יוסף גלעדי, בעליו לשעבר של עיתון הזנות "בננה", הורשע לאחרונה במסגרת הסדר טיעון בעבירות מרובות של פרסום דבר מתן שירותי זנות ונידון למאסר על תנאי וקנס. ההרשעה התאפשרה בעקבות תיקון לחוק העונשין שהתקבל בשנת 2011 וביטל את הסייגים שאיפשרו למפרסמי שירותי זנות לחמוק מעונש.

עד לתיקון החוק נפוצו הן בעיתונים ייעודיים והן בעיתונות הכללית מודעות שפירסמו מתן שירותי זנות, גם אם לא תמיד באופן מפורש. בשנים האחרונות נדחקו הפרסומים אל מחוץ לעיתונות הכללית, אך נותרו בעיתונים ייעודיים, דוגמת "בננה". התיקון לחוק, ביוזמת חברי-הכנסת אורית זוארץ ודב חנין, ביטל את הסייגים וקבע חד-משמעית כי "המפרסם פרסום בדבר מתן שירותי זנות, כשנותן השירות אינו קטין, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) [עד 226,000 שקלים חדשים]".

גלעדי, יליד 1964, היה לאדם הראשון שנעצר והועמד לדין בעקבות השינוי בסעיף לחוק העונשין. על-פי כתב האישום שבו הודה, במהלך שנת 2011 רכש את "בננה", עיתון שיצא אחת לחודש והוקדש למודעות של שירותי זנות. עלות מודעה בעיתון עמדה על סכום של 200–3,000 שקל. בכתב האישום מצוטטות לדוגמה כמה מן המודעות, ובהן:

קוקסינלית בת 26 צ'כית פסנתרנית נותנת שיעורים פרטיים בביתה בתל-אביב ומעוניינת להכיר גברים לבילויים – ללא מין"

"אז מה בא לך... אני יבוא אלייך... או אתה תגיע אלי – ללא מין"

"סקסית בלונדינית בת"א מחפשת להכיר גבר למפגשים מטרת הקשר תמיכה – ללא מין".

לפי כתב האישום, גלעדי אף העביר מודעות מעיתון "בננה" אל אתרי סקס שונים וקיבל מאתרי סקס מודעות לאתר "בננה", תוך שהרוויח יחד עם שותפו לעסקאות אלו עמלות כספיות. במקביל הפעיל גלעדי בעצמו כמה אתרים שגם בהם פירסם מודעות למתן שירותי זנות.

בחודש שעבר הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), באמצעות עו"ד שירי פרל, כי המדינה הגיעה להסדר טיעון שלפיו גלעדי יודה בכתב אישום מתוקן, יורשע ויקבל עונש של מאסר על תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.

בשלב הטיעונים לעונש פנתה עו"ד פרל לבית-המשפט ואמרה: "כיום גברה המודעות כי עבירת הזנות והניצול של העוסקים בזנות הינה תופעה שלילית וחמורה, הכרוכה בפגיעה קשה בנמצאים בה, בכבודם, בחירותם וכן בחברה בכללותה. על כן מצא המחוקק מקום לצמצם את התופעה ולהיאבק בה בכל היבטיה.

"הפרסום עצמו הינו חוליה משמעותית בתעשיית הזנות, שכן הפרסום מעודד את הצריכה ואת הביקוש לשירותים הנ"ל, ועושה אותם נגישים לציבור. הפרסום מעודד מסרים שליליים ותפיסות מעוותות לגבי יחסי מין בכלל ולגבי מעמדן של הנשים בפרט. הפרסום משפיל, מבזה, ממסחר את גופן של הנשים, וכמו כן יש בפרסום כדי לסייע לביצוע עבירות חמורות נוספות, בהן סרסרות, הבאת אדם לכדי עיסוק בזנות וסחר בנשים לשם עיסוק בזנות".

עו"ד פרל אמרה כי גלעדי הודה בעבירות המיוחסות לו, ולפיהן "החל מיולי 2011, כשרכש את העיתון, הוציא לאור את העיתון מדי חודש בחודשו ופירסם פרסומים רבים בדבר מתן שירותי זנות. כמו כן במהלך התקופה פירסם מודעות רבות גם באתר האינטרנט 'בננה'. מבקשת לאמץ את ההסדר. כמובן שבתמורה לפרסומים הנ"ל שילשל לכיסו כספים רבים".

פרל הזכירה כי לגלעדי היסטוריה של עבירות, והגישה לבית-המשפט את המרשם הפלילי שלו, ולפיו בעבר הורשע כמה פעמים בסרסרות למעשי זנות והחזקת מקום לשם זנות.

אורית זוארץ ודב חנין (צילומים: פלאש90)

אורית זוארץ ודב חנין (צילומים: פלאש90)

באי-כוחו של גלעדי, עורכי-הדין איתן כבריאן ויניב פרץ, פנו אף הם לבית-המשפט במסגרת הטיעונים לעונש וציינו כי הנאשם הוא אב לחמישה קטינים וכי הודאתו בכתב האישום חסכה זמן שיפוטי יקר. "היה לו משרד פרסום", הסבירו באי-כוחו, "המשרד עסק בפרסומים שונים ורבים, בין היתר גם בתחום הפסול הזה".

עוד נטען בפני בית-המשפט כי יש להתחשב בעובדה שמדובר בעבירה חדשה יחסית. "מדובר בתחום תקדימי", אמר בא-כוחו. "אני חושב שזה המקרה הראשון שהובא לבית-המשפט עם העבירה הזאת לאחר התיקון, יש סוגיות משפטיות כאן שהן בתחום האפור. בנסיבות הכוללות של התיק, ההסדר הוא סביר ואבקש לכבדו. [...] אבקש להדגיש שיש במדינת ישראל [...] למעלה מ-4,000 אתרי סקס שפועלים ברגע זה ומאות עיתונים. ניתן לפתוח מקומונים ולראות בהם מודעות דומות, וזה בגלל שכל הנושא עוד מאוד פרוץ ומאוד תקדימי".

גלעדי עצמו מצא לנכון לפנות גם הוא לשופט צחי עוזיאל, סגן נשיא בית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. "אני חושב שפגיעה בפרסום היא פגיעה חמורה מאוד בחופש הביטוי", אמר גלעדי. "מעולם לא חשבתי שלפרסם משהו יכול להוות עבירה, בטח לא עבירה פלילית. אני לא חושב שתרמתי במעשי לשוק הזנות באיזושהי צורה".

"יש צורך בענישה הולמת לצורך מיגור הכוח המניע של תעשיית הזנות ושל אלה המפיקים רווחים על חשבון העוסקים בזנות", כתב השופט עוזיאל בגזר דינו. "דברים אלה מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר, כמו בענייננו, במי שצבר לחובתו הרשעות קודמות בעבירות הקשורות לעיסוק בזנות. לצד הדברים האמורים, יש להביא בחשבון את נטילת האחריות מצדו של הנאשם, התיקון המשמעותי בכתב האישום ואת נסיבותיו האישיות, לרבות גילו והיותו אב לחמישה ילדים".

בהתחשב בגורמים אלה מצא השופט עוזיאל את הסדר הטיעון בין הצדדים סביר, ואימץ אותו. השופט גזר על גלעדי שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, וקנס בסך 100 אלף שקל.

13410-08-14