לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתתוכנית הרדיו "נכון להבוקר" משודרת בגלי-צה"ל מדי יום חול בין השעות 8:00-9:00. התוכנית, בעריכת אפי טריגר, מוגשת ארבע פעמים בשבוע על-ידי ניב רסקין, ובימי חמישי על-ידי אילנה דיין.

באתר גלי-צה"ל מתוארת התוכנית כך: "תוכנית האקטואליה המובילה בהגשתו של ניב רסקין מגישה למאזינים נקודת מבט אחרת על הסיפורים המעניינים ביותר של הבוקר בחדשות ובאקטואליה בכלל. התוכנית מתמקדת באנשים עם הסיפורים המעניינים ביותר בתחומי הפוליטיקה, חברה, כלכלה, פלילים, ספורט ועוד. ניב וצוות התוכנית שמו להם למטרה להביא למאזינים שבוחרים לפתוח עימם את הבוקר את המרואיינים המובילים והמעניינים שיספרו במלים שלהם על סיפורי החדשות החשובים".

אם לשפוט לפי זהות המרואיינים שהתארחו בתוכנית בשבועיים האחרונים, בין ה-28.2 ל-12.3, הסיפורים המעניינים ביותר בחדשות ובאקטואליה נגעו ליהודים בלבד. האנשים עם הסיפורים המעניינים ביותר בתחומי הפוליטיקה, החברה, הכלכלה, הפלילים והספורט היו כולם יהודים. המרואיינים המובילים והמעניינים שסיפרו במלים שלהם על סיפורי החדשות החשובים היו כולם-כולם, עד האחרון שבהם, יהודים.

למרות שכחמישית מאוכלוסיית מדינת ישראל ערבית, בתוכנית "נכון להבוקר" בגלי-צה"ל לא העלו לשידור ולו מרואיין ערבי אחד, כך לפי מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה.

למעשה, השבועיים האחרונים הם המשך למגמה ארוכה יותר. כבר שבעה שבועות רצופים ש"נכון להבוקר" כוללת אך ורק מרואיינים יהודיים, כפי שניתן לראות בגרף שלהלן.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות הבוקר ברדיו, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות הבוקר ברדיו, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

פעמים רבות ניתן לשמוע מפי עורכי ומגישי תוכניות טלוויזיה הסבר לשיעור המרואיינים הערבים הנמוך בתוכניתם: המרואיינים הערבים גרים רחוק מהמרכז, היכן שממוקמות המערכות הגדולות; עלויות הבאתם גדולות ובכלל קשה לשכנע אותם להגיע לאולפן. תוכנית רדיו כמו "נכון להבוקר" לא יכולה לתרץ את השיעור האפסי של המרואיינים הערבים באופן דומה. בתוכנית רדיו כל שצריך הוא מכשיר טלפון ונכונות לשוחח עם אדם שאינו יהודי.

בתוכנית המקבילה ברצועת השידור, "סדר יום" של רשת ב', נרשם בשבועיים האחרונים שיעור ממוצע של 3.3% מרואיינים ערבים, אך בשבועות הקודמים היה ממוצע המרואיינים הערבים גבוה יותר. דווקא חברתה של "נכון להבוקר" לתחנה, התוכנית "מה בוער" בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, הגיעה בשבועיים האחרונים לשיעור הגבוה ביותר בקרב תוכניות האקטואליה ברדיו – 8.3%. עובדה שמלמדת פעם נוספת שכלי התקשורת שבו משודרת תוכנית אינו המרכיב החשוב ביותר בקביעת שיעור הערבים המתראיינים בה, אלא זהות העיתונאים העוסקים במלאכה.

ניב רסקין (צילום: שני צדיקריו, הטלוויזיה החינוכית)

ניב רסקין (צילום: שני צדיקריו, הטלוויזיה החינוכית)

"נכון להבוקר" היא מקרה קיצון, אך לא שונה מהותית ממרבית תוכניות האקטואליה המובילות ברדיו ובטלוויזיה. כפי שתואר כאן בשבוע שעבר, שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות אלה נמוך. "מדד הייצוג" של השבועיים האחרונים מגלה כי רבות מהמגמות שאיפיינו את החודשיים הראשונים של השנה – נמשכות.

התוכנית "לונדון את קירשנבאום", בעריכת דרור זרסקי, מובילה בפער ניכר בשיעור המרואיינים הערביים בקרב תוכניות האקטואליה של שעות אחר-הצהריים. בתוכנית התראיינו בשבועיים האחרונים שמונה ערבים – 15.2% מכלל המרואיינים בה. לעומתה, התוכנית "המוסף" של ערוץ 1, בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק, בולטת בשיעור נמוך במיוחד של מרואיינים ערבים. בשבועיים האחרונים התראיין בה רק מרואיין ערבי אחד, ושיעור המרואיינים הערבים מכלל המרואיינים בתוכנית עמד על 1.2% בלבד. למעשה, בשישה מתוך עשרת השבועות הראשונים של השנה לא רואיין ב"המוסף" של ערוץ 1 ולו מרואיין ערבי אחד. זהו נתון מדאיג ביותר לנוכח העובדה כי התוכנית משודרת בערוץ הפטור משיקולי רייטינג.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה בטלוויזיה, בשעות הפרה-פריים, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה בטלוויזיה, בשעות הפרה-פריים, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שלושת מגזיני החדשות של סוף-השבוע, "יומן" (ערוץ 1), "שישי" (ערוץ 10) ו"אולפן שישי" (ערוץ 2), הציגו בחודשיים הראשונים של השנה את שיעור המרואיינים הערביים הגבוה ביותר מבין כל תוכניות האקטואליה המרכזיות ברדיו ובטלוויזיה. עם זאת, בחינה לעומק של זהות המרואיינים בתוכניות אלה מגלה כי רובם המוחץ מופיעים בכתבות שטח. רק במקרים נדירים מוזמנים המרואיינים לאולפן התוכנית, לראיון אישי או לצורך השתתפות בשיחה עם צוות הפרשנים הקבוע.

בשל כך, שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות אלה נוטה להשתנות במידה רבה בהתאם לאירועים. די בכתבת שטח אחת על הנעשה בשכונה שממנה יצא פעיל טרור או על המצב בקבוצת הכדורגל של סחנין כדי להעלות את שיעור כלל המרואיינים הערבים בתוכנית באופן חד.

בשבועיים האחרונים דומה כי ב"אולפן שישי" לא היתה כתבה כזו. רק מרואיין אחד בשתי המהדורות האחרונות של "אולפן שישי" היה ערבי, נתון שמתרגם לשיעור נמוך במיוחד של 2.7%. "שישי" ו"יומן", לעומת זאת, שומרות על מעמדן בראש הטבלה עם 7 מרואיינים כל אחת – 17.1% ו-14.3%, בהתאמה.

שיעור המרואיינים הערבים במגזיני החדשות של סוף השבוע, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים במגזיני החדשות של סוף השבוע, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

אולי החלק החשוב ביותר ב"מדד הייצוג" הוא זה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. שלוש המהדורות נהנות מרייטינג גבוה ביחס לערוץ שבו הן משודרות ומהוות מקור מידע עיקרי לציבור בישראל על הנעשה במדינה.

ניתן היה לצפות שבמהדורות החדשות המרכזיות, המכסות את עיקר האירועים החשובים המתרחשים בישראל מדי יום, יהיה ייצוג בולט לערבים. ואולם, בחינת שיעור המרואיינים הערבים בשבועיים האחרונים בשלוש המהדורות המרכזיות מעלה כי שיעור הייצוג נע בין רבע לשליש משיעור הערבים באוכלוסייה. "מבט" של ערוץ 1 מובילה עם 22 מרואיינים בשבועיים (7.8%), כשאחריה מהדורות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10, עם 12 מרואיינים ערבים בכל אחת – 5.6% ו-4.5%, בהתאמה.

שיעור המרואיינים הערביים במהדורות החדשות המרכזיות, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערביים במהדורות החדשות המרכזיות, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

בזירת תוכניות האקטואליה של שבת אחר הצהריים ישנן רק שתי מתמודדות: "פגוש את העיתונות" של ערוץ 2 ו"המטה המרכזי" בערוץ 10. אף כי שתי התוכניות הציגו בחודשיים הראשונים של השנה נתונים נמוכים במיוחד של מרואיינים ערבים, ניכר פער ברור לטובת "פגוש את העיתונות".

בשבועיים האחרונים גדל הפער במידה משמעותית. "פגוש את העיתונות" הגיעה לאחת התוצאות הגבוהות ביותר במדד הכללי. שיעור המרואיינים הערבים בה היה 11.2%, בעיקר הודות לתוכנית האחרונה. לעומת זאת, בתוכנית "המטה המרכזי" היה בשבועיים האחרונים רק מרואיין ערבי אחד, או 2.7% מסך המרואיינים בתוכנית. כפי שניתן לראות בגרף שלהלן, בשתי התוכניות נרשמו שבועות ארוכים שבהם לא הופיע ולו מרואיין ערבי אחד.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה של שבת אחה"צ, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה של שבת אחה"צ, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

מלבד בדיקת תוכניות האקטואליה המרכזיות ברדיו ובטלוויזיה בישראל, "מדד הייצוג" בודק גם את שיעור המרואיינים הערבים בכלל תוכניות החדשות בכלי התקשורת המרכזיים.

בדיקה זו מעלה כי שיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת השונים עולה ויורד פחות או יותר במקביל, בהתאם לאירועים החדשותיים. עם זאת, בכל נקודת שיא בולט ערוץ 1 של רשות השידור כערוץ שבו שיעורם הוא הגבוה ביותר. אחריו, בכל אחת משלושת נקודות השיא של השבועות האחרונים, נמצא ערוץ 2. תחנת גלי-צה"ל, לעומת זאת, משתרכת מאחור.

כך, פחות או יותר, גם בשבועיים האחרונים: ערוץ 1 הוביל עם 37 מרואיינים ערבים מתוך 846, או 4.4%; אחריו ערוץ 10 עם 48 מרואיינים ערבים מתוך 1,516, או 3.2%; ערוץ 2 עם 36 מרואיינים ערבים מתוך 1,286, או 2.8%; רשת ב' עם 34 מרואיינים ערבים מתוך 1,490, או 2.3%; ובמקום האחרון, תחנת גלי-צה"ל, עם 31 מרואיינים ערבים מתוך 1,391, או 2.2%.

שיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת, לפי שבועות

שיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת, לפי שבועות (לחצו להגדלה)

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה