מערכת הבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות נפתחה אתמול באופן לא רשמי עם הכרזתה של ח"כ שלי יחימוביץ' כי בכוונתה להתמודד על התפקיד. כדי שההכרזה תהפוך למציאות יש עדיין צורך באישור של בית-המשפט, אולם כבר כעת ברורים המחנות, וברור גם על איזה כלי תקשורת יכול היו"ר המכהן אבי ניסנקורן לסמוך.

בעוד מרבית אתרי החדשות בישראל התמקדו בהכרזתה של יחימוביץ', באתר "דבר ראשון" בחרו אחרת. תחת הכותרת "תומכים ביו"ר", בצירוף תצלום של ניסנקורן, התפרסמה באתר ידיעה בלתי חתומה המסכמת את אירועי היום מנקודת מבט שונה.

"סיעות ההסתדרות תומכות בניסנקורן, מנגד מתייצב מולו דיל פוליטי", נכתב בכותרת המשנה של הידיעה. "במהלך כינוס בית נבחרי ההסתדרות הודיעו מרבית הסיעות הקיימות בהסתדרות על תמיכתן ביו"ר הארגון אבי ניסנקורן | מוקדם יותר הכריזה ח"כ שלי יחימוביץ' על כוונתה לרוץ בראש סיעת 'הבית החברתי' | נציגי הסיעה הודיעו כי הם מתנגדים למהלך".

בגוף הידיעה התייחס הכותב האלמוני להכרזתה של יחימוביץ' על כוונתה לרוץ לראשות הארגון כאל "הודעה תמוהה".

דף הבית של "דבר ראשון", 5.2.2017

מי שלא הבין את המסר בידיעה הראשית הוזמן להציץ בטור הפרשנות מאת יניב כרמל, שהובלט אף הוא והוצב בראש דף הבית של האתר. "מופע הבריונות והצביעות של כבל ויחימוביץ' היום בצהריים שבר שיאים", נכתב בהפניה אליו. כרמל, העורך הראשי של "דבר ראשון", הזהיר מפני יחימוביץ' וכבל בפרט ומפני השתלטות של פוליטיקאים על ההסתדרות בכלל.

בידיעה הראשית, כמו גם בפרשנות לה, לא הובהר כי הן מתפרסמות באתר שהוקם על-ידי יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, וממומן על ידה. כפי שהגדיר זאת בעבר מנהל האתר גיל פלוטקין בראיון לתוכנית הרדיו של "העין השביעית", "אבי ניסנקורן הוא בעצם האיש שלזכותו אפשר לזקוף את ההקמה של המיזם הזה".

"מופע הבריונות והצביעות של כבל ויחימוביץ'", כותרת באתר "דבר ראשון" (צילום מסך)

"מופע הבריונות והצביעות של כבל ויחימוביץ'". כותרת באתר "דבר ראשון" (צילום מסך)

כשאתר "דבר ראשון" עלה לרשת, לפני פחות משנה, היו מי שהעלו ספקות לגבי המניעים להקמתו. באתר עצמו הדגישו כי יש חשיבות גדולה לכלי תקשורת שאינו מושפע מאינטרסים מסחריים, אולם היו מי שראו ב"דבר ראשון" כלי של העומד בראש הארגון, כלי שיבוא לידי ביטוי כשיזדקק היו"ר לתמיכה. נניח, בהתמודדות על ראשות ההסתדרות.

"כמו שלנתניהו יש 'פראבדה' בדמות 'ישראל היום', כך ניסנקורן הקים לאחרונה מכספי העובדים אתר אינטרנט שבכסות של אתר חדשות מדברר את פעולותיו ומגן על תדמיתו", נכתב כאן עם הקמת האתר, "לצורך כך לא היסס היו"ר להשתמש במותג 'דבר' שייסד כצנלסון, ולהופכו לסמרטוט-עיתונות שמפעילים אנשי תנועה מסורים ללא שום רקע בעיתונות או באתיקה שאמורה להנחות אותה. את הסיקור שסיפק 'דבר ראשון', שמו של האתר החדש, לדיל המסריח של דחיית שידורי התאגיד, יכולים ללמד באקדמיה ע"ש 'ישראל היום'".

מנגד כתב כרמל בטור תגובה: "בנוגע לרמתו המקצועית של 'דבר ראשון' ועצמאותו העיתונאית, אותה ביקר עורך 'העין השביעית', נאמר אך זאת: 'דבר ראשון' הוא כלי תקשורת החופשי מאינטרסים מסחריים, מלחצים פוליטיים ומחשבונות אישיים. את האתר כותבת, עורכת ומפיקה קבוצה של חברות וחברים אשר רואה עצמה חופשייה מכל מחויבות, פרט למחויבות לציבור העובדים והעובדות בישראל ולערכים שבהם אנו מאמינים ומאמינות. אלה הם פני הדברים לפחות עד לנקודת הזמן הזו, 45 ימים בסך הכל מאז עלינו לאוויר".

כשמנהל האתר פלוטקין נשאל בראיון שהוזכר לעיל האם הכותבים ב"דבר ראשון" ייהנו מחופש לסקר את הבחירות לראשות הארגון בצורה נקייה, הוא השיב: "אין לי ספק שניהנה מחופש, ונהנים מחופש, ויש הבנה עמוקה מאוד בהסתדרות של מה זה אומר כלי תקשורת".

עורך "דבר ראשון": אנחנו לא נוקטים צד

עורך "דבר ראשון" יניב כרמל מסר בתגובה את הדברים הבאים: "'דבר ראשון' לא נקט צד בבחירות בהסתדרות, ואינו נוקט גם כעת. המבחן שלנו, כמו של כל גוף המדווח חדשות לקוראיו, הוא בציון עובדות לאמיתן, מבלי להסתיר עובדות לצורך שירות של קו אידיאולוגי זה או אחר, ובמקביל להביע דעות ביושר ובלא מניפולציה. אני סבור שאנחנו עומדים במבחן הזה עד כה, וכך גם בסיקור האירועים אמש.

"אתמול פרסמנו כי במסגרת ההליך הדמוקרטי בהסתדרות הביעו מרבית הסיעות תמיכה בניסנקורן, ולעומת זאת שלי יחימוביץ' הועמדה בראש סיעה במסגרת הסכמה שלה עם ח"כ כבל. זו איננה דעתנו, אלא עובדה. הסיבה שבגינה בחרו חלק מכלי התקשורת להציג את הדברים במהופך – כאילו ההליך הדמוקרטי בהסתדרות אינו תקין והשתלטות על סיעה היא בעצם מהות הדמוקרטיה – קשורה דווקא לעמדות הסמויות מן העין של אותם גופי תקשורת, ואולי אף סלידתם המקדמית מן העבודה המאורגנת.

"אני סבור שהאווירה הרעילה האופפת את עולם התקשורת הופכת (גם) אותנו לחשודים מידיים, ואנחנו מקבלים זאת בהבנה. אם אי פעם יתברר כי הסתרנו מקוראינו עובדות כדי להצדיק עמדה פוליטית או אידיאולוגית, אז גם תבוא העת להעמידנו אל עמוד הקלון. עד כה, למיטב שיפוטי ודעתי, זה לא קרה ולא יקרה, ו'דבר ראשון' הוא מקור מהימן, שקוף, מחויב לציבור ובעל עמדה ערכית בהירה לגבי הנעשה בחברה הישראלית".

בעניין היעדר הגילוי הנאות מסר כרמל כי "בתחתית כל עמוד באתר מופיע הלוגו של ההסתדרות, ובאתר מצוין כי החברה המוציאה אותו לאור היא בבעלות ההסתדרות".

בנוגע לכותרת הידיעה "תומכים ביו"ר" הוסיף העורך כי "אין זו הבעת תמיכה ביו"ר, אלא כותרת אינפורמטיבית על כך שסיעות ההסתדרות הודיעו על תמיכתן בניסנקורן. העובדה שאני נאלץ להסביר זאת מאז אתמול מצביעה על כך שזו כנראה כותרת לא טובה, ובמהדורת הבוקר של היום שינינו אותה". הכותרת החלופית שמצאו ב"דבר ראשון" היא "תמיכה מקיר לקיר".