המשורר יצחק לאור מצהיר כי יגיש תביעת דיבה נגד הנשים הטוענות כי תקף אותן מינית. בתגובתו לכתבת השער היום במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" מוסר עו"ד יעקב וינרוט בשם לאור: "הפעם מר לאור ייאבק בעניין הזה עד תום". הרקע לדברים הוא דרישה ציבורית ממפעל הפיס לבטל הענקת פרס ספרותי בשווי 100 אלף שקל ללאור, בשל העדויות הרבות של נשים נגדו.

יצחק לאור על שער מוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", 10.12.14

יצחק לאור על שער מוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", היום

"ביום שלישי הבא יתכנס דירקטוריון מפעל הפיס לדיון נוסף בפרשה, ולפי ההערכות, ישנם סיכויים לא מבוטלים כי הפרס יבוטל", כותבת נעם ברקן ב"ידיעות אחרונות". ועדת פרס לנדאו החליטה לתת את הפרס ללאור בשל "תרומתו לחיי התרבות והאמנות בישראל", אך מיד עם פרסום ההחלטה קם קול צעקה, ואחת משלושת השופטים, המשוררת גילית חומסקי, אף יצאה נגדה בפומבי בראיונות עיתונאיים.

"נשים בגילים שונים, מרקעים שונים, שפגשו את לאור במקומות שונים ובכובעים שונים שלו – כמורה, כעורך וכמוציא לאור של עיתון השירה 'מטעם', נשים שלא הכירו זו את זו מספרות על התבטאויות מיניות גסות, משפילות ורומסות כלפיהן וכלפי כלל הנשים כמגדר, ועל תקיפות מיניות שלאור ביצע לכאורה", כותבת ברקן. "העדויות שהצטברו מדברות על מעשים משנות השמונים, התשעים, מתחילת שנות האלפיים. יצוין כי למעט תלונה אחת על אונס שהגישה לפני כארבע שנים אשכר אלדן-כהן, ונסגרה מחמת התיישנות – לא הוגשו תלונות למשטרה ולא נפתח כל הליך פלילי נגד לאור".

"הוא נתון למשיסה במשך שנים רבות", נכתב בהמשך תגובתו של לאור לכתבה, על-ידי עו"ד וינרוט. "הוא מעולם לא נקרא אפילו לאיזושהי חקירה באיזשהו עניין של הטרדה מינית או משהו שמתקרב לזה. הוא מעולם לא הונכח עם חומרים ניתנים להפרכה, אנחנו ניאבק במפעל הפיס כדי שההחלטה תישאר על כנה. אם חלילה מפעל הפיס ישנה את ההחלטה, נפנה לבית-המשפט, כדי לתת לשד הזה את הממדים הראויים לו".

גילית חומסקי על שער "המגזין" של "מעריב", 2.12.14

גילית חומסקי על שער "המגזין" של "מעריב", 2.12.14

בהמשך מוסיף וינרוט בשמו של לאור: "לפי הידוע לנו, מדובר באירועים מלפני 25–30 שנה או מתקופה שהמלה הטרדה מינית לא היתה קיימת בחוק ובציבור בישראל, שלא לדבר על זה שהסיפורים הם לא נכונים. לא נכונים ולא היו נכונים. הפעם נתמודד איתם בבית-המשפט".

יש לציין כי לאור מאיים כי יתבע את הנשים הטוענות נגדו כבר ארבע שנים, מאז פורסם בתוכנית הטלוויזיה "המקור" תחקיר על שרשרת העדויות נגדו, אך ככל הידוע, מעולם לא עשה כן. לא בכדי: העדויות הרבות של נשים המזדהות בשמן ומספרות בפרוטרוט על מעשיו מלמדות כי התמודדות משפטית תהיה לא פשוטה עבור לאור.

גם השוואה בין התבטאויותיו השונות על אודות ההאשמות נגדו לאורך השנים עלולה להציף קושיות על הכחשתו המוחלטת את הדברים. כך למשל בכתבה המתפרסמת היום מצטטת ברקן דברים שכתב לאור על תקופתו כמרצה לקולנוע, אז התרחשו לפי הטענה כמה ממקרי התקיפה וההשפלה: "עברי כמורה באמת רצוף אי-נעימויות", כתב לאור לפי הכתבה.

*  *  *

כתבה על הקריאה לבטל הענקת פרס לנדאו ליצחק לאור, "24 שעות", "ידיעות אחרונות", 10.12.14

הכתבה על הקריאה לבטל הענקת פרס לנדאו ליצחק לאור, "24 שעות", "ידיעות אחרונות", 10.12.14