מדגמנים דאגה

שער עיתון "מעריב" מספק הבוקר מענה לכל סוגי הקוראים: הן מעריצי הידוענים והן חובבי העל-טבעי. בצד ימין של השער, תחת הכותרת "הבהלה", מופיע תצלום של הדוגמנית בקי גריפין [יוסי אלוני], שתועדה בסניף קופת-חולים בתל-אביב כשמסכת בד על פניה. בצד שמאל של השער מופיע תצלום (מפוקסל) של "האמא המרעיבה", המצוטטת בכותרת שלצדה כך: "אמא טליבאן? היא שֵד".

בדיקה קצרצרה של שתי הכותרות הללו מלמדת כי שתיהן מוגזמות במידת מה, אבל גם בלא בדיקה הן מעוררות תהייה. המקרה הראשון מדגים את השתלטות עיתונות הפפרצי על צהובוני ישראל. אם בעבר ניתן היה למצוא תצלום של דוגמנית בקופת-חולים לכל היותר במדור רכילות, כיום הוא מופיע בעמוד השער, וקוראי "מעריב" מוזמנים לחזות כיצד הדוגמנית מדגמנת דאגה. יש גם אזרחים מן השורה המודאגים ממצב בריאותם בשל מות החולה הראשון משפעת חזירים בישראל, וגם תצלומם מופיע בשער, אבל העיתון מבליט דווקא את תצלום הדוגמנית, כאילו יש בכך איזשהו הישג עיתונאי. הפחד מפני אובדן קוראים מביא לכך שנעשה קשה יותר ויותר לדווח בהבלטה על נושאים ואנשים שטרם הפכו מוכרים לציבור, בין אם על-ידי הופעה בתוכניות בידור בטלוויזיה ובין אם על-ידי מעשה זוועה שחוללו במו ידיהם.

המקרה השני מדאיג עוד יותר. הוא מסמן הידרדרות אל עיתונות העל-טבעי. לאחרונה, לאחר טביעת נער בכנרת, פורסמה באתר "עניין מרכזי" ידיעה על מפלצת השוכנת במי הכנרת, ש"נוכח הצטמקותה היא זועמת ויוצאת לטרף מעת לעת". אתם מוזמנים לגחך, אבל הכותרת על כך שאדם הוא שֵד אינה רחוקה מרחק רב מהקשקוש על מפלצת הכנרת. התעסקות בשדים ורוחות היא ההפך הגמור מכל מה שאמור לעמוד במרכז עמודי החדשות של עיתון (עובדות). מלבד זאת, הכותרת המצטטת מדברי "האמא המרעיבה" על "אמא טליבאן" מזכירה את קיומם של ידועני זוועה בתרבות הפופולרית בישראל. לא צריך להסביר לקוראים מי הן הדמויות, כל מי שעוקב אחר הטלנובלה שמייצרת תעשיית האקטואליה מכיר אותן היטב.

האופנה החדשה

אשר לעובדות, הכותרת שמעל תצלומה של הדוגמנית גריפין קוראת "הבהלה", אף שגריפין אינה נראית מבוהלת במיוחד, וגם שלושה אזרחים אחרים שמוצגים בשער עטויים מסכת בד נראים פחות או יותר כמו שנראה כל מי שמחכה בתור בקופת-חולים – עייפים ומיואשים. גם במסגרת סיקור המגפה, בעומק העיתון, מתערערת הקביעה כי שוררת בהלה. ד"ר איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מצוטט כאומר: "יש עלייה מסוימת בפניות של אנשים מוטרדים, אבל בשלב הזה אני לא מזהה בהלה".

ובכל זאת, כותרת המשנה לידיעה הראשית על השפעת קוראת "שובה של בהלת שפעת החזירים הותירה את האזרחים חסרי אונים". בידיעה [נתיב נחמני], המוקדשת לתיאור מזדמן של מצב רוח בסניף קופת-החולים, נכתב: "איזו היסטריה: כבר בכניסה לקומת הרפואה הדחופה נצפו עשרות חולים בפוטנציה כשמסכות חדר ניתוח מכסות את פניהם".

אמנם מיד בהמשך נכתב כי רבים מהם "לא חוששים שנדבקו במחלה", וכי "המומחים מנסים להרגיע את הציבור ומסבירים שאחוזי התמותה שנרשמו עד כה אינם שונים, במידה רבה, מנתוני מחלת השפעת ה'רגילה'", אבל כל זאת מתגמד אל מול האפשרות לכתוב כי "אפילו השחקנית והדוגמנית בקי גריפין נתפסה בעדשת המצלמה כשהיא עוטה את האופנה החדשה" והתירוץ להדפסת עוד שני תצלומים שלה לצד הידיעה.

באשר לאם החשודה בהרעבת בנה, הציטוט המדויק של "האמא המרעיבה" על "אמא טליבאן", כפי שהוא מופיע בעמ' 3 של העיתון, הוא: "כשראיתי את העיניים שלה חשבתי שאני רואה איזה שֵד".

הכותרות הראשיות

הכותרת הראשית של "הארץ" נלקחת מדברי הרמטכ"ל במפגש עם מתגייסים בבסיס הקליטה והמיון של צה"ל: "המשטרה היא זו שצריכה לפנות את תושבי המאחזים" [אנשיל פפר]. זו רק התבטאות אחת מתוך שורה של התבטאויות של הרמטכ"ל בבסיס, המקבלות ב"הארץ", להבדיל מהעיתונים האחרים, התייחסות נרחבת. מרבית עמ' 3 של העיתון מוקדשת לציטוטים מדבריו ודברי פרשנות עליהם, וזאת בשל המחסור הקשה בהתבטאויות רשמיות של הרמטכ"ל.

"לנוכח התנזרותו יוצאת הדופן של רב-אלוף גבי אשכנזי מראיונות עיתונאיים", מסביר בטור נלווה עמוס הראל, "מספקים ביקוריו התקופתיים בבקו"ם הזדמנות נדירה יחסית להתרשם מעמדות הרמטכ"ל בתחומים השונים העומדים על סדר היום הצבאי". בעיתונים האחרים ציטוטים מדברי הרמטכ"ל מופיעים בידיעות בינוניות עד פצפונות.

הכותרת הראשית ב"ידיעות אחרונות" מוקדשת להתקפה על הצעת החוק למאגר נתונים ביומטריים על אזרחי המדינה, הישג כביר לקמפיין נגד החוק שעד לפני ימים אחדים הוגבל לבלוגים מעוטי תפוצה וידיעות מקריות בעיתונות הזרם המרכזי. "מכתב המדענים", קוראת הכותרת הראשית [צבי זינגר], ובכותרת המשנה מוסבר כי "14 פרופסורים מבכירי המדענים בארץ [...] חתמו על עצומה הקוראת לא לתמוך 'בחוק המסוכן'". גם כל הכפולה הפותחת של העיתון מוקדשת לנושא זה, והיא מעוצבת במיטב מסורת העברת מידע באמצעות הפחדה. המלה "מסוכן" מופיעה בגופן עצום ובצבע צהוב, כשהרקע הוא תצלום מוגדל של טביעת אצבע צבועה אדום (אצלנו כתבה על המאגר הביומטרי ד"ר קרין ברזילי-נהון).

הכותרת הראשית ב"ישראל היום" נלקחת מהמדור של מרדכי גילת ומודיעה: "המשטרה תמליץ: אישום נגד ליברמן – גם בשוחד". על-פי מה שכותב גילת במדור, "כבוד השר שלנו שרוי בצרות אמת [...] מדובר בתיק מהחמורים שידעה המדינה". גילת כותב גם על "הסתבכותו [של ליברמן] בהלבנות הון אדירות, שעל-פי החשד, די בהן לשלוח אותו לכלא לשנים ארוכות, אפילו יורשע רק בחלקן", ומצטט "גורם במטה הארצי" של המשטרה האומר לו שסיכומי החקירה יוגשו לפרקליטות "בקרוב", עם שובו של השר לישראל.

הכותרת הראשית ב"מעריב", מעל תצלומי ידוענית השפעת וידוענית הזוועה, מוקדשת לירידה התלולה בשער הדולר.

רמז להטיה: כותרת המוקדשת לתגובה

בעמ' 7 של "ישראל היום" מופיעה הבוקר ידיעה קצרה [צבי הראל ומתי טוכפלד] שלפיה במסגרת הסכם פשרה שילמה המדינה למעלה משלושה מיליון שקל ללימור גולדשטיין, שנפצע קשה בראשו כאשר נורה בעת הפגנה נגד גדר ההפרדה ליד הכפר הפלסטיני בילעין. מרבית הידיעה עוסקת בפרטי המקרה, ורק בסופה מוזכר כי "בימין זעמו על ההחלטה ואמרו כי היא 'מעודדת אלימות ונותנת פרס לעבריינים'". בכל זאת, כותרת הידיעה קוראת "בימין זועמים: פיצוי למפגינים נגד הגדר – פרס לעבריינים'", ולא, נניח, "המדינה פיצתה ב-3 מיליון שקל מפגין שנפצע בבילעין", לשון הכותרת ב"הארץ".

הערה קצרה

אף שליווה את הסיפור מקרוב, תוך טפיחות עצמיות על השכם, הבוקר אין ב"מעריב", להבדיל מהעיתונים האחרים, ידיעה על כך שהסופר אלון חילו החליט להגיש תביעה נגד דירקטוריון מפעל הפיס על ביטול זכייתו בפרס ספיר.

ענייני תקשורת

לי-אור אברבך מדווח במוסף "עסקים" של "מעריב" על קשיים במשא-ומתן בין נציגי הרשות השנייה למשרד האוצר באשר לעתידו של ערוץ 10.

אופיר בר-זהר מדווחת ב"דה-מרקר" כי במשא-ומתן בין נציגי ערוץ 10 לרשות השנייה נבחנה הצעה כי הערבויות שעל הערוץ להעמיד יילקחו מכספי פרסום עתידיים. עוד מדווחת בר-זהר כי עיתון "בשבע" משיק פורמט ולוגו חדשים לרגל מלאת שבע שנים לפעילותו.

מרב דוד ולי-אור אברבך מדווחים ב"מעריב" כי עליזה לביא, חוקרת תקשורת מאוניברסיטת בר-אילן, שאין לה ניסיון רב בניהול, מועמדת לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה ומקודמת על-ידי ראש לשכת ראש הממשלה נתן אשל. בלשכה מכחישים.

מיטל זדה ונעמה סיקולר מדווחות ב"כלכליסט" כי בשבוע הבא עתידה ועדת הכלכלה של הכנסת לאשר את החזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון, לאחר כמעט שנתיים של איסור.

אנשיל פפר מדווח ב"הארץ" כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בדק צה"ל טלפונים ניידים של 550 מקציניו, ולא מצא אף מקרה של הדלפה.

ב"רייטינג" מתפרסם ראיון שקיים איתי גודר עם אביב גלעדי, בעל מניות רשת, שהפסיק להזרים כספים לזכיינית. גלעדי אומר כי "אין עתיד לברודקאסט הישראלי" ומאשים בכך את הרגולציה, הכבדה מדי לטעמו.

חיים ביאור מדווח ב"דה-מרקר" כי בית-הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע פסק שתחנת הרדיו האזורית רדיו דרום תפצה ב-60 אלף שקל עובדת בהריון שפוטרה.