בעיקר אי-הסכמות

לפני פחות משבועיים, בעוד העיתונים האחרים מדווחים על מתח וחילוקי דעות מהותיים בפגישה שהתקיימה בין נשיא ארה"ב לראש ממשלת ישראל, סיכמו ב"ישראל היום" את תוצאות הפגישה בכותרת הרב-משמעית "הסכמות, אי-הסכמות – וכיוון ליוזמה חדשה". ידיעה נוספת שהופיעה באותו יום בעיתון נשאה את הכותרת "הליכוד: הנבואות על פגישה מתוחה – התבדו".

הבוקר, באיחור קל, מצטרף "ישראל היום" ליתר העיתונים הישראליים ומציג את היחסים בין ישראל לארה"ב כיחסים הנתונים במשבר עמוק. "אובמה נוטה לצד הפלסטינים", מתריעה הכותרת הראשית של העיתון (אשר שוב מופיעה כציטוט הנתון במרכאות בלא שברור כלל מי הדובר ובאילו נסיבות נאמרו הדברים). לפי הידיעה [שלמה צזנה ודניאל סיריוטי], במקביל לפגישת אובמה עם אבו-מאזן התקיימה במהלך החג בלונדון פגישה "במתחם שבאחריות אמריקאית", ובה הוברר לנציגים הישראלים כי הממשל האמריקאי מתעקש על דרישותיו להקפאת הבנייה בהתנחלויות ולהכרזה על מחויבות להקמת מדינה פלסטינית.

ב"ישראל היום" לא מסתפקים בביקורת על עמדת ארה"ב (דן מרגלית כותב על "רוח רעה" הנושבת מוושינגטון) ונאחזים בדברי ביקורת המושמעים גם בארה"ב עצמה. במסגרת הנושאת את הכותרת "פרשנים אמריקאים לאובמה: הרחקת לכת" מצוטטים ב"ישראל היום" קטעים מפרשנויות פרו-ישראליות שהופיעו בשלושה כלי תקשורת: "פוקס ניוז", ה"לוס-אנג'לס טיימס" וה"ניו-יורק טיימס". זו, לא מיותר לציין, הצגה סלקטיבית של הדעות המובעות בתקשורת האמריקאית ביחס למצב במזרח התיכון.

מיה בנגל וצח יוקד מדווחים ב"מעריב" על ביטוי מוחשי לעמדת ארה"ב. במשרד החוץ האמריקאי מסרבים להצהיר על מחויבות למכתב שהעביר הנשיא בוש לאריאל שרון, ובו הבהרה כי הסדר הקבע יתחשב בקיומם של "מרכזי אוכלוסייה ישראלים" בשטחים. אגב, גם הכותרת הראשית ב"מעריב" היא ציטוט, גם הוא מתייחס ללחץ האמריקאי, אבל בעיתון זה לפחות ברור מי הדובר. זהו בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, השואל: "מה הם רוצים ממני? שהממשלה תיפול?". את הציטוט מביא כתב העיתון בן כספית, המתאר את ההתנהלות הנוכחית של ישראל בוושינגטון כ"התרוצצות מבוהלת" ו"נסיונות מאסף נואשים להציל משהו מתוך האש".

לפי ידיעה ב"הארץ" [ברק רביד, נטשה מוזגוביה ואבי יששכרוף], גם אם האמריקאים אינם פועלים להפלת ממשלת נתניהו, לאבו-מאזן אין ספק שזה הכיוון. בראיון שהעניק ל"וושינגטון פוסט", כך מדווח, אמר יו"ר הרשות הפלסטינית כי להערכתו הלחץ האמריקאי יפיל את ממשלת נתניהו בתוך כמה שנים. הכותרת הראשית של "הארץ" הבוקר נקראת כטרוניה של ילד מפונק, אשר אינו מבין אל נכון את יחסי הכוחות בינו ובין הורהו – "ישראל בביקורת חריפה על ארה"ב: הפסיקו להעדיף את הפלסטינים".

עם היד על הסטופר

העיתון היחיד שאינו מקדיש את הכותרת הראשית הבוקר למשבר ביחסי ישראל-ארה"ב הוא "ידיעות אחרונות". בפעם השנייה בתוך שבוע עוסקת כותרתו הראשית בגלעד שליט. לאחר שבשבוע שעבר התרעם העיתון על כך ששליט נשכח, הבוקר מבשרת הכותרת הראשית על סירובו של דן מרידור לקחת על עצמו את תפקיד המתווך מטעם ישראל במשא-ומתן לשחרורו.

לא מדובר בסקופ. מידע דומה מופיע הבוקר גם בעיתונים האחרים. הבלטת הנושא נובעת, על כן, מהחלטה מערכתית מכוונת. מסקנה זו מתחזקת לנוכח כותרת הגג שנבחרה לראשית – "גלעד שליט כבר 1,071 ימים בשבי". שמעון שיפר מדווח כי מלשכת נתניהו נמסר שבתוך שלושה ימים ייקבע מי יהיה המתווך. היד של "ידיעות אחרונות" על הסטופר.

שיווי משקל על רגל אחת

"מתקפת חקיקה לאומנית", קוראת כותרת גדולה בעמ' 2 של "מעריב", המתייחסת לשלוש ההצעות שהועלו לאחרונה בבית-המחוקקים הישראלי – "חוק הנכבה", "חוק הנאמנות" ו"איסור שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית", כפי שהם מכונים בעיתון.

הדיווח הבוקר [מרב דוד] מתרכז ב"חוק הנאמנות", כיוון שהיום יגיע תורו להידון בוועדת השרים. כותרת המשנה שנבחרה למסגר את הידיעה ב"מעריב" מסתיימת במשפט: "כך משנה המדינה לחלוטין, ובחטף, את שיווי המשקל ביחסה למיעוט הערבי". איזה שיווי משקל יש למדינה ביחסה למיעוט הערבי? דומה לזה הנדרש מאדם העומד על רגל אחת על גרונו של אדם אחר.

גרון אנושי אינו הבסיס היציב בעולם. הוא נוטה להיות גמיש ומתנועע, במיוחד כשהוא נתון ללחץ בלתי פוסק. שיווי המשקל של אדם העומד על גרונו של אחר עלול להתערער עוד יותר אם הגרון מנסה להפיק צלילי מחאה. אפשר לראות בשלוש הצעות החוק האחרונות מאמץ להשתיק מחאה זו, למען שיווי המשקל כמובן.

ב"הארץ" מדווחים ברק רביד, תומר זרחין וג'קי חורי כי "מסתמנת פשרה בעניין חוק הנכבה". לפי הדיווח, מזכיר הממשלה צבי האוזר מציע כי החוק יאסור את ציון הנכבה רק על גופים ממשלתיים או כאלה שזוכים למימון ממשלתי.

בגוף הידיעה מתפרסמת הפניה לחלק ב' של העיתון. בשערו של חלק זה מודפסים הבוקר שלושה מאמרים היוצאים נגד החוקים (לא כולל מאמר של גדעון לוי, המוקדש לנושא אחר): מאמר המערכת מכוון אצבע מאשימה לשר המשפטים יעקב נאמן ומכנה את החקיקה "אקטיביזם גזעני"; צבי בראל משווה את החוקים הללו לחוקים שנחקקו במצרים, סודן, סוריה וטורקיה; שלמה אבינרי טוען כי חוקים אלה יעודדו קיצוניות בציבור הערבי.

כבר מזמן לא נראתה בתקשורת הישראלית מחאה כה מקיפה נגד ניסיון לפגוע בזכויות אדם בישראל. עידן לנדו מציע בבלוג שלו הסבר להבדל בין הסערה הציבורית והתקשורתית שקמה בעקבות הצעות החוקים הללו ובין האדישות המאפיינת את היחס להפרות חמורות יותר של זכויות אדם בישראל. לטענתו, חוקים אלה, הנוגעים לחופש הדיבור, קרובים לעולמם של היהודים הישראלים ולכן הם מוחשיים עבורם ומעוררים את מחאתם, בעוד שפגיעות חמורות יותר בזכויות אדם בישראל כה בלתי נתפסות, עד שמעטים בלבד יוצאים בקול צעקה נגדן.

תשובה לתגובה לתחקיר

ביום חמישי האחרון התפרסם ב"מעריב" ראיון ארוך של בן כספית עם דליה איציק, יו"ר הכנסת לשעבר, שסיפקה את גרסתה לממצאי תחקירים שפורסמו על פגיעה בכללי המינהל התקין ושיפוצים אסורים לכאורה שבוצעו בדירתה על חשבון תקציב המדינה. הבוקר, על פני עמוד שלם ב"ישראל היום", עונה מרדכי גילת לטענותיה של איציק, אשר לדבריו "מתחפשת לקורבן ומסתבכת בניסיון לכבס פומבית את העובדות האמיתיות".

ענייני תקשורת

יוסי בר, כתב "מעריב" באיטליה, מדווח כי בית-משפט ברומא אסר על פרסום מאות תצלומים של "מסיבת חשק" שערך ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני. לפי הדיווח, ברלוסקוני נראה בתצלומים "כשהוא מוקף קטינות וצעירות יפהפיות שפלג גופן העליון חשוף", והתצלומים נאסרו לפרסום משום שהם "פוגעים בצנעת הפרט" של ראש ממשלת איטליה. עוד מדווח כי צלם הפפרצי המחזיק בתצלומים, אנטולו זפאדו, חשוד בסחיטה. במדור חדשות החוץ של "הארץ" מדווח [רויטרס] כי נוסף לצו איסור הפרסום, הוצא גם צו החרמה למאות התצלומים.

ליטל דוברוביצקי מדווחת במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" כי לאחר שנטען כי בין ערוץ הספורט לחברת צ'רלטון נכרת הסכם כובל הפוגע בשידורי הספורט המוצעים לצופה הישראלי, הוסכם במסגרת פשרה שהושגה בתביעה ייצוגית שהוגשה בעניין כי החברות יחויבו בתשלום על סך 800 אלף שקל. נא לא לקפוץ משמחה. לפי הידיעה, 200 אלף שקל ישולמו לתובע הייצוגי, ו-600 אלף שקל ישולמו לעורך-דינו.

בכל העיתונים מדווח על מעצרם של שני חשודים בתקיפת שירה מרגלית, סמנכ"ל רשת. יתר הפרטים עדיין אסורים בפרסום.

הפניה לידיעה על תוצאות תוכנית מציאות ששודרה בבריטניה מופיעה הבוקר על שער עיתון "מעריב".