הנהלת אתר ynet פנתה שלשום לבית-הדין הארצי לעבודה בערעור על פסק דינו של שופט בית-הדין האזורי דורי ספיבק, אשר קבע כי ארגון העיתונאים של ההסתדרות הוא ארגון העובדים היציג באתר.

עורכי הדין אריאל שמר, אשר סלע וענת בש מבקשים מבית-הדין הארצי להפוך קביעה זו. "בפסק הדין שבערעור נפלה שורה ארוכה של טעויות מהותיות וחמורות", הם כותבים, "ובראשן העובדה כי פסק הדין ניתן בחוסר סמכות ועל כן הוא בטל".

יעקב כפיר ואבי בן-טל, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

המשנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות" יעקב כפיר (מימין) ומנכ"ל ynet אבי בן-טל, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

לטענת הנהלת ynet, השופט ספיבק שגה כשהחליט להכריע בעניין, שכן הוכח בפניו שמדובר בסכסוך בין-ארגוני. "משהובא לידיעתו של בית הדין קמא, כי אגודת העיתונאים טוענת כי הינה ארגון העובדים היציג של עיתונאי המערערת, היה על בית הדין קמא לקבוע כי אין בסמכותו לדון בסכסוך זה ולהעבירו אל ביה"ד הארצי לעבודה", נכתב בהודעת הערעור. "[...] ככל שבית הדין האזורי נוטל לעצמו את הסמכות לבחון, האם 'באמת' מדובר בסכסוך בין ארגוני אם לאו - הרי שהוא פועל בתחום שאין לו סמכות".

בהמשך הודעת הערעור נטען כי "בנוסף לעובדה שפסק הדין בטל, הרי שנפלו בו שורה שלמה של טעויות מהותיות, הנוגעות לשורש משפט העבודה, ואשר יש בכל אחת מהן - קל וחומר בהצטברן - כדי להביא לביטול פסק הדין שבערעור". באי-כוח הנהלת ynet טוענים, בין היתר, כי ארגון העיתונאים אינו ארגון עובדים, כי בטפסי ההצטרפות לארגון נפלו פגמים מהותיים וכי אין חובה למעסיק להודיע לארגון עובדים כי הוא פועל במסגרת יחידת מיקוח שגויה. כמו כן מועלית ביקורת קשה על ההחלטה לקבוע יחידת מיקוח זמנית, במסגרתה ארגון העיתונאים יהיה הארגון היציג, וזאת לתקופה של שנתיים.

לטענת באי-כוח הנהלת ynet, מטרת בית-הדין האזורי היתה "למצוא דרך שבה המשיבה [ההסתדרות] תקבל את מבוקשה, גם אם אין לכך בסיס משפטי כלשהו". לדבריהם, בפסק הדין היתה "מידה רבה של מגמתיות" נגד הנהלת ynet.

 דברים שידעתי אז

במקביל פנתה לפני ימים אחדים אגודת העיתונאים בתל-אביב לבית הדין הארצי בדרישה שיעכב את ביצוע פסק הדין של השופט ספיבק ויקבע שהיא הארגון היציג ב-ynet. באי-כוח האגודה, עו"ד אילן בומבך ויריב רונן, מעלים בפני בית-הדין הארצי שורה של טיעונים הדומים לטיעונים שבערעור אשר הוגש על ידי הנהלת ynet. בנוסף, אגודת העיתונאים טוענת כי ההסכם הקיבוצי המתגבש מול הנהלת "ידיעות אחרונות" צפוי לחול גם על עיתונאי ynet.

עיקר הביקורת מופנה כלפי החלטת בית-הדין הארצי שלא לאפשר לאגודה לטעון בפניו על מעמדה במערכת ynet. "מדובר בהתעלמות קולוסאלית מדיני הסמכות העניינית, ולא פחות מהותי - התעלמות ממרותו של בית הדין הנכבד כמי שמוציא מתחת ידיו הלכות פסוקות המחייבות את בתי הדין האזוריים", נכתב, בין היתר. "[...] ההגיון המשפטי הצרוף עומד נפעם וזועם למקרא פסק האזורי".

יצוין כי לא כל הגורמים באגודת העיתונאים זעמו למקרא פסק הדין של האזורי. לאחר פרסום פסק הדין כתב אורי תובל, המרכז המקצועי של האגודה, כי היתה זו טעות להתערב בבקשת ארגון העיתונאים לקבל מעמד יציג במערכת ynet. "בווינט לא היה לנו מה לחפש וההחלטה להשתתף בהליך הזה היתה לא לעניין", כתב תובל בתגובה לפוסט שהעלה עיתונאי "כלכליסט" עמיר קורץ.

יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב, רותם אברוצקי, מסר בתגובה כי דף הפייסבוק של תובל הוא אישי ולא כל מה שנכתב בו משקף את דעת האגודה. "אם הוא היה יודע אז את מה שהוא יודע היום, הוא לא היה מפרסם את זה", הוסיף אברוצקי, אך נמנע מלפרט, זאת מפני שלדבריו, הדברים שיודע תובל כעת נוגעים ללבו של ההליך המשפטי הנוכחי.

59352-10-13
54839-10-13