קוראים קבועים של "ישראל היום" מכירים כבר בעל-פה את חמשת עקרונות הברזל הנדפסים בו מדי בוקר: הצהרת כוונות קבועה שתכליתה שכנוע הקהל הרחב ברצינות ובמקצועיות של אנשי החינמון רב-התפוצה של שלדון אדלסון. בגיליון שהופץ הבוקר זכו הקוראים להמחשה בנוגע לאופן שבו מפרשים עיתונאי "ישראל היום" את הדיבר השלישי ‒ "להיות הוגנים ומאוזנים". את ההזדמנות סיפק, ולא בפעם הראשונה, השיח הציבורי המבעבע על העסקה שמקדם בנימין נתניהו עם החברות השולטות במונופול הגז הטבעי של מדינת ישראל.

לפני שבוע, במוצאי-שבת, הצליחו מובילי מחאת הגז להוציא לרחובות תל-אביב קרוב ל-10,000 מפגינים, ומאות מפגינים נוספים יצאו למחות נגד קידום המתווה במוקדים אחרים ברחבי הארץ. כעבור שבוע, בעקבות ההצלחה חסרת התקדים מבחינת מובילי המחאה, התקיימו כ-20 אירועי מחאה סימולטניים בכ-20 אתרים שונים, מהעיר רחובות, דרך ביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה ועד מושב קלחים הסמוך לעיר רהט (שבעצמה אירחה את אחד האירועים). לפי דיווחים שהתפרסמו בכלי תקשורת שונים, באירועי אמש לקחו חלק כמה אלפי בני-אדם.

ב"ישראל היום", שופרו של נתניהו, בחרו שלא להתעלם מאירועי המחאה הרבים – אך בחרו "לאזן" את אלפי מתנגדי המתווה באמצעות הבלטה של הפגנה קיקיונית שנערכה אתמול בתל-אביב, בהשתתפות כ-30 מאנשי התנועה לחופש חברתי-כלכלי ("התנועה הליברלית החדשה") ועימם פעילי ליכוד בראשות יו"ר התא הגאה של המפלגה, אמיר אוחנה, ויו"ר צעירי הליכוד דוד שאין, שמעת לעת מפרסמים ב"ישראל היום" מאמרי דעה וזוכים מהחינמון לסיקור אוהד במובהק.

"ישראל היום", היום

"ישראל היום", היום (לחצו להגדלה)

עורכי החדשות של "ישראל היום" עשו מאמץ מיוחד כדי לייצר מצג שלפיו עשרות תומכיו של נתניהו ואנשי מפלגתו שקולים לאלפי המוחים נגד מהלכיו של ראש הממשלה – מהלכים העולים בקנה אחד עם בקשה אישית שהעביר לו בשנה שעברה שלדון אדלסון, מו"ל "ישראל היום".

קוראי החינמון זכו לשמוע בהרחבה יחסית על ההפגנה הקטנה שערכו בתל-אביב תומכי מדיניותו של נתניהו, בצירוף ציטוטים המסבירים את עמדתם. על האלפים שמחו נגדה דווח בקצרנות טלגרפית בפסקת הסיום של הידיעה הבינונית באורכה, שעליה הוחתמו שלושה מכתבי החינמון. "בתוך כך", נכתב שם, "אמש נמשכו ההפגנות נגד אישור המתווה ברחבי הארץ, בין השאר במצפה-רמון, בנהריה, ברחובות, בחולון, בפתח-תקווה, באשדוד, בגבעתיים, בקיסריה, במבשרת-ציון, בנס-ציונה, בחדרה, במודיעין, בקריית-שמונה, בהוד-השרון ובראש-פינה". התמונה שנבחרה לעטר את הכתבה היתה כמובן תמונתם של תומכי המתווה, שצולמה על-ידי צלם שנשלח לסקר את ההפגנה מטעם "ישראל היום".

"ישראל היום" אינו העיתון היחיד שיצר מצג כוזב של איזון בין אלו המתנגדים לעסקה עם מונופול הגז ואלו התומכים בה ובממשלה. לפני כשבוע וחצי התפרסמה באתר "גלובס" ידיעה שנשאה כותרת "מאוזנת" לקראת קיומן של "הפגנות בתל-אביב בעד ונגד מתווה הגז". כתבת "גלובס" לענייני אנרגיה, הדי כהן, התייחסה ברצינות לשני הצדדים והעניקה להם מקום שווה לפרוש את עמדתם, אך תוך הבלטת האירוע שאירגנו פעילי "התנועה הליברלית החדשה" – שדבריהם פתחו את הידיעה. יממה לאחר מכן התברר שמטה המאבק הצליח להוציא לרחובות למעלה מ-10,000 איש, ואילו תומכי המתווה ביטלו את העצרת.

אף שאין כל פסול בסיקור אירועי מחאה קטנים, קיקיוניים ככל שיהיו, יש מידה רבה של הטעיה וסילוף בניסיון המאולץ של "ישראל היום" ליצור מצג שלפיו הפולמוס האזרחי סביב מתווה הגז מתנהל בין שני צדדים שווים בגודלם. בחינמון הנפוץ, שעורכו הראשי ובעל השליטה בו מוגדרים על-ידי נתניהו כחברים אישיים, סבורים אולי שבכך הם יוצרים תמונה מאוזנת של העולם, אך האמת היא שמדובר בעוד מקרה החושף את מהותו המוכחשת של "ישראל היום": מכשיר תעמולה שתכליתו קידום צרכיו של ראש הממשלה.

* * *

הכתבה באתר "ישראל היום"

הכתבה באתר "ישראל היום"

הכתבה באתר "גלובס"

הכתבה באתר "גלובס"