לרגל יום הסביבה הבינלאומי, שצוין ב-27 ליוני, התכנסה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ אכרם חסון. נסעתי כדי לשמוע את דיווחיהם של השר להגנת הסביבה זאב אלקין והמנכ"ל ישראל דנציגר על פעילות המשרד. השניים דיברו על רקע מצגת שהוכנה במיוחד לרגל האירוע. עיון במצגת, ובמיוחד בתשע התמונות שנבחרו להיכלל בה, מעלה חשש שהמשרד לא רואה ממטר את הארץ שעליה הוא אמור להגן.

תשע התמונות לקוחות כולן מבנק התמונות האמריקאי שאטרסטוק (ShutterStock) שמשווק עשרות מיליוני צילומים מכל העולם, ממוינים על-פי קטגוריות ומילות מפתח כדי שלקוחות המאגר יוכלו לאתר אותם על-פי צורכיהם. היגיון הפעולה של הצילומים הוא העמימות שלהם: איכותן של התמונות נמדדת במונחים של מכירות – ככל שהן כלליות יותר, כך הן יכולות לשמש צרכנים רבים יותר למטרות מגוונות יותר. ואכן, התמונות שבמצגת עמומות וכלליות, אך כבר במבט ראשון ברור שלא צולמו בישראל. מדוע בחר המשרד להרחיק עדותו? ודאי לא מפני שמאגר הצילומים הישראלי טרם הוקם, שהרי צילומים של בתי-הזיקוק במפרץ חיפה או הנזקים שגרמה קצא"א בעברונה זמינים לכל המעוניין.

מי שבחרו את התמונות שנכללות במצגת העדיפו רגעים של זריחה ושקיעה על רקע ערים מתועשות, גורדי שחקים ועורקי תחבורה סואנים, צלליות גבריות משקיפות על הנוף האורבני ומצולמים מגבם מזוויות דרמטיות. וככל שהתמונות כלליות, הן מעניקות רקע מתבקש לטקסטים כלליים לא פחות. מתוך 44 סעיפים במצגת, רק חמישה מתייחסים באופן נקודתי ומפורש לישראל – לחיפה, הקריות וירושלים, לחדרה, מכל האמוניה במפרץ חיפה ולתקציב ולכוח אדם.

זריחה תאילנדית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

זריחה תאילנדית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

השקף הראשון מציג תמונה של זריחה מעל מפעלי זיקוק שנמצאים ליד מים רבים. המשרד לא ציין שהתמונה מראה את נהר Chao Phraya שבתאילנד. מחלקת בקרת הזיהום התאילנדית ציינה בדו"ח לשנת 2015 שחלקים ממנו עתירים בשפכים ביתיים, תעשייתיים וחקלאיים. הצילום המקורי כאן.

כביש אפריקאי, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

כביש אפריקאי, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

השקף השני, "מטרת המשרד", מציג כביש שמוביל לעבר האופק. הדימוי נועד, מן הסתם, לשמש מטפורה למרחק של השגת היעד, או לכך שהדרך אליו פתוחה וחפה מפיתולים או מכשולים. ניתן היה לטעות ולחשוב שהתמונה צולמה בין חבל לכיש לגליל התחתון ביום חורפי נאה, אבל לא. הכביש הזה צולם בנמיביה שבאפריקה. התמונה המקורית נמצאת כאן.

צללית בערפל, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

צללית בערפל, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

בשקף השלישי, "עוגנים ויעדים להשגת החזון", מוצגת צללית של עובד על פיגום שמתנשא מעל לגורדי השחקים אשר נמוגים אל הערפל שמאחוריו. בשאטרסטוק הדימוי מוגדר כ"אילוסטרציה", כלומר איור. התמונה מופיעה גם באתר אחר למכירת תמונות, 123rf, שם מסרו לי שזהו דווקא צילום, אך לצערם מיקומו הגיאוגרפי אינו ידוע. כך, הצילום שנועד לשמש מטפורה לעוגן לוט בערפל או בעשן. התמונה המקורית נמצאת כאן.

סימולקרום, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

סימולקרום, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

בשקף הרביעי, "שיטות פעולה", נראות שלוש דמויות של עובדים חבושים בכובעי מגן, שתיים מהן עם אפוד זוהר. המבט מנקודה נמוכה: השלושה מול מפעל ענק, סבך מתועש על רקע שמיים כתומים-כחולים של זריחה בצבעוניות רוויה ומוגזמת. זהו צילום מורכב במובן הפשוט של המלה: בדיקה של מקורו ושכניו בשאטרסטוק מגלה שהדמויות מופיעות בתמונות נוספות, ביחד ולחוד, על שלל רקעים שגם הם מורכבים מחלקי דימויים, לעתים הפוכים כבתמונת מראה. במונחים של בודריאר, זהו סימולקרום – מעולם לא היה מצב כזה ואין מקום כזה. אפשר להציע שגם הפיקוח שאליו רומזת התמונה הוא בגדר סימולקרום. מן הסתם, במקרה הזה המשרד לא מצא דימויים של רגולציה, פיקוח ואכיפה בישראל, כי אין. התמונה המקורית נמצאת כאן.

אם כן, כשמטרת המשרד נשגבת בשמיים אין תימה שהחזון בערפל, ושיטות הפעולה הן בגדר משאלת לב.

מחלף סיני, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

מחלף סיני, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

בשקף החמישי, "נושאי המיקוד 2017", תמונה של מחלף רב-מפלסי עצום שכמותו אין בישראל אבל יש בשנגחאי אשר ברפובליקה העממית של סין. אני מניח שכוונת המשרד היתה להציג סביבה אורבנית נכספת, אלא שלמרבה הצער האסוציאציה המתבקשת היא של העיר הדיסטופית בסרט בלייד ראנר. התמונה המקורית נמצאת כאן (יש גם וידיאו מאותה זווית).

צומת סינית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

צומת סינית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

בשקף השישי, "תוכניות מרכזיות נוספות", מופיע צומת אורבני רחב ממדים בעיר שנגחאי, והפעם מנקודת מבט אנושית ולא ממעוף הציפור. הצילום מופיע מעל 500 פעמים באתרים שונים למגוון מטרות: מפרסום קונצרט גאז' בארצות-הברית, דרך שיווק מוצרי חברת אבטחת מידע, ועד לאיור מעשי האל באתרים נוצריים, והנה גם אנו זכינו לחזות באורו. התמונה המקורית נמצאת כאן.

הבחירה בצילומים מסין תמוהה במיוחד לנוכח פרסומים על הזיהום בסין מהשנים האחרונות; ב"גרינפיס" מדווחים על כך שרוב הערים בסין אינן עומדות בתקן איכות האוויר; כתבה ב"דה-מרקר" מספרת על כך שרמת הזיהום בסין גבוהה משחשבו, ב"כלכליסט" קבעו שהזיהום בסין שובר שיאים, "צורב ומכאיב בעיניים", וסדרת צילומי אוויר מהיום הראשון של 2017 בבייג'ינג ממחישה זאת היטב.

צללית רוסית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

צללית רוסית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

השקף השביעי, "פערים", מציג תמונה ממוסקבה שככל הנראה מסמנת פער בין מי שנמצא בפנים ומי שנמצא בחוץ, אולם יוצר הדימוי הציע שהצללית האלמונית היא של "מנהל צעיר ואינטליגנטי במנוחה ליד החלון אחרי ישיבה עסקית מאוחרת". התמונה המקורית כאן.

צילום כלשהו, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

צילום כלשהו, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

בשקף השמיני מציג המשרד להגנת הסביבה דימוי כמו-רפלקסיבי שתכליתו לעורר השראה תחת הכותרת "דמיינו". יוצר הצילום הגדירו כ"טיילת בשעת צילום בטלפון חכם על פסגת הר". חברת שאטרסטוק התנצלה בדוא"ל וציינה שמיקום התמונה אינו ידוע. ומן הסתם תחת הכותרת "דמיינו" הוא גם אינו חשוב. התמונה המקורית כאן.

מראה ספרדית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

מראה ספרדית, מתוך מצגת המשרד להגנת הסביבה

השקף התשיעי והאחרון, "תודה", מציג את התמונה הרלבנטית ביותר לנושא המצגת מראות להפקת אנרגיה. יש כאלה בתחנת אשלים, ו-11 שדות סולאריים במקומות נוספים בנגב ועל גגות פרטיים ברחבי הארץ, אבל באופן אירוני התמונה מגיעה מ-Sanlucar la Mayor שבספרד, שם ירוק יותר. התמונה המקורית כאן.

הנושא השנתי של יום הסביבה הבינלאומי 2017 היה "לחבר את האנשים לטבע" או, בהרחבה (לפי "ויקיפדיה"): "לחבר אנשים לטבע, בערים ובמרחבים, מהקטבים ועד לקו המשווה". זו נראית דרך טובה להסביר את הבחירה של המשרד בתמונות מכל קצוות תבל. אבל כיצד נסביר את היעדרן של תמונות מישראל? נראה שהמפתח טמון בהמלצה הנבונה: הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

יאיר גיל, אקטיביסט מדיה, מלמד צילום במכללה האקדמית גורדון ובחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה