שגרה

"חזרה לשגרה" היא הכותרת הראשית של "ישראל היום", שבוחר ברמטכ"ל דווקא כדי להודיע על אזרוחו של סדר היום. ב"מקור ראשון" המסר מובא בפקודה בכותרת על השער: "פיקוד העורף הורה על חזרה לשגרה בכל רחבי הארץ". "יוצאים מהממ"ד" היא הכותרת הראשית של המוסף היומי של "ידיעות אחרונות". "סיום הלחימה בעזה הקפיץ את הישראלים בחזרה לקניונים ולחופשות בחו"ל", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". "חוזרים לשגרה", נכתב בכותרת בתחתית שער "מעריב". "בצל החשש, הדרום החל לשוב לשגרה", נכתב באחת מההפניות בשער "הארץ", לידיעה של שירלי סיידלר בעמ' 4.

פלסטינים בוחנים את חורבות ביתם בשכונת אל-תופאח ברצועת עזה, 6.8.14 (צילום: עימאד נסאר)

פלסטינים בוחנים את חורבות ביתם בשכונת אל-תופאח ברצועת עזה, 6.8.14 (צילום: עימאד נסאר)

בעמ' 5 של "הארץ" נדפסת ידיעה של ג'קי חורי תחת הכותרת "הפלסטינים: זקוקים לרכבות של סיוע הומניטרי כדי להציל את הרצועה". "אתמול נכנסו לעזה שיירות סיוע ראשונות, אולם ההערכה היא כי יעברו חודשים עד להתאוששות מהמשבר", נכתב בכותרת המשנה. "ברשות תוהים מה עלה בגורל עשרות העצורים בידי ישראל". חורי מצטט את נתוני משרד הבריאות הפלסטיני, ולפיהם ברצועה נהרגו 1,886 פלסטינים, מהם 430 ילדים, 243 נשים ו-79 קשישים. "תושבי רצועת עזה ניצלו את היום השני להפסקת האש להמשך פעילויות החילוץ מבין ההריסות, בעיקר של גופות הרוגים שעדיין מוגדרים כנעדרים", נכתב בפתח הידיעה.

הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" היא ציטוט של "סגן איתן": "לא רוצה צל"ש. אני לא גיבור. זה מה שמצופה מלוחם". זו הכותרת הראשית השנייה השבוע שמוקדשת ל"סגן איתן" בעיתון, והיום השלישי ברציפות שהוא מככב על שער העיתון. גם זו שגרה. שגרת אחרי המלחמה של "ידיעות אחרונות", הנוהג לסמן דמות צה"לית לא בכירה, לאמץ אותה בחיבוק לח ולרכוב על גבורתה אל כיסי הקוראים.

"הארץ" בוחר בכותרת ראשית אינפורמטיבית: "השיחות בקהיר: חמאס מאיים לחדש את האש". אם כן, שגרה.

שחיתות

"העליון קבע: תיק טלנסקי ייפתח מחדש; הקלטות זקן ישמשו ראיות נגד אולמרט", נכתב בכותרת על שער "הארץ". "מכה נוספת לאולמרט: העליון הכריע לפתוח מחדש את תיק טלנסקי – יוצגו ראיות חדשות", נכתב בכותרת קטנה במעלה שער "ישראל היום". "אהוד אולמרט שוב על הדוכן: תיק טלנסקי יוחזר לבית-המשפט המחוזי", נכתב ברצועה צרה בתחתית שער "מעריב". בשער "ידיעות אחרונות" אין דיווח על פתיחתו מחדש של תיק מעטפות הכסף של אולמרט (כן נדפסת הכותרת "הצביעות נמשכת", אולם היא מכוונת כלפי האו"ם דווקא).

"שבע פעמים חוזרים שופטי בית-המשפט העליון על המלה 'חריג' כדי להבהיר עד כמה יוצאת דופן החלטתם להיעתר לבקשת הפרקליטות להחזיר את פרשת טלנסקי לבית-המשפט המחוזי בירושלים לשמיעת הראיות החדשות", כותב עידו באום ב"הארץ". "[...] מרוב הסתייגויות והדגשת החריג קשה להשתחרר מהרושם שאוזניהם של שופטי בית-המשפט העליון צילצלו כמצילתיים כאשר שמעו את הקלטות הסתר של שיחות אולמרט עם שולה זקן. עד כדי כך התרשמו השופטים מהשיחות, שהחליטו לעשות את המעשה החריג-חריג-חריג הזה, ופתחו את תיק טלנסקי מחדש".

בית-המשפט העליון "קיבל אתמול החלטה מתבקשת", כותב גידי וייץ באותו עמוד ב"הארץ", להחזיר את תיק טלנסקי למחוזי, ש"קיבל בקיץ 2012 החלטה שזיעזעה חלקים נרחבים מהמערכת המשפטית: זיכויו של אהוד אולמרט מאשמת מרמה והפרת אמונים בעלילות טלנסקי. הזיכוי ההוא הושג חרף העובדה שבמשפט הוכח כי ראש הממשלה לשעבר קיבל מאיש העסקים האמריקאי מוריס טלנסקי כמה טובות הנאה: 15 אלף דולר במזומן [...], מימון סוויטה [...] וגיוס מאות אלפי דולרים במזומן, שנאגרו במשך שנים בקופה סודית במשרדו של החבר והשותף לשעבר, עו"ד אורי מסר".

תעמולה (חוץ)

"מזכ"ל האו"ם: לחקור את ישראל על תקיפת מתקני האו"ם בעזה", נכתב בכותרת הראשית של "מקור ראשון".

עמ' 13 של "ישראל היום" מוקדש לידיעה של דניאל סיריוטי תחת הכותרת "תושבי עזה נגד חמאס". לפי כותרת המשנה, עשרות אלפי עזתים "מאשימים את ארגון הטרור" בכך שנותרו ללא קורת גג. לעובדה זו אין זכר בכתבה עצמה. עוד נכתב בכותרת המשנה: "דיווח על הפגנה נגד ההנהגה: 'עם היהודים ניתן לדבר'. דיווח נוסף: חמאס ירה למוות במפגינים. דובר הארגון הותקף בבי"ח". כל אלו אכן מוזכרים בדיווח, אולם סיריוטי מקפיד שלא לציין את המקור להם, מלבד הציון הכללי של "כלי תקשורת ערביים".

עוד קובע סיריוטי כי אנשי חמאס צולמו כשהם יורים למוות במפגינים נגד חמאס. הוא לא מציין מי צילם או היכן פורסם הצילום. ייתכן כי הוא נסמך על דיווחו של אלון בן-דוד, הפרשן הצבאי של ערוץ 10, שדיווח כי חמאס ירה והרג 20 מתושבי בית-חאנון שיצאו למחות על מצבם (אחר-כך תיקן את המספר ל-5). הבלוגר האנונימי ג'ון בראון טען באתר "שיחה מקומית" כי חמאס ירה בתושבים לאחר שאלו התפרעו וירו לעבר מתנדב אונר"א. גם בן-דוד וגם בראון אינם תומכים את קביעותיהם בדיווח כלשהו. בדיוק כמו סיריוטי.

ב"הארץ" כותב ג'קי חורי: "במקביל, בעוד נמשכות השיחות להפסקת אש בקהיר, רשת הטלוויזיה של חמאס – כמו גם רשתות אחרות בעולם הערבי – הבליטה אתמול דיווחים וראיונות רחוב שבהם חיזקו התושבים את חברי המשלחת הפלסטינית לשיחות, בעיקר בתביעה להסרת המצור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא הצלב-האדום פטר מאורר, תל-אביב, 6.8.14 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא הצלב-האדום פטר מאורר, תל-אביב, 6.8.14 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ב"המבשר" החרדי לא נזקקים לציין מקורות עמומים כמו "הטלוויזיה הערבית" ומייחסים את הטענות כלפי החמאס ישירות לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. "אל מול הביקורת של הקהילה הבינלאומית, ובראשה מזכ"ל האו"ם שתקף את ישראל על פעולתה בעזה, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה והפנה אצבע מאשימה אל חמאס, כמי שאחראי להרג בעזה", כותב מרדכי גולדמן. "במהלך נאומו הציג דיווחים של כתבים זרים מתוך הרצועה – כעדות למה שהתרחש באזורים אותם תקפה ישראל. [...] כשהוא ניצב בפני הכתבים הזרים החל להציג בזה אחר זה סרטונים המעידים על פעילות חמאס". גולדמן אינו מציין מה בדיוק נראה בסרטונים הללו.

ב"ידיעות אחרונות" מפנים לסקירה של דניאל בטיני בעמ' 4 באמצעות הכותרת "האמת נחשפת. כתבים זרים מודים: 'ישראל צדקה, חמאס הפך את העזתים למגנים אנושיים'". כרגיל, ב"ידיעות אחרונות" עושים עבודה עיתונאית כלשהי לעומת המקבילה ב"ישראל היום", שאינו מסוגל לכך. בטיני מצליח להביא עדויות שמוצמדים להן שמות ופנים (של כתבים זרים). ואולם, גם זה עדיין אינו ערובה לאותנטיות. בין היתר מוזכרות בכותרת המשנה "זירות ההפצצה המבוימות", אזכור הלקוח מהפסקה האחרונה בידיעה של בטיני, שמתבסס על טור שכתב עיתונאי ה"וושינגטון פוסט" בעזה. בטור המלא נכתב על מניפולציות משני הצדדים, והכתב טוען שהישראלים מתוחכמים בכך הרבה יותר מהעזתים.

"ה'טיימס' הלונדוני סירב לפרסם מודעה בתשלום המגנה את חמאס על שימוש במגנים אנושיים", נכתב בכותרת ידיעה של אליעזר פרידמן ב"המבשר".

תעמולה (פנים)

"שרים בקבינט: נתניהו טרח להציג לנו תרחיש אימים בנוגע לכיבוש רצועת עזה", נכתב בכותרת על שער עיתון הקנאים החרדי "הפלס". "חמאס יצא מהמבצע מוכה, חלש וללא שהשיג את מטרותיו העיקריות, אך ישראל עומדת בפני סיטואציה מביכה יותר: היא משתמשת בממשלת האחדות הפלשתינית כפתרון אפשרי למצב בעזה", נכתב על שער "יתד נאמן", העיתון החרדי הנפוץ. "אני יוצא נגד אותן אמירות אנונימיות שיוצאות נגד צה"ל", מצוטט נתניהו ב"המבשר". כזכור, אתמול כתב בן כספית ב"מעריב" כי נתניהו הוא מי שהדליף את המצגת הצה"לית על כיבוש עזה לכתבים. לפי כספית, נתניהו עשה זאת כדי להדוף ביקורת מימין ולגלגל אותה אל הצבא.

"אחת הנטיות הטבעיות ביותר בכל צרה שלא מתרחשת היא לחפש את האשם", כותב עורך "המבשר" בנימין ליפקין, "[...] אם בכל מקום בעולם פועם ובועט הטבע האנושי האכזר הזה בעת צרה ומצוקה, בישראל האופי המאשים דומיננטי והרסני יותר [...] מי שבקי היטב בתכונת הנפש המפוקפקת הזו ומרבה לספסר בה ולעשות בה ככל העולה על רוחו, על מנת לקצור רווח אישי ובעיקר להרחיק מעצמו כל צל של אשמה, הוא לא אחר מאשר ראש הממשלה. [...] אך תם המבצע, לנוכח תחושת חמיצות שאיימה להשתלט על העם, החלה מערכה תקשורתית מתוזמרת מכיוון לשכת ראש הממשלה במגמה להפנות את האש אל עבר הרמטכ"ל".

נתניהו ב"ישראל היום", היום

נתניהו ב"ישראל היום", היום

"רה"מ: 'עכשיו לתושבי הדרום יש יותר ביטחון'", נכתב בכותרת דיווח של שלושה מכתבי "ישראל היום" בעמ' 7 של החינמון.

כלכלת אחרי מלחמה

"במשרד האוצר שוקלים להעלות את יעד הגירעון ב-2015 ליותר מ-2.9%", מדווח צבי זרחיה ב"דה-מרקר". "חוק 0% מע"מ חוזר לוועדת הכספים, לפיד ינסה לאשרו במהלך הפגרה", נכתב בכותרת דיווח של רוני זינגר ב"כלכליסט".

ענייני תקשורת

מודעת אבל לנחמן פרקש, 7.8.14, "הארץ"

מודעת אבל שהתפרסמה היום ב"הארץ"

נירית אנדרמן מראיינת ב"גלריה" את המאיירת אילנה זפרן, המכנסת בספר את טורי החתולים שלה מ"עכבר העיר". במדור החדשות של המוסף מביאה אנדרמן חוות דעת משפטית של משרד התרבות, ולפיה "התנהלותה של המפיקה והיוצרת סוהא עארף, אשר ביקשה עבור סרטה 'וילה תומא' תמיכה כסרט ישראלי ולאחר מכן הציגה אותו כסרט פלסטיני, מעוררת חשש למצג שווא וחוסר תום לב". המשרד לכן "יוכל לדרוש מקרן הקולנוע הישראלי את השבת הכספים שהושקעו בסרט". בסרט הושקעו יותר משני מיליון שקלים מכספי הציבור הישראלי.

עוד במדור: גילי איזיקוביץ מדווחת על אומדן ההפסדים של זכייניות הטלויזיה המסחרית במהלך תקופת מבצע "צוק איתן": 57 מיליון שקל לקשת, 50 מיליון שקל לקשת, 35 מיליון שקל לערוץ 10. "יולי ואוגוסט נחשבים לתקופה המשתלמת ביותר לערוצים, ובה אחוזי הפרסום הם מהגבוהים ביותר", כותבת איזיקוביץ, "אלא שהשנה ירד הפרסום ביולי לדקות בודדות בלבד. אף שכבר ביום הפסקת האש נראתה התאוששות מרשימה על המסך, טוענים גורמים בגופי השידור כי שיקום ההכנסות מפרסום יארך זמן ולא יוכל לפצות על ההכנסות שכבר אבדו".

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

"מנכ"ל ערוץ 10 לעובדים: הערוץ ייסגר אם תסרבו לקיצוץ שכר", נכתב בכותרת ידיעה של נתי טוקר ב"דה-מרקר". לידיעה מצורפים עיקרי תוכניתו של המנכ"ל, יוסי ורשבסקי, "להצלת ערוץ 10": "שינוי חקיקה שיאפשר את הארכת הזיכיון לערוץ 10 בשנתיים נוספות; הפיכת הערוץ לממוקד בחדשות ובאקטואליה, ללא ריאליטי ובידור; קיצוץ בהוצאות מ-350 מיליון שקל בשנה לכ-250 מיליון שקל; פיטורים של כ-20 מתוך כ-100 עובדי הערוץ והפחתת שכר של 15%-30% לעובדים; הפחתה של כ-20% משכרם של עובדי חדשות 10 המשתכרים יותר מ-10,000 שקל בחודש; קיצוץ שכר של עד 60% לטאלנטים בחברת החדשות; ביטול כל הפקות הבידור, הפחתת עלויות של תוכניות אחרות והורדת 'כלבוטק' מהאוויר".

עוד מדווח טוקר כי "כונס הנכסים הרשמי יוביל בעצמו את פירוק רשות השידור – בעזרת משרד עורכי-דין וחברת יחסי-ציבור".

העיתון החרדי "המודיע" חוגג את הגיליון ה-19 אלף. "גם בימינו אנו, מעידים הורים ומחנכים, יש לעיתונות לא כשרה, בכל מסווה ובכל הגדרה שרק לא תהיה, השפעה שלילית עמוקה – ורבים חללים הפילה. לצערנו, בהעדר ברירה אחרת, העיתונות הלא כשרה מגיעה גם לעיניים חרדיות, היא נכנסת גם לבתים חרדיים, ויש בדור הצעיר מי שבכלל לא יודעים עד כמה הדבר מסוכן עבורם מבחינה רוחנית, ישמרנו ד'". העיתון הוותיק, כך דווח לאחרונה, נתון בקשיים כלכליים ונמצא על סף סגירה.