כיצד מתמודדים עם המציאות הכלכלית הדוחקת עיתונאים להסתמך באופן הולך וגובר על חומרי קידום מכירות? באתר "עכבר העיר", שבבעלות קבוצת "הארץ" והפרסומאי תמיר יולביץ', מצאו פתרון יצירתי: במקום להסוות את השימוש בחומרים שהתקבלו מידי גורמים יחצניים – להעניק להם קרדיט על השתתפות בהכנת הכתבה.

אתמול (16.9.13) התפרסמה באתר "עכבר העיר" כתבה בחתימתה של רננה הלפרין, שהוקדשה לסוגיית הצלחתן של שתי רשתות פאבים ישראליות. בתחתית הכתבה, שתצלומיה המחמיאים נמסרו ל"עכבר העיר" על-ידי המסוקרים, ניתן קרדיט לשותפה של הלפרין למלאכת הכתיבה בזו הלשון: "סייע בהכנת הכתבה: רן קוריס, חיבורים". מי שיריץ את התיבה במנוע חיפוש יגלה בנקל כי קוריס הוא איש יחסי-ציבור שאחת מרשתות הפאבים הנסקרות לחיוב בכתבה מוצגת באתר האינטרנט שלו כלקוחה.

כיצד הצליח היחצן להשתחל לשורת הקרדיט בכתבה שהתפרסמה באתר שבעמוד ה"אודות" שלו מוצהר כי קיימת בו "הפרדה מוחלטת בין שיקולי המערכת לשיקולים מסחריים"? "רן קוריס סייע ל'עכבר העיר' בתחקיר ואינפורמציה להכנת הכתבה המדוברת, כפי שנכתב בסיומה", נמסר מ"עכבר העיר" בתגובה. "למיטב ידיעתנו לא קיים כל קשר עסקי בין רן קוריס ובין רשת הפאבים". הכתבת הלפרין הרחיבה ואמרה כי קוריס לא רק סייע, אלא "הגה את הרעיון לכתבה" ועזר "בנוגע לאנשי הקשר לראיון".

קוריס, מצדו, טוען גם הוא כי אינו מייצג את רשת הפאבים, ואומר כי למעשה לקח חלק ממשי בכתיבת הכתבה. "אני גם כותב, זו הכתבה הראשונה שלי מרצף של כתבות על עוד הרבה דברים", הוא אומר בשיחה עימו.

אתה לא מייצג את אחד מהגופים שמסוקרים בכתבה?

"אני מייצג אותם? איפה זה כתוב?".

באתר שלך.

"יש אולי את הלוגו, אבל זה לא אומר שאני מייצג אותם. אני דואג לכל מיני הנחות לכל מיני מקומות, אבל אין לי קשר ייצוגי או רשמי לאף אחד מהמקומות האלה. אני לא עובד איתם בשוטף, אח שלי פעם הכיר אחד מהם ואמרתי שאני אפרגן לו. אין שום אינטרס יחצני בדבר הזה, בשום צורה שהיא. הכל ניטרלי. להפך, יש מקומות שאני כן קשור אליהם וזה לא נכנס לכתבה".