לדבריו, לאחר תום המלחמה שהתנהלה בשנה שעברה בין ישראל לחמאס, פגש במקרה צעיר שהכיר בעבר במסגרת סיקור אירוע אחר, ושאל אותו אם במהלך המלחמה לקח חלק בירי הרקטות אל עבר שטח ישראל. "הוא אמר לי שלא, שהוא מתנגד לירי רקטות משום ששינה את דעתו לגבי זה והגיע למסקנה שהירי שגוי וגורם ליותר נזק מתועלת", אמר מרטין לכתבת ה-BBC קלייר בולדרסון, והוסיף כי "כל עיתונאי היה מוצא כי זה סיפור מעניין".

העיתונאי פול מרטין, מיד עם שחרורו מידי חמאס. מעבר ארז, 11.3.09 (צילום: עבד רחים כתיב)

העיתונאי פול מרטין, מיד עם שחרורו מידי חמאס. מעבר ארז, 11.3.09 (צילום: עבד רחים כתיב)

למרבה הצער, גם חמאס מצא את הסיפור מעניין, ובעקבות פרסום השינוי שחל בדעותיו של העזתי הצעיר, הוחלט להעמידו לדין באשמת שיתוף פעולה עם גורם עוין. "חשתי שאני באופן מסוים הבאתי להאשמתו, ובמצב פרנואידי כמו שיש במצבי מלחמה, עוררתי סקרנות לגביו בקרב כוחות הביטחון", הסביר מרטין. לדבריו, הוא חש "חובה מוסרית לספר את הסיפור האמיתי", ומשום כך הודיע לרשויות בעזה כי הוא מבקש למסור עדות לטובת הצעיר.

הדבר "התברר כטעות גדולה, כיוון שנעצרתי מיד עם הגעתי לבית-המשפט", שיחזר. מרטין לא הועמד לדין באופן רשמי, אך בכירים בחמאס הפיצו האשמות כי אף הוא שימש סוכן של כוח זר. "היה זה מצב מסוכן עבורי", מודה מרטין, ומציין כי על רקע החיסול בדובאי, היו בחמאס גורמים שרצו לנצל את המקרה שלו כדי לגרוף הון פוליטי.

במענה לשאלת הכתבת, מרטין מסכים כי במקרה זה עבר את גבול המעורבות העיתונאית הרצויה, אבל נראה כי אינו מתחרט על פעולתו. "בסך-הכל עיתונאים מתעדים אירועים", אמר, "ובדרך כלל חמאס מרוצה מכך משום שהם זקוקים לעיתונאים שיחשפו את המצב הנורא שבו חיים פלסטינים בעזה, בגלל המצור של מצרים וכמובן ישראל [...] אך כאשר עיתונאים מסוימים לא עושים בדיוק מה שהם רוצים, צצות לפתע מלכודות ותרמיות".

לדבריו, בזכות פעילות דיפלומטית של בריטניה ודרום-אפריקה (מרטין מחזיק באזרחות כפולה), שוחרר מהכלא בלא שייגרם לו כל נזק. "לשמחתי", סיכם, "אני יכול לומר שסייענו לחופש העיתונות, ליכולת להגיע לאזורים מסוכנים ולדווח באופן מהימן על מה שמתרחש, בלי שהסיכונים הצפויים לעיתונאי יגבילו אותו. [...] אני מקווה שעיתונאים אחרים, ויש רבים ברחבי העולם, שנעצרו כי עשו משהו לכאורה נגד הרשויות, הושלכו לכלא, חלקם נהרגו, אני מקווה שהם יקבלו תמיכה דומה לזו שקיבלתי אני מבריטניה ודרום-אפריקה כדי שגם הם יצאו לחופשי".