עמותת חננו, המעניקה סיוע משפטי בעיקר לפעילי ימין שנעצרו בחשד לביצוע עבירות על רקע לאומי, תפצה את הצלם חיים שוורצנברג בגין הפרת זכויותיו, כך פסקה בשבוע שעבר השופטת איילת הוך-טל מבית-משפט השלום בחיפה.

שוורצנברג, המצלם בשנים האחרונות את הנעשה בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, נכח לפני כשלוש שנים בהפגנה בנבי סאלח וצילם חייל צה"ל כשהוא פורש ידיו לצדדים אל מול צלם פלסטיני הניצב מולו ואוחז במצלמה. שוורצנברג העלה את התצלום לדף הפייסבוק שלו לצד הסבר שלפיו החייל המופיע בו מבקש להראות כי אינו נוקט אלימות כלפי הצלם שלצדו.

כשנתיים לאחר מכן העלתה עמותת חננו את התצלום של שוורצנברג לדף הפייסבוק ולאתר האינטרנט שלה, לצד הכותרת "כבר 12 ימים ארבעה חיילים ותיקים מגדוד לביא של חטיבת כפיר יושבים במעצר". שוורצנברג דרש מהעמותה את הסרת התצלום, אך נענה בסירוב, ועל כן הגיש תביעה באמצעות עו"ד רנן זיו. לטענתו, העמותה הפרה את זכויותיו בכך שלא ביקשה ממנו רשות ולא העניקה תמורה בעד השימוש בתצלום. עוד טען כי לא היה מסכים למכור את התצלום לעמותת חננו, מחמת הפער המהותי בין תפיסת העולם שלו לתפיסת העולם של העמותה.

בעמותת חננו טענו, באמצעות עו"ד יניב קהת, כי זכויותיו של שוורצנברג לא נפגעו משום ששמו הופיע על התצלום, גם בפרסומים שפירסמה העמותה, ומשום שלא נעשה כל שינוי בתצלום עצמו.

עמותת חננו תפצה צלם בגין הפרת זכויותיו העין השביעית

השופטת הוך-טל דחתה את טענות חננו. "אמנם, התובעת לא ביצעה כל שינוי בצילום המקורי והעתיקה אותו as is לאתריה, תוך ציון שמו של התובע כצלם", כתבה בפסק דינה. "עם זאת, אין חולק כי ההקשר של הצילום בפרסום המקורי שונה בתכלית מההקשר בפרסום אצל הנתבעת. הצילום הוצג במקור כשהתובע מצרף אליו כיתוב מסביר ולפיו מדובר בצילום שבוצע אגב הפגנה בנבי סאלח כאשר החייל בתמונה מנסה ליצור מצג לפיו אינו מפעיל אלימות כנגד הצלם הפלסטיני, בילאל תמימי, אשר מצלם אותו. זאת, למרות שכוחות צה"ל לעתים קרובות מאיימים ומשתמשים באלימות כנגד עיתונאים המתעדים את אלימות הכוחות.

"הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי והצמדתו לטקסט בעל משמעות רעיונית שונה, שאינה נוגעת לצילום המקורי, מהווה משום פגיעה בזכות המוסרית של התובע"

"[...] באתריה של הנתבעת צורף הצילום לכתבה הנושאת את הכותרת 'כבר 12 ימים ארבעה חיילים ותיקים מגדוד לביא של חטיבת כפיר יושבים במעצר'. מדובר למעשה בדיווח של הנתבעת, העוסק, בתמצית, בכך שחיילי צה"ל נמצאים במעצר בגין תלונה של אדם ערבי ממזרח ירושלים הטוען כי הותקף והוכה על-ידי החיילים בצומת חלחול, זאת על אף שלא היו עדים למקרה והחיילים נעצרו אך ורק על בסיס התלונה הבודדה.

"[...] לתובע עומדת הזכות המוסרית כי יצירתו תופיע במלואה, היינו עם הטקסט שצורף אליה במקור, המהווה הסבר לצילום המוצג מנקודת ראותו של היוצר. הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי והצמדתו לטקסט בעל משמעות רעיונית שונה, שאינה נוגעת לצילום המקורי, מהווה משום פגיעה בזכות המוסרית של התובע ועשויה ליצור מסר לפיו התובע משתייך לצד מסוים של המפה הפוליטית".

לאור קביעה זו חייבה השופטת הוך-טל את עמותת חננו לפצות את שוורצנברג ב-10,000 שקל, נוסף להוצאות משפטיות בסך 5,000 שקל.

40339-11-14