את מהדורת החדשות שסיכמה את יום הבחירות לכנסת התשיעית, ב-17 במאי 1977, פתח הקריין חיים יבין בהכרזה: "גבירותי ורבותי, מהפך!". זו היתה הפעם הראשונה שבה הפסידה תנועת העבודה (בגלגוליה השונים כמפא"י, המערך ומפלגת העבודה) את השלטון למפלגת הליכוד (לשעבר גח"ל וחירות). המלה מופיעה במילוני האקדמיה ללשון העברית מאז 1957, אולם השימוש בה לא היה נפוץ. יבין הסביר לאחר מעשה כי חיפש מלה שמשמעותה חזקה יותר מ"שינוי", אולם כזו שאין לה ההקשרים הפרועים של "מהפכה".

ב-2006 כתב יבין: "במוצאי יום הבוחר אני מקבל את התוצאות ורואה כי לראשונה בהיסטוריה מנחם בגין הולך להיות ראש ממשלה בישראל. מהפכה. אבל אני מהסס לכנות זאת כך. מהפכה עם בגין לא כל-כך הולך טוב אחרי שראש חירות היה במשך שנים 'מוקצה', 'פשיסט' ומה לא. כמה דקות לפני השידור אני דולה מזכרוני את המלה מהפך ומשתמש בה" ("חיים במערכה", וואלה, 27.3.2006)

המונח "מהפך" היה לתיאור ממצה של אותם חילופי שלטון במדינת ישראל, ששורשיהם ותוצאותיהם היו עמוקים ובעלי השלכות רבות-שנים, שחרגו מן התחום הפרלמנטרי. עם זאת, השימוש במונח הפך נפוץ גם לתיאור חילופי שלטון בכלל במדינת ישראל, ולתיאור שינוי דרמטי בכל תחום שהוא. כך למשל שודרה בערוץ 2 תוכנית בידור המונית בשם "מהפך", שמשתתפיה עברו סדרת שינויים בתסרוקתם ולבושם.

סיקור בחירות 1977 היה הראשון שבו השתמשה הטלוויזיה הישראלית במדגם, והכרזתו של יבין באה עם היוודע תוצאותיו. בהמשך התחוור כי מפלגת הליכוד זכתה אף ביותר מנדטים מאלו שניבא המדגם. במהלך השידור, עת דיווח על תוצאות הבחירות בפירוט, עיווה יבין את פניו. מנחם בגין, מנהיג הליכוד באותה עת, פירש את ההעוויה כמביעה חוסר שביעות רצון מחילופי השלטון. הוא אמר בתגובה, "פרצופו של מר יבין יישאר עקום עוד הרבה זמן". יבין טען כי עיווה את פניו בשל תקלה טכנית שהתרחשה באולפן.

מאז 1977 סיפקה הפוליטיקה הישראלית הזדמנויות נוספות ליבין להכריז על "מהפך", במהדורות החדשות שסיכמו את הבחירות ב-1992, עת מפלגת העבודה חזרה לשלטון; את הבחירות ב-1996, עת חזר הליכוד לשלטון; ואת הבחירות ב-1999, עת העבודה שוב חזרה לשלטון.

קישורים

"חיים במערכה", וואלה, חיים יבין, 27.3.2006

ביבליוגרפיה

"לא יעלה על הדעת", רפי מן. הד-ארצי הוצאה-לאור, 1998