התוכנית ה-56 של "קול העין", הפעם בהנחיית איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה עם איתי רום, כתב תוכנית התחקירים "המקור" בערוץ 10. רום משוחח עם המנחים על התחקיר האחרון של "המקור", שאותו הכין יחד עם ענת גורן: הצצה אל תוככי ארגון שוברים-שתיקה בשיאו של הקמפיין להשחרת אנשיו.

תחקיר "המקור" על שוברים-שתיקה יוצא דופן בכך שעורכיו התאמצו לא לאמץ צד בהתכתשות המתמשכת של הימין והשמאל סביב פעילותו של הארגון: הם בוחנים את מערך גביית העדויות וגיוס הכספים של שוברים שתיקה, מותחים ביקורת ומצביעים על כשלים וממצאים מעוררי תמיהה – אך מקדישים מאמץ גם להפרכת הטענות שהוטחו בארגון בתקשורת ובפרסומי עמותות הימין.

"לפני השידור שאלו אותי פעם אחר פעם: 'נו, הכתבה היא בעד או נגד שוברים-שתיקה?'. ניסיתי להסביר לאנשים שזה לא עובד ככה: יש בשוברים-שתיקה המון דברים חיוביים ונהדרים, ויש בהם גם דברים פחות טובים, שצריך לתקן. חבל שזו לא שיטת עבודה יותר נפוצה בעיתונות שלנו", אמר רום. "מה שעשינו לא אמור היה להיות מהלך יוצא דופן. זה אמור להיות המהלך הבסיסי שכל עיתונאי עושה. הוא לא בא לפרגן, והוא לא בא להשמיץ".

המרואיין הבא הוא דב אלפון, שליח "הארץ" לפריז, שמספר על אחורי הקלעים של סדרת כתבות התחקיר שלו על קשריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנוכל הצרפתי המורשע ארנו מימרן. באופן לא שגור, על הכתבות הוא עבד בשיתוף פעולה עם עיתונאי מכלי תקשורת אחר, פבריס ארפי מאתר האינטרנט הצרפתי Mediapart.

בשיחה עמו מספר אלפון כיצד נתקל לראשונה במקרה בתצלום של מימרן עם נתניהו באחת מהכתבות ב-Mediapart – גילוי שהביאו לפנות לעורך האתר, לערוך היכרות עם ארפי ולהיחשף לשלל של חומרים על הקשר בין ראש ממשלת ישראל והנוכל המתוחכם. בהמשך גם הביא אלפון לשולחן נדוניה תוצרת ישראל – רשימת תורמים של נתניהו שקיבל מרביב דרוקר, שבה הופיעו פרטיו של מימרן.

התוכנית נחתמת בשיחה עם עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות. על הפרק: תזכיר חוק חדש העוסק ב"הסרת תוכן המהווה עבירה מרשת האינטרנט" – ולמעשה עלול לאפשר לממשלת ישראל להטיל צנזורה על אתרי אינטרנט ישראלים ובינלאומיים, רשתות חברתיות ואף פלטפורמות מקוונות שבהן נעשה שימוש אישי, כמו אימיילים ושירותי אחסון.

ההצעה אמנם מותגה ככזו שנועדה להתמודד עם הסתה לטרור בפייסבוק, אך לדברי עו"ד קלינגר מדובר ביוזמה מסוכנת שתאפשר למדינה לכפות על אזרחיה צנזורה גורפת בהרבה מזו הקיימת כיום. "מדובר בחוק דרקוני שיאפשר כמעט ללא ביקורת לכל תובע משטרתי לצנזר תכנים ברשת אם לא מוצא חן בעיניו מה שכתוב בהם – ובלי להיות כפוף לדיני הראיות", אמר. "זה אומר שקצין משטרה יכול לפרוץ למחשב שלך, לגנוב משם חומרים ולהגיש אותם לבית-משפט, ובית-המשפט עדיין יתייחס לראיות האלה כראיות קבילות".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". מפיקה: רתם שרעבי. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.