לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

בשבוע שעבר נרשם מספר נמוך במיוחד של מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת ערוצי התקשורת המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך של אתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל וב-19 התוכניות המובילות.

מהנתונים עולה כי בשבוע שעבר התראיינו מעל 3,200 איש בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת ערוצי התקשורת המרכזיים. מתוכם, רק 51 היו ערבים וערביות. זהו מספר השווה ערך ל-1.6%, זאת על אף ששיעור הערבים באוכלוסיית מדינת ישראל עומד על כ-20%. ההדרה בשבוע שעבר של האוכלוסייה הערבית מהתקשורת בעברית היתה חריפה אף יותר מהמקובל בישראל, בשים לב לכך ששיעור הייצוג הממוצע עומד על 2.3%.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 15.5‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 15.5‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

כרגיל, ערוץ 1 ורשת ב', ערוץ הטלוויזיה ותחנת הרדיו של השידור הציבורי, הובילו בשבוע שעבר בשיעור המרואיינים הערבים על פני שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנת הרדיו הצבאית. כרגיל, מבין הערוצים של השידור הציבורי, ערוץ 1 הוביל על רשת ב'. גם כן כרגיל, מבין שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ערוץ 10 הוביל על ערוץ 2.

בכלל, נראה כי הדירוג מהשבוע שעבר אינו מקרי. אף שהפערים בין רוב כלי התקשורת בו עומדים על שברירי אחוז, הדירוג בטבלה השבועית תואם באופן מושלם את הדירוג בטבלה המשוקללת, המחשבת את מספר המרואיינים הערבים בכלי התקשורת מאז תחילת השנה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בנתוני השבוע שעבר בולטת במיוחד ההידרדרות של ערוץ 2 מהמקום השני מראש הטבלה למקום השני מתחתיתה. בעוד שבשבוע השני לחודש מאי התראיינו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ 25 ערבים מתוך 610 (4.1%), בשבוע שעבר, השלישי בחודש מאי, התראיינו בערוץ 2 רק שבעה ערבים מתוך 645 מרואיינים (1.1%).

נראה כי ההסבר לכך טמון בסיקור החריג שנתנה חברת החדשות לפני שבועיים לפרשה שנחשפה במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ ונגעה לכומר גבריאל נדאף. ברגע שפרשה זו ירדה מעל סדר היום, חדל הערוץ להתעניין בדעותיהם ובעמדותיהם של ערבים והידרדר מחדש אל מקומו הטבעי בתחתית הטבלה.

עודד בן עמי (צילום: אורן פרסיקו)

עודד בן עמי (צילום: אורן פרסיקו)

מבט על טבלת התוכניות מחזק את הסברה בדבר הסיבות להתעלמות של חדשות ערוץ 2 מהאוכלוסייה הערבית במדינה. לפני שבועיים, לא רק מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 סיקרה בהרחבה את פרשת נדאף; מרואיינים ערבים הוזמנו לשוחח על הפרשה גם ב"שש עם" וב"החדשות הלילה". בשבוע שעבר לא היה אפילו מרואיין ערבי אחד ב"שש עם" וב"החדשות הלילה". למעשה, לא היה ולו מרואיין ערבי אחד גם ב"אולפן שישי" וב"פגוש את העיתונות". כך, מתוך חמש תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של חדשות ערוץ 2, ארבע היו על טהרת המרואיינים היהודים בלבד.

לא מדובר במקרה, אלא במגמה קבועה. בעוד שישנן תוכניות עם עורכים ומגישים הפועלים באופן מודע לזימון ושיבוץ מרואיינים ערבים, ישנן תוכניות עם עורכים ומגישים המדירים את האוכלוסייה הערבית דרך קבע. ראו, לדוגמה, את הגרף שלהלן, המשווה בין שיעור המרואיינים הערבים ב"המוסף" של ערוץ 1 ו"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, לשיעורם ב"שש עם" של ערוץ 2.

שיעור המרואיינים הערבים ב"המוסף", "שש עם" ו"לונדון את קירשנבאום" לפי שבועות, ינואר-מאי 2016 (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים ב"המוסף", "שש עם" ו"לונדון את קירשנבאום" לפי שבועות, ינואר-מאי 2016 (לחצו להגדלה)

שלוש התוכניות דומות מאוד. שלושתן משודרות מדי ערב למשך כשעה בשעות הפרה-פריים ("שש עם" בשעה 18:00, ושתי האחרות בשעה 19:00), שלושתן מתבססות על ראיונות באולפן ושלושתן מבקשות לטפל באמצעות הראיונות בנושאים שעל סדר היום הציבורי. ובכל זאת, הפערים בשיעור המרואיינים הערבים בולטים.

ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, קיבלו כבר בתחילת השנה החלטה מודעת ומוצהרת להקפיד על שילוב של מרואיינים ערבים בתוכנית. מאז לא היה שבוע אחד ללא מרואיין ערבי, ובדרך כלל התוכנית מובילה בשיעור המרואיינים הערבים. בלי קשר להתפתחויות מדיניות או בטחוניות, מערכת התוכנית מקדישה אייטם אחר אייטם לנעשה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, וכן מזמנת מומחים ואנשי מקצוע ערבים כדי לדון בנושאים שעל סדר היום הכללי.

גאולה אבן (צילום: יונתן זינדל)

גאולה אבן (צילום: יונתן זינדל)

נראה שבמערכת "המוסף", שמגישה גאולה אבן ועורך ישי צ'רניאק, קיבלו לפני שבועות אחדים החלטה דומה. בשבועות הראשונים של השנה בקושי התארחו ב"המוסף" ערבים. ב-8 מתוך 15 השבועות הראשונים של השנה כלל לא רואיינו ערבים, וזאת אף שהתוכנית משודרת חמש פעמים שבוע. מאז אמצע חודש אפריל השתנתה המגמה. לא היה שבוע אחד ללא מרואיין ערבי, ובדרך כלל יותר מאחד.

לעומת זאת בתוכנית "שש עם", שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן, מגמת הדרת הערבים נותרת קבועה. מאז תחילת השנה נרשמו רק שבועיים שבהם התראיינו בתוכנית שלושה ערבים – בשבוע הראשון של השנה, אז היה גל הטרור הפלסטיני בשיאו, ולפני כשבועיים, אז חשפה חדשות ערוץ 2 את פרשת נדאף. בכל יתר השבועות בקושי התראיינו בתוכנית ערבים, כולל תשעה שבועות נטולי ערבים לחלוטין.

השבוע החולף משמש דוגמה מובהקת להבדל בין שלוש התוכניות. בשבוע שעבר התראיינו ב"לונדון את קירשנבאום" ארבעה ערבים, שהם 15.2% מסך המרואיינים בתוכנית; ב"המוסף" התראיינו 2 ערבים (4.8%), ואילו ב"שש עם" לא רואיינו ערבים כלל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 15.5‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 15.5‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

תמונה דומה עולה גם מהשוואה בין תוכניות הרדיו "סדר יום" של רשת ב' ו"נכון להבוקר" בגלי צה"ל. שתי התוכניות משודרות בבוקר, "סדר יום" בין 8:00 ל-10:00 ו"נכון להבוקר בין 8:00 ל-9:00. אף ש"סדר יום" ארוכה יותר, המדד בוחן לא רק את כמות המרואיינים הערבים אלא גם את שיעורם בקרב כלל המרואיינים, וזאת על סמך בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר.

קרן נויבך (צילום: יעל צור)

קרן נויבך (צילום: יעל צור)

התוכנית "סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, מקפידה למן תחילת השנה לראיין ערבים מדי שבוע בשבוע. למעשה, השבוע היחיד שבו לא התראיין ערבי בתוכנית היה בשבוע הראשון של השנה, כשגל הטרור היה בשיאו ושיעור המרואיינים הערבים ביתר תוכניות החדשות והאקטואליה היה גבוה במיוחד. מאז לא היה שבוע אחד ב"סדר יום" ללא מרואיין ערבי, ובדרך כלל שיעור המרואיינים הערבים בה גבוה מהממוצע. משום כך הגיעה "סדר יום" למקום הרביעי (מתוך 19) בטבלת התוכניות המשוקללת.

ב"נכון להבוקר", שמגיש ניב רסקין ועורך אפי טריגר, רואיינו כמה וכמה ערבים בתחילת השנה, בימי שיא הטרור, אולם בהמשך רשמה התוכנית שמונה שבועות רצופים ללא אף מרואיין ערבי. לאחר חשיפת הנתון באתר "העין השביעית" כחלק מסיקור מדד הייצוג, השתנתה המגמה: מאז מקפידים ב"נכון להבוקר" לשלב בתוכנית מדי שבוע גם מרואיינים ערבים. למעשה, בשבוע שעבר, כמו גם לפני שלושה שבועות, עקפה "נכון להבוקר" את "סדר יום" מבחינת שיעור המרואיינים הערבים.

שיעור המרואיינים הערבים ב"נכון להבוקר" ו"סדר יום" לפי שבועות, ינואר-מאי 2016 (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים ב"נכון להבוקר" ו"סדר יום" לפי שבועות, ינואר-מאי 2016 (לחצו להגדלה)

בזכות שינוי המגמה של מערכת "נכון להבוקר" נחלצה התוכנית מהמקום האחרון, שבו מוקמה עד לפני שבועות בודדים, וטיפסה מאז במעלה הטבלה המשוקללת.

כיום נמצאת התוכנית "נכון להבוקר" במקום התשיעי בטבלת התוכניות המשוקללת. בעקבות נתוני השבוע שעבר עקפה התוכנית הן את מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1 והן את מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, תוך צמצום פערים מהיר גם מול מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2.

בתחתית הטבלה המשוקללת שלוש תוכניות שגם בשבוע שעבר יכלו להניף בגאון את דגל טוהר המחנה, שכן פעם נוספת לא ריאיינו ולו ערבי אחד. כמו ל"לונדון את קירשנבאום", "סדר יום", "המוסף" ו"נכון להבוקר", גם לתוכניות "החדשות הלילה", "פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" צוות של מגישים ועורכים. וכמו שבתוכניות שהחליטו להתעקש על מרואיינים ערבים הקרדיט מגיע למגישים ולעורכים, כך גם בתוכניות שנמנעות כמעט לחלוטין מלראיין ערבים לאורך חודשים ארוכים.

את "החדשות הלילה" של חדשות ערוץ 2 מגישים דוריה למפל וליאור פרידמן ועורך אסף וייס. את "פגוש את העיתונות", אף היא של חדשות ערוץ 2, מגישה רינה מצליח ועורך יונתן למזה. את "המטה המרכזי" של ערוץ 10 מגיש גדי סוקניק ועורכים אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒21.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה