התעשייה האווירית לישראל, חברה ממשלתית המוחזקת בידי מדינת ישראל, מסרבת לחשוף נתונים על היקף הכספים שהיא מזרימה לקבוצת "ידיעות אחרונות" לשם פרסום ידיעות חיוביות על מפעלותיה. בתחילת החודש השיקה החברה, יחד עם המערכות העיתונאיות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, קמפיין שיווקי בשם "מהנדסות העתיד", שנועד לעודד תלמידות תיכון להתמחות במקצועות לימוד טכנולוגיים. לצד סיקור ממומן של הקמפיין פירסמו אנשי "ידיעות אחרונות" ידיעות המציגות את התעשייה האווירית, החברה המממנת, באור חיובי.

ביום רביעי שעבר, למשל, פורסמה במוסף הכלכלה "ממון" ובאתר ynet כתבה נרחבת ומהללת מאת כתב התעשיות הבטחוניות של העיתון, אודי עציון, שבה הובלט מספר הפטנטים הגבוה שרשמה החברה ("עוקפת את טבע וישקר"). ידיעה אחרת מאת עציון, שהתפרסמה כשבוע לפני כן, הוקדשה לראיון מפרגן עם מהנדסת באלתא, חברה-בת של התעשייה האווירית ‒ ש"תהיה אחת המנטוריות" שישתתפו במיזם "מהנדסות העתיד".

את ידיעת ההשקה של שיתוף הפעולה ליווה טור מיוחד מאת שר החינוך, נפתלי בנט. במקביל פורסמו בעיתון מודעות לקידום הקמפיין, וב-ynet הוקם עבור התעשייה האווירית תת-מדור החוסה תחת "ערוץ המעורבות" ‒ שבעצמו ממומן על-ידי גוף חיצוני.

בידיעה שפורסמה בשבוע שעבר ב"דה-מרקר" נטען כי עלות הקמפיין של התעשייה האווירית וקבוצת "ידיעות אחרונות" היא כמיליון שקל – סכום לא נמוך, הדומה לזה ששילם משרד המדע עבור סיקור חיובי ומובלט ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet בתקופה שבראשו עמד השר לשעבר יעקב פרי. בתגובה לפניית "העין השביעית" אישרו בתעשייה האווירית כי לקבוצת התקשורת שולם כסף עבור תוכן שיווקי, אך סירבו למסור מהו היקפה של עסקת הפרסום הסמוי.

עיקר פעילותה של התעשייה האווירית הוא בשוק הצבאי והבטחוני, ועל-פי הצהרותיה, רוב מכירותיה הן ללקוחות מחוץ לישראל (בתעשייה האווירית, אגב, מעדיפים להגדירה לא כחברה לפיתוח וייצור כלי נשק, אלא כ"חברת ההייטק הגדולה בישראל"). בדו"ח הרבעוני האחרון שהגישה התעשייה האווירית מצוין כי "משרד הביטחון הישראלי הינו לקוח מהותי של החברה" וכי צמצום תקציב הביטחון "עלול להשפיע לרעה על תוצאות החברה ותזרים המזומנים שלה".

"ממון", 18.11.15

"ממון", 18.11.15 (לחצו להגדלה)

תקציב השיווק והמכירה של התעשייה האווירית עומד על כ-100 מיליון דולר בשנה, אך הוא רשום בדו"חותיה הכספיים באופן שאינו מאפשר ללמוד ממנו כמה כסף מפנה החברה לפרסום בשוק הישראלי, או לפרסום בכלל.

"אני לא מוצאת שום צורך למסור את המידע, אנחנו חברה עסקית לכל דבר ועניין", מסרה דוברת התעשייה האווירית, אליענה פישלר, בתגובה לשאלה כמה כסף שולם לקבוצת התקשורת שבה שולטת משפחת מוזס.

כשנאמר לדוברת שהחברה המעסיקה אותה היא חברה ממשלתית שכספיה שייכים לציבור הישראלי, השיבה פישלר: "נכון, אבל אין לי שום חובה למסור את המידע. אני לא מרגישה צורך לנקוב במספרים". פישלר סירבה גם למסור פירוט בנוגע לסוג המוצר שרכשה חברת הנשק מקבוצת "ידיעות אחרונות" וההסכם שנחתם בין הצדדים. "בכל מה שקשור למהות השת"פ עם 'ידיעות אחרונות' אתה מוזמן לפנות ל'ידיעות אחרונות'", מסרה בשיחתה עם "העין השביעית".

גם בקבוצת "ידיעות אחרונות" סירבו למסור פרטים על ההתקשרות עם התעשייה האווירית. רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות", בחר שלא להתייחס לדברים. ערן טיפנברון, עורך ynet, בחר גם הוא שלא להגיב.

* * *

"מהנדסות העתיד", באנר באתר ynet

"מהנדסות העתיד", באנר באתר ynet