ערוץ הספורט וניגוד עניינים, שני מושגים שבחייהם לא נפרדו וחוזרים, בתדירות ראויה לציון, בכל פעם באדרת אחרת. בתצוגה הנוכחית שוב ממשיך הערוץ במנהגו להעסיק פרשנים שהם גם בעלי תפקידים ואינטרסים בעולם הספורט: אלי אוחנה, צביקה שרף, שלמה שרף וגם אבי נמני. כלבי השמירה שוב נובחים בזעף, בערוץ הספורט לא מפספסים את הביקורות, ואפילו מוצאים פעם בשנה הזדמנות ב"יציע העיתונות" לדון בניגודי האינטרסים של עצמם, להסביר, להצטדק, להרגיש מזוככים ולהמשיך בשלהם.

ועכשיו תכירו את הפרשן החדש-ישן של ערוץ הספורט: ארז אדלשטיין, שהוצג השבוע לרגל פתיחת עונת הכדורסל. אין טענות לפרשנות שלו: מקצועית, בהירה וקולחת. רק שאדלשטיין חוזר לערוץ כבעל תפקיד – מאמן נבחרת ישראל בכדורסל. ואם מישהו האמין לכותרת שנתן לתומו אחד מעורכי אתר ערוץ הספורט לאחר שהמאמן עזב הקיץ את הפועל תל-אביב – "יתרכז בנבחרת" – בא כעת מישהו בכיר ממנו בערוץ וקבע כי אדלשטיין יתרכז בכמה עניינים נוספים.

ארז אדלשטיין, פרשן ערוץ הספורט (צילום מסך)

ארז אדלשטיין, פרשן ערוץ הספורט (צילום מסך)

צופי ערוץ הספורט מוזמנים מעתה ולאורך העונה כולה להתייגע בפתרון תמיהות וחידות שיעלו תוך כדי השידורים: מה יסתתר מאחורי צל"ש שיעניק המאמן-פרשן לשחקן מסוים, מדוע יבקר קשות שחקן אחר, איך יתייחס לשחקני הנבחרת ומה יגיד על מורן רוט, שסירב לשחק בנבחרת ובעקבות העמדתו לדין על כך, תקפה אשתו מילולית את המאמן הלאומי, כלומר את אדלשטיין. מובן שיש לשים לב לביקורת שישמיע כלפי מאמן שהפסיד או לתהות למה לא יבקר מאמן אחר, ואיך יתייחס להפועל תל-אביב, שאותה עזב הקיץ בטונים צורמים.

ואם לא די בכל זה, ייאלצו הצופים לתהות כיצד יסקר ערוץ הספורט את המאמן שעובד אצלו כפרשן ואת הנבחרת שהוא מאמן. באילו מלים יבחר כתב הכדורסל של הערוץ לתאר הפסד או משבר כשהאחראי להם יושב לצדו לעתים תכופות בחדר האיפור ובאולפן? האם ערוץ הספורט יזכה באופן כללי לידיעות בלעדיות משולחנו של המאמן הלאומי, בדומה לעדיפות שהוא מקבל בסיקור מכבי תל-אביב בזכות הבעלים המשותפים?

ברוח האתיקה החדשה של ערוץ הספורט שווה גם לשאול, למה מקפחים את אלי גוטמן, מאמן נבחרת הכדורגל, שיכול להיות פרשן לא רע ב"שער השבת"? או שהצעה כזו כבר הוגשה לגוטמן, והוא סירב.

עולם האתיקה הססגוני של ערוץ הספורט זלג גם לסביבה: ב"ישראל היום" התייחסו לעיסוקו הנוסף של אדלשטיין, וטענו שהמאמן נענה להצעה משיקולי פרנסה, מאחר שאינו מועסק כמאמן הנבחרת כל השנה. בכותרת המשנה תלו את השור מקרניו: "מעמד המאמן? אתיקה בסיסית? דוגמה אישית?", אבל בתוככי הידיעה תלה הכתב אבי סגל את האשם באיגוד הכדורסל בלבד, ופטר מאחריות את ערוץ הספורט ואת המאמן עצמו.

וכמו להוסיף נופך על הפארסה, במגזין "חמישיות" הראשון לעונה זו, ששודר ביום שלישי (14.10.14) בערוץ הספורט, ישב לצדו של אדלשטיין הפרשן אלי סהר מ"ישראל היום". סהר התבטא בעבר באופן תקיף נגד העסקת מאמנים כפרשנים, מה שלא מפריע לו כעת להיות שותף לתוכנית שעושה קרקס מהאתיקה.

מגזין "חמישיות", ערוץ הספורט. מימין: אלי סהר. בגבו למצלמה: ארז אדלשטיין (צילום מסך)

מגזין "חמישיות", ערוץ הספורט. מימין: אלי סהר. בגבו למצלמה: ארז אדלשטיין (צילום מסך)

כך או כך, דבר טוב אחד יוצא משגרת הפעילות הזו מגובה המקפצה הרווחת בערוץ הספורט: אוריינות כפויה של הצופה הממוצע ולחלופין אובדן של תמימותו. תשכחו מצפייה רגועה בתוכנית ספורט להנאתכם ורווחתכם. פתחתם מסך על ערוץ הספורט? פתחתם תיבת פנדורה של תככים, קשרי קשרים, ידיים רוחצות ידיים, קריצות מעל ראשיכם ושלל פעילויות שהוסתרו פעם מתחת לשולחן. נכון להיום הכל חלק בלתי נפרד, גלוי ומתריס ממה שהיה פעם ספורט נטו. צופה שלא ישכיל לקרוא את רשת האינטרסים הנכלוליים שפרושה למרגלות האולפן התורן, ייאלץ להודות שלגשם שמומטר עליו יש ריח, אההמ, מוזר משהו, אבל מי יודע, החזאי טוען שעדיין חם יחסית לעונה.

נ"ב: נושא אדלשטיין ראוי להופיע ברשימת האייטמים המתוכננים ב"תיק תקשורת" עם שובה מהפגרה. המנחה ניב רסקין יוכל להזמין את אדלשטיין ולהציג בפניו כמה שאלות מעניינות. אבל רק רגע, רסקין יוכל בעצם להזמין גם את עצמו לאותו דיון ממש. הוא הרי שדר הכדורסל של ערוץ הספורט, כשלצדו, מהשבוע, יושב הפרשן אדלשטיין.

דברים יפים

סטטוס שהעלה כתב one דורון בן-דור (צילום מסך)

סטטוס שהעלה הכתב דורון בן-דור (צילום מסך)

פרק בהלכות אתיקה מאת דורון בן-דור, כתב one: הוא שלח בהודעות אישיות בפייסבוק המלצות לחלוץ הנבחרת טל בן-חיים איך- עליו לשחק (המלצות? יותר נכון קלישאות).

אחרי שהחלוץ הצטיין בנצחון הנבחרת על קפריסין, פירסם בן-דור בגאווה את הטיפים ששלח, למען יידע כל העם בזכות מי הגיעה הנבחרת עד הלום. אחרי שהבין כנראה שטוב הוא לא יוצא מזה – מחק את הודעתו.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il