התצלום באתר AFP

התצלום באתר AFP

טייס חיל האוויר הסורי ערק עם מטוס הקרב שלו, מיג 21, לבסיס חיל האוויר הירדני ביום חמישי שעבר (21.6.12). בתקשורת העולמית פורסמה תמונה של המטוס, כשעליו וסביבו אנשים בסרבלים ירוקים כהים. כעת מתברר כי המטוס הנראה בתמונה שייך בכלל לחיל האוויר המצרי.

התמונה הופצה לגופי החדשות על-ידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. כיתוב התמונה אומר: "מטוס מיג-21 של חיל האוויר הסורי מתוצרת רוסיה, שנחת בבסיס חיל האוויר המלך חוסיין בצפון ירדן, בתמונה שהתקבלה מעמון-ניוז [סוכנות ידיעות ירדנית] ושסופקה על-ידי אקטיביסטים סורים".

למעשה התמונה צולמה והתפרסמה ברשת הרבה לפני שהעריקה התרחשה. צלם בשם ראלף לאנט, הפעיל באתר חובבי התערוכות האוויריות הבריטי "UK Airshow Review" תחת הכינוי ג'טנויז (Jetnoise, "רעש סילון"), פירסם את התמונה בפורום באתר בפברואר 2010. "רק קומץ [כלי טיס] צבאיים לתרום מהטיול הלא-תעופתי שלי למצרים", כתב. "צולמו בזמן הנסיעה על המסלול לקראת טיסה מלוקסור לקהיר מוקדם (07:00) אתמול בבוקר דרך חלון לא הכי נקי של מטוס איג'פט-אייר A320, אז סליחה על האיכות!".

לאנט הציג שתי תמונות של המטוס, שאותו הוא תיאר כחד-מושבי, בזמן הרצת מנוע על הקרקע. על הכנפון של המטוס מצויר דגל מצרים, ועל חלקו האחורי של המטוס סמלו של חיל האוויר המצרי, עיגול שחור מוקף בעיגול לבן שמוקף בעיגול אדום. סמל חיל האוויר הסורי דומה, אלא שבו יש שני כוכבים ירוקים, אחד מכל צד של העיגול הלבן.

פרסום התמונות בפורום זכה לתגובות אוהדות בודדות, והשרשור נדם ליותר משנתיים. ב-22.6.12 העיר אותו המשתמש Maisie עם תגובה שאומרת שהתמונות פורסמו ביאהו-ניוז. בהמשך כתב חבר אחר בפורום כי פנה ללאנט וזה אמר לו שלא אישר שימוש בתמונות, ודאי שלא בהקשר העריקה של טייס המיג הסורי, וכי הוא מתכוון לפעול בתגובה להפרת זכויות היוצרים שלו והשימוש השגוי בתמונה.

מאוחר יותר באותו יום הגיב לאנט עצמו: "תודה לכולם (ובמיוחד ל-Maisie) ששמו לב [...] מיותר לציין שיצרתי קשר עם ה'מייל', AFP וגטי-אימאג'ז בנוגע להפרת זכויות יוצרים – אעדכן כשיגיעו תגובות. מישהו מכיר עורך-דין טוב לקניין רוחני?".

פטריק באז, מנהל צילום אזורי של המזרח התיכון וצפון אפריקה ב-AFP, מסר בתגובה: "הרגנו את התמונה [נוהל שבו מפרסמים את התמונה כשאיקס אדום עליה ומודיעים שאין להשתמש בה] ומחקנו אותה ממאגר המידע שלנו יום אחרי שהופצה. כל המנויים שלנו עודכנו. התנצלנו ואנחנו עדיין מתנצלים על הטעות".

התצלום המקורי

התצלום המקורי