לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתכתבה שהכין ריאד עלי, עיתונאי ערוץ 1, ושודרה במהדורת "יומן" האחרונה, הביאה לשיעור המרואיינים והדוברים הגבוה ביותר שנמדד בתוכנית כלשהי מאז תחילת השנה, כך עולה מנתוני מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

פרק נכבד ממהדורת "יומן" האחרונה, שאותה הגישה תמר אלמוג וערכו אורי לוי ועמית וינטר, הוקדש לרציחות נשים בחברה הערבית בישראל. כתבתו של ריאד עלי, עשר דקות אורכה, כללה לא פחות מעשרה מרואיינים ערבים (עם דגש על מרואיינות ערביות), שהציגו את הפנים השונים של הבעיה והאתגרים בטיפול בה, ומתחו ביקורת פנימית וחיצונית על אוזלת היד הכללית שמאפשרת את המשך הרציחות.

בזכות הכתבה הזו (ולא בזכות הדיון הארוך באותו הנושא, שנערך באולפן מיד לאחריה וכלל דוברים יהודים בלבד) הגיעה בשבוע שעבר "יומן" של ערוץ 1 לשיעור ייצוג של 40%, שיא חדש במדד וקרוב לפי שניים משיעורה של החברה הערבית באוכלוסיית ישראל. גם השיא הקודם ב"מדד הייצוג" נקבע על-ידי "יומן", אולם אז היה זה בזכות כתבה קצרה וקלילה בהרבה שעסקה במנהגי חג הקורבן המוסלמי. כתבתו של עלי, לעומת זאת, נגעה באחת הסוגיות הטעונות ביותר בחברה הערבית בישראל.

צילומי מסך מתוך כתבתו של ריאד עלי על רצח נשים בחברה הערבית

הכתבה של עלי באה על רקע מקרה נוסף של רצח אשה ערבייה בישראל. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, כ-35% מכלל המרואיינים והדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת ערוצי התקשורת המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל), עסקו בנושא רציחת הנשים בחברה הערבית.

עוד עלה מהבדיקה כי הריגתו של נער מהכפר לקייה במהלך עבודות בינוי על גבול מצרים חוללה את הופעתם של כ-34% מהדוברים והמרואיינים הערביים; ציון 60 שנה לטבח בכפר קאסם הביא לכ-11% מהופעות הדוברים והמרואיינים הערבים; והראיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון הפלסטיני "אל-קודס" גרר כ-5% מההופעות של מרואיינים ערבים בתקשורת.

"יומן" של ערוץ 1 היתה התוכנית היחידה בשבוע שעבר שהגיעה לשיעורי ייצוג דו-ספרתיים. במקום השני של טבלת התוכניות השבועית נמצאת "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, עם שני מרואיינים ערבים בשבוע שעבר ושיעור ייצוג של כ-9.3%, גבוה מאוד ביחס לכל תוכנית חדשות ואקטואליה אחרת אולם נמוך מהממוצע השנתי של התוכנית. שתי תוכניות רדיו מגיעות למקומות השלישי והרביעי: "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר, עם שיעור ייצוג של כ-8.6%, ו"הבוקר הזה" של רשת ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום.

מנגד, רק ארבע תוכניות לא כללו אפילו מרואיין ערבי אחד ("פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת יניב אלון; "שישי עם אילה חסון" בעריכת אבי זילברברג; "החדשות הלילה" בעריכת יואב דקל; ו"ערב חדש" בעריכת בינה לוז ושמואל כורזים). מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ברוך שי, כללה רק מרואיין ערבי אחד מתוך 109, כ-0.9% בלבד.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 23.10–29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 23.10–29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

כתבתו של עלי הקפיצה את נתוני "יומן" גם בטבלת התוכניות המשוקללת בכשמונה עשיריות האחוז, וסייעה לה לצמצם מעט את הפער מ"לונדון את קירשנבאום", שעודנה ניצבת במקום הראשון. בנוסף, בעקבות נתוני השבוע שעבר התחלפו בטבלת התוכניות המשוקללת מיקומי "אולפן שישי" ו"ערב חדש", ו"נכון להבוקר" עלתה בשני שלבים.

בתחתית הטבלה, בעקבות שבוע נוסף ללא מרואיינים ערבים ב"חדשות הלילה", נפתח מחדש פער קטן בינה לבין מתחרתה העיקרית על תואר "תוכנית החדשות המפלה ביותר את האוכלוסייה הערבית" – "המטה המרכזי" של ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבדיקת כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת ערוצי התקשורת המרכזיים עולה כי בסך הכל הופיעו בהן בשבוע שעבר 95 דוברים ומרואיינים ערבים, נתון גבוה לאור העובדה שבשבוע שעבר צוין חג וכמה מהתוכניות לא שודרו. משום כך אותם 95 דוברים ומרואיינים ערבים מהווים שיעור ייצוג של כ-3.6% – נתון נמוך אם זוכרים שכחמישית מאוכלוסיית ישראל הם ערבים, אך בכל זאת נתון גבוה ביחס לשיעור הייצוג הממוצע מאז תחילת השנה.

בראש טבלת הערוצים השבועית נמצא גם הפעם ערוץ 1, לא מעט בזכות אותה כתבה של עלי. הערוץ הגיע בשבוע שעבר לשיעור ייצוג גבוה במיוחד של כ-8.1%, השלישי בגובהו לערוץ כלשהו מאז החלה המדידה בתחילת השנה. זרוע הרדיו של השידור הציבורי, רשת ב', ממוקמת במקום השני בטבלת הערוצים השבועית עם כ-4.4%.

אחרי השידור הציבורי מגיע, כרגיל, תורם של שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. ערוץ 2 עם 14 מרואיינים מתוך 525, שמהווים שיעור ייצוג של כ-2.7%, וערוץ 10 עם 14 מרואיינים מתוך 619, המהווים שיעור ייצוג של כ-2.3%. את טבלת הערוצים השבועית חותמת, גם הפעם, גלי-צה"ל, עם שיעור ייצוג של 2.1% בלבד. רק 12 מתוך 568 המרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה בתחנה היו בשבוע שעבר ערבים וערביות.

כפי שניתן לראות להלן, לנתוני השבוע שעבר לא היתה השפעה של ממש על טבלת הערוצים המשוקללת. כל הערוצים נותרו במקומותיהם, עם הבדלים מזעריים של עשירית האחוז לכל היותר.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 23.10–29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 23.10–29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒29.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה