"ועדת השלושה", ערכאת הערעורים על החלטות הצנזורה הצבאית, תחדש בימים הקרובים את פעילותה לאחר קרוב לשנה של הקפאה. בכך יתאפשר מחדש לכלי התקשורת לבקש דיון חוזר בפסילת פרסומים בלי שהדבר יאלצם לפנות לבית-המשפט. ל"העין השביעית" נודע כי הרכבה החדש של ועדת השלושה צפוי להתכנס לראשונה בימים הקרובים, ולאחר מכן יחל לדון בפניות מצד כלי התקשורת.

"ועדת השלושה", באופן מסורתי, מורכבת מנציג ציבור, נציג התקשורת ונציג מערכת הביטחון. בהרכב שיחל את עבודתו בקרוב יישבו שופטת בית-המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה כנציגת הציבור, מנכ"ל חדשות ערוץ 2 לשעבר שלום קיטל כנציג התקשורת, והאלוף במילואים יוסי ביידץ כנציג מערכת הביטחון. ביידץ, שבשנה שעברה סיים קדנציה כמפקד המכללות הצבאיות, הוצע על-ידי שר הביטחון הקודם, משה יעלון.

הדיון הראשון של ועדת השלושה יוקדש להיכרות בין החברים ולגיבוש דרכי הפעולה שלה, ובדיונים הבאים יחלו לדון בפניות של גופי תקשורת. אחד מגופי התקשורת הללו הוא קבוצת "הארץ–The Marker", שתבקש מהוועדה להכריע בנוגע לכתבה על פרשייה מצונזרת שנוגעת למי שהוא, בין היתר, ממקורביו של שר הביטחון הנוכחי, אביגדור ליברמן. כלי תקשורת אחר שעסק בפרשה ונאלץ למנוע מקוראיו מידע הוא העיתון הכלכלי "גלובס".

חברי ועדת השלושה, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, שלום קיטל והאלוף (מיל') יוסי ביידץ (צילומים: פלאש 90 ויהודה שגב)

חברי ועדת השלושה, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, שלום קיטל והאלוף (מיל') יוסי ביידץ (צילומים: פלאש 90 ויהודה שגב)

על-פי חוק, כל כלי התקשורת בישראל, כמו גם כלי תקשורת זרים המפעילים צוותים בישראל, מחויבים להעביר מראש לאישור הצנזורה כל דיווח על נושאים צבאיים, כמו גם חלק מהדיווחים העוסקים בפעילות דיפלומטית וכלכלית של מדינת ישראל. אף שבפועל חלק ניכר מהדיווחים הדורשים אישור מוקדם אינם מועברים לצנזורה, לא פעם אוסרת הצנזורה הצבאית על פרסום של פרטי מידע שכבר התפרסמו בפלטפורמות מקוונות, ולמעשה מורה על מחיקתם.

קיומה של ועדת השלושה איפשר לעיתונות ולמערכת הביטחון לטפל במחלוקות בנוגע להכרעותיה של הצנזורה הצבאית ולגבש פשרות בלי לערב את מערכת המשפט – שפנייה אליה עלולה להניב הכרעות עקרוניות שישנו את מאזן הכוחות בין העיתונות ומערכת הביטחון. בתקופה שבה לא פעלה הוועדה, כלי תקשורת שרצו לערער על הכרעות הצנזורה יכלו לפנות רק לבית-המשפט. תפקיד אחר של ועדת השלושה הוא דיון בקובלנות שמגישה הצנזורה נגד כלי תקשורת ועיתונאים הפועלים בניגוד להוראות.

הצנזורית הצבאית הקודמת, תא"ל (מיל') סימה וואקנין-גיל, אמרה בשנה שעברה ל"העין השביעית" כי במשך עשר השנים שכיהנה בתפקיד התכנסה הוועדה פחות מעשר פעמים. לנוכח גישתה המחמירה של הצנזורית שהחליפה את וואקנין-גיל, תא"ל אריאלה בן-אברהם, ייתכן שבשנים הקרובות תדירות דיוניה של ועדת השלושה תגבר.