צבי טימור, העורך האחרון של עיתון "על המשמר", מת השבוע לאחר מחלה ממושכת. טימור, יליד שנת 1933, היגר לישראל מהונגריה בגיל צעיר, מעט לאחר קום המדינה. את דרכו העיתונאית החל ב"קול העם", עיתון המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שם שימש ככתב כלכלי. לאחר שדרכו נפרדה מדרכה של התנועה הקומוניסטית, עזב גם את ביטאונה והחל לכתוב ב"על המשמר", ביטאונה של מפ"ם, שם מילא את תפקיד הכתב הכלכלי בירושלים.

צבי טימור (צילום: ארכיון המשפחה)

צבי טימור (צילום: ארכיון המשפחה)

סבר פלוצקר, שקיבל את טימור לעבודה ב"על המשמר", אומר כי בראיה לאחור היתה זו "בחירה מצוינת". "הוא היה עיתונאי כלכלי למופת", מספר פרשן "ידיעות אחרונות", "עיתונאי יוצא דופן לטובה, מאוד אמין, חרוץ ואינטליגנטי. באמת אדם מבריק. ככתב כלכלי היו לו הרבה מאוד ידיעות בלעדיות. ולצערי 'על המשמר' היה עיתון קטן ועיתונים אחרים נהגו אחר כך לייחס לעצמם סיפורים של צבי טימור. היו לטימור פרשנויות מחכימות ביותר. כשקראת את הפרשנויות שלו למדת המון גם על כלכלה, גם על פוליטיקה וגם על השילוב שבין כסף והשפעה פוליטית".

ראול טייטלבאום, שהכיר את טימור כבר בשנות החמישים כששניהם היו חברים במפלגת מק"י, מספר עליו כי היה "חריף שכל וחריף בכתיבה". לדבריו, בסגנון כתיבתו של טימור ניכרה שייכותו לדור של עיתונאים יהודיים שיצאו מהונגריה ובלטו בעיתוני אירופה וישראל, כגון אפרים קישון ויוסף (טומי) לפיד. "מאחר שהיה איש שמאל", אומר טייטלבאום, "היה בעל גישות חברתיות בכלכלה וניסה לצרף את הכתיבה הכלכלית עם ההשלכות החברתיות של התהליכים הכלכליים. גם ביקורתו על השיטה הסובייטית היתה חריפה מאוד".

טימור החליף את פלוצקר בתפקיד העורך הכלכלי של "על המשמר", ובהמשך בתפקיד עורך העיתון. הוא היה, כאמור, העורך של "על המשמר" כשהעיתון נסגר, בשנת 1995. בעקבות הסגירה, פרש מעולם העיתונות. "זה היה משבר", נזכר טייטלבאום, "נפל בגורלו שהוא נעל את הדלתות של 'על המשמר' וזה לא היה פשוט עבורו".

"מאוד הצטערתי שפרש מהעיתונות ומהכתיבה הכלכלית", אומר פלוצקר. "הוא יכול היה לתרום לאופק הכלכלי של כולנו במשך שנים רבות".