עמותת תושבי ערד פנתה היום לרגולטור בדרישה לפסול לשידור את סדרת התוכניות "האיש הירוק" בטענה שזו משמשת פרסומת לתאגידים במסווה של דיווח דוקומנטרי. התוכנית, מבית ענני-תקשורת ובהגשת גדי סוקניק, עוסקת בנושאי סביבה.

בעקבות הפנייה החליטה מועצת הרשות השנייה לנקוט פעולה תקדימית ולעכב את שידור התוכנית במוצאי השבת הקרובה ברשת, לאחר שהפרק הראשון שודר כבר בשבת החולפת. במקביל ישודר הערב פרק בסדרה בהוט. מועצת הכבלים והלוויין עדיין לא הגיבה לבקשה לפסול את השידור.

גדי סוקניק, מתוך התוכנית "האיש הירוק" (צילום מסך)

גדי סוקניק, מתוך התוכנית "האיש הירוק" (צילום מסך)

תושבי ערד פנו לרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין לאחר שביום שישי האחרון חשף רועי ארד ב"הארץ" כי התוכנית מקבלת חסות סמויה מגורמים עסקיים המוזכרים בה באופן חיובי, ובפרט מחברת כימיקלים-לישראל (כי"ל), שלא הכחישה את החסות שהיא מעניקה לפרק. הערב ישדרו ערוצי הבריאות והטיולים של חברת הכבלים הוט את הפרק שבו זוכה החברה לסיקור פעילותה לשימור הסביבה, כגון פרויקט להצלת נשרים.

כי"ל אינה מפעל או חברה עסקית מהשורה. קונצרן הענק, שבשליטת יורשי סמי עופר, הוא אחד המעסיקים הגדולים בדרום (אם לא הגדול שבהם) ומעורב בחיי הקהילה עד צוואר, החל מקייטנות לילדי העובדים וכלה בימי עיון לציבור המבוגרים. זאת ועוד: לפי המשרד להגנת הסביבה, החברה אחראית לכמחצית מזיהום פליטת החלקיקים בישראל.

הפרק של "האיש הירוק" המוקדש לכי"ל משובץ בלוח השידורים תחת הכותרת "שיקום טבע". סוקניק נראה בו כשהוא מראיין את אחד ממנהלי כי"ל בשדה-בוקר ואף מודה לו בשמו של האב המייסד של המדינה. אלא שבעוד שפעילות הקונצרן בתחום הקיימות הסביבתית זוכה לביטוי הוגן, לא כן הנזקים הסביבתיים הכבדים שהיא גורמת לים המלח, וייתכן שבעתיד גם לעיר ערד ולסביבתה.

על כך בדיוק קובלים בעמותת תושבי ערד, "רוצים לחיות בלי מכרות". ערד נהנית כיום מאוויר צח מאוד, כזה שמומלץ לחולי אסטמה למשל. העיר וסביבתה עלולות לאבד את סגולת המרפא הזו בעקבות תוכניותיה של כי"ל להקים באזור מכרה פוספטים, העלול לזהם את האוויר "בחלקיקים רדיואקטיביים ובחומרים מסרטנים אחרים", לשון פניית העמותה. בעבר העריכו את ההכנסות הצפויות מהמכרה במאות מיליוני דולרים.

עוד טוענים בעמותה כי להערכת משרד הבריאות, פתיחת המכרה תגרום לתחלואה שתהרוג "מאות מתושבי האזור במשך עשרות שנות פעילות המכרה [...] גם על כל אלה לא יזכו צופי הטלוויזיה לשמוע ולו רמז בתשדיר ההלל", לשון הפנייה.

תושבי ערד מסרבים לקבל כמובנת מאליה את הסימביוזה בין חברה כמו כי"ל לחברות התוכן, גופי השידור ולבסוף גם עיתונאים. לטענתם, התוכנית המדוברת נועדה לצעף את עיני הצופים ולהסתיר מהם את ההשפעות השליליות של כי"ל על הסביבה:

"התוכנית אינה סביבתית אלא אגד של פרסומות המתחזות לתוכן. דיווח דוקומנטרי למראית עין, ללא שום מחויבות לדיווח אמת או לדיווח מלא ומאוזן, הוא לא רק סכנה לסביבה ולאנשים החיים בתוכה, אלא סכנה לחברה הישראלית ולדמוקרטיה, ובוודאי מנוגד לחוקים ולתקנות [...] הצגתו של אחד המזהמים הגדולים בישראל, אם לא הגדול שבהם, באופן חד-צדדי ומחמיא, בתוכנית המתיימרת להיות ירוקה, תוך שימוש נואל במוניטין של סוקניק כאיש חדשות ותיק וכלוחם בפרשת הקישון, היא מעבר לחרפה שאין כדוגמתה".

"הצעה לשיתוף פעולה" מהפקת "האיש הירוק". כך קונים אייטמים בתוכנית תעודה בישראל

"הצעה לשיתוף פעולה" מהפקת "האיש הירוק". כך קונים אייטמים בתוכנית תעודה בישראל

בערוץ הבריאות, שבבעלות חברת ענני-תקשורת, הנוהג של מימון תוכניות על-ידי חברות מסחריות (כולל כאלה שמוכרות מוצרי צריכה), תוך מתן פרסומת סמויה ואוהדת, אינו חדש. בעבר כבר פורסם על-ידי הח"מ ב"העין השביעית" כי התוכנית "דוקטור אריק" פעלה כך בשירותן של חברת התרופות פייזר, מועצת-החלב, דוקטור-גב ועוד.

במסגרת ראיון ב"הארץ" לסיכום עשר שנות פעילותו, הגיב להאשמות האלה מנכ"ל ערוץ הבריאות שרון למברגר, באומרו כי "כל מה שעל מסך ערוץ הבריאות עובר כמה וכמה מסננות תוכן. אנחנו מפיקים עבור לא מעט גופים, לאתרים שלהם או לכנסים שלהם, וחלק מההסכם איתם נוגע לאפשרות שלנו לערוך את התוכן הזה לצרכים מערכתיים לערוץ. לא הטעינו ולא נטעה את הציבור. אני לא מוכר את עצמי בשביל תוכן שיווקי".

אלא שבניגוד לעצימת העיניים והרפיסות הנהוגות בדרך כלל במקרים אלה מצד הרגולטור, החליטו היום ברשות השנייה, כאמור, לנקוט פעולה מיידית ולפסול לשידור את הפרק מהתוכנית "האיש הירוק" במוצאי שבת הקרובה, עד לבירור שאלת המימון של כי"ל. בתשובה לשאלה אם יפסלו לשידור את התוכנית כולה, הגיבו ברשות באופן הבא:

"בעקבות פניית הרשות השנייה לרשת, התוכנית 'האיש הירוק' לא תשודר, וזאת עד לגמר הבירור שרשת תבצע עם חברת ההפקה. תוצאות הבירור יועברו לידי הרשות השנייה. הרשות השנייה רואה בחומרה רבה התנהלות של הפקות שבהן ישנה אפשרות לרכישת אייטמים ושידורם. הנושא נמצא במעקב ובטיפול, ובכל מקרה של הפרה בתחום זה יינקטו צעדים חריפים, לרבות הורדת תוכניות מהמסך".

כאמור, תגובה זו היא שיפור ניכר בפעולת מועצת הרשות, גם בהשוואה לתגובה הקודמת שלהם ל"העין השביעית" בנוגע למציאות דומה בתוכנית "דוקטור אריק", ששודרה בערוץ 10. אז טענו ברשות כי הם מתקשים לאתר את מועד השידור המדויק ולכן לא יטפלו בבדיקת המימון הסמוי.

למרות פסילת השידור בערוץ 2 במוצאי שבת, תשודר "האיש הירוק" הערב גם בכבלים. ממועצת הכבלים והלוויין, כאמור, טרם התקבלה תגובה ביחס לעמדתה ביחס לשידור תוכניות תעודה הממומנות על-ידי גורמים המסוקרים על-ידיהן.