נציב התלונות של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, סבור כי לא נפל פגם בקריאתו של פרשן חדשות 13 צבי יחזקאלי לצה"ל לבצע פשעי מלחמה ולהרוג מאה אלף מתושבי רצועת עזה. רגב מקבל את עמדת ערוץ 13 לפיה הקריאה היא בגדר "פלורליזם של דעות" וסבור כי היא נאמרה "במסגרת חופש הביטוי".

רגב סבור גם כי אם עיתונאי קורא לבצע פשעי מלחמה ולהרוג אזרחים, ואז מודיע כי הוא חוזר בו, מדובר בהתנהלות לגיטימית. יצוין גם כי קביעתו של רגב כי יחזקאלי חזר בו, אינה נכונה. למעשה, יחזקאלי חזר שוב ושוב על קביעתו כי ברצועת עזה, שאת אזרחיה קרא לחסל, "אין חפים מפשע". יחזקאלי חזר על כך גם בשידור וגם בראיון שנתן לעיתון החרדי "משפחה".

יחזקאלי הוא אחד העיתונאים הבכירים והוותיקים בחדשות 13, חברת החדשות של ערוץ רשת 13, שם הוא עובד כראש הדסק לענייני ערבים. על יחזקאלי נמתחה לא פעם ביקורת כמי שמשמיע עמדות גזעניות, שבמהלך המלחמה הקצינו עוד יותר.

יחזקאלי קרא לחטוף ילדים של בכירי חמאס ולהחזיקם כבני ערובה, אמר כי צה"ל הרג בכוונת מכוון את בני-משפחתו של כתב "אל-ג'זירה" וחזר בו, ואף פלט בשידור כי יש "להשמיד" מאות אלפי פלסטינים ושוב חזר בו. לפני כשבועיים חזר יחזקאלי על קריאתו זו, כשהוא נוקב במספר העזתים אותם לדעתו צה"ל היה צריך לקטול: מאה אלף.

יחזקאלי חזר על הדברים פעמיים, בתוכנית "הצינור" בהגשת גיא לרר (18.12) ולמחרת בתוכנית "איזור מלחמה" בהגשת רביב דרוקר. יחזקאלי הבהיר כי הוא מתכוון להרג של אזרחים שאינם מחבלי חמאס, המונים לדבריו כ-25 אלף איש. הרג של מאה אלף עזתים פירושו קטל של לפחות 75 אלף גברים, נשים וילדים שאינם לוחמי חמאס.

בערוץ, בתגובה לפניית "העין השביעית", אמרו כי הם אינם תומכים בהצעה של יחזקאלי אך באותה נשימה התכחשו כי נאמרה וטענו כי רק "טען בתוכנית שהיה צריך לפעול באופן אגרסיבי יותר בתחילת המבצע". לדבריהם, מדובר ב"אי הבנה ודברים שהוצאו מהקשרם". זאת למרות שיחזקאלי אמר את הדברים באופן מפורט בשתי תוכניות שונות, ואף הבהיר שהוא עומד מאחורי הקריאה לטבח חסר אבחנה בתגובה להסתייגות של דרוקר.

לבסוף הוסיפו בערוץ כי דבריו של יחזקאלי נאמרו במסגרת "פלורליזם של דעות", ברוח התגובה שהעבירו מאוחר יותר לרשות השנייה.

בערוץ גם פירסמו את הדברים בציוץ בחשבון הטוויטר של חברת החדשות ובו נכתב "צבי יחזקאלי ב'אזור מלחמה': 'צה"ל היה יכול לתת מכת פתיחה כואבת יותר עם מאה אלף הרוגים". בעקבות הביקורת הציבורית בערוץ מחקו את הציוץ ושלחו את יחזקאלי ש"יבהיר" את דבריו. לפי נציב התלונות של הרשות השנייה, די בפעולה זו על מנת להכשיר את האמירה (שלפי הערוץ, כזכור, כלל לא נאמרה), ובכך ש"מגישים ופרשנים אחרים בערוץ התעמתו עם יחזקאלי על אמירתו".

אור צלקובניק, 2022 (צילום: עדי לם, רשיון CC BY-SA 4.0)

אור צלקובניק, מנכ"ל חדשות 13 (צילום: עדי לם, רשיון CC BY-SA 4.0)

מדובר בפרשנות מעוררת עניין של רגב, לפיה עיתונאי רשאי לקרוא לביצוע פשעים בשידור, אם אחר-כך יפרסם הבהרה ואם גוף השידור יציג גם עמדות אחרות, המסתייגות מביצוע הפשע. גם אם פרשנות זו היתה קבילה, הרי שבמציאות, יחזקאלי כלל לא חזר בו. הפרשן עלה לשידור שוב בשתי התוכניות ("הצינור" ו"איזור מלחמה"), והבהיר כי הוא דווקא עומד מאחורי הדברים.

ב-20.12 בתוכנית "איזור מלחמה" ניהל יחזקאלי שיחה עם דרוקר שנועדה "להבהיר" את אמירתו לגבי הרג מאה אלף עזתים. יחזקאלי פתח את דבריו בהצהרה כי "אני עומד מאחורי מה שאמרתי". או אז הסביר יחזקאלי כי כל אדם שתומך בחמאס או שמקבל משכורת מחמאס הוא מבחינתו בן מוות. כידוע, חמאס הוא מי שניהל את עזה ושילם משכורות לכל עובדי השירות הציבורי ברצועה: מורים, רופאים וכו'. בהמשך סייג את דבריו ואמר כי יש קודם "לקרוא להם לצאת".

לפי יחזקאלי גם כל מי שקשור בקשר משפחתי לאנשי חמאס ("חמולות של חמאס"), דינו כדין מחבל חמאס. יחזקאלי הוסיף והדגיש: "אין מבחינתי סתם אזרחים ברצועת עזה". רק אחרי שהעיתונאי גדעון לוי שנכח באולפן הגיב ואמר כי דבריו הם קריאה מפורשת לרצח עם, אמר יחזקאלי כי את הילדים של אותן משפחות אין להרוג. כשנשאל איך יפריד בין הילדים והמבוגרים, אמר כי אינו יודע.

אמירות כמו אלו של יחזקאלי אף תופסות חלק נרחב בתלונה שהוגשה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי, תלונה שישראל הודיעה כי תתמודד איתה בבית הדין

יחזקאלי אף טען כי עמדתו היא העמדה הרשמית של צה"ל, למרות שמדובר באמירה כוזבת בעליל. למעשה, אמירות כמו אלו של יחזקאלי מנוגדות באופן קוטבי לטענות צבא ההגנה לישראל וממשלת ישראל, לפיהן צה"ל מנהל את המלחמה בהתאם לחוקי הדין הבינלאומי, האוסרים על פגיעה בלתי מידתית באזרחים במהלך מלחמה, ואוסרים על ביצוע פשעי מלחמה כגון רצח עם. אמירות כמו אלו של יחזקאלי אף תופסות חלק נרחב בתלונה שהוגשה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי, תלונה שישראל הודיעה כי תתמודד איתה בבית הדין.

יחזקאלי לא חזר בו מהדברים שאמר גם בהופעת ה"הבהרה" השנייה, למחרת, בתוכנית הצינור. הוא אף גער במגיש התוכנית, גיא לרר, שהציג בפניו ביקורת מהוססת על קריאתו לביצוע פשעי מלחמה, ואמר לו: "יש לך חטופים שהרוגים שם ואתה מתחיל לדבר איתי על חוקים בינלאומיים?".

"עם זאת", מסכם הנציב רגב את מכתבו, "היה מקום שיחזקאלי יביע את עמדתו בדרך אחרת. העברתי את הערתך זו בצירוף הערתי לתשומת לב הגורם המשדר וביקשתי כי יעביר את הדברים לפרשן. אני מצר על אי הנעימות שנגרמה לך ולצופים האחרים מצפייה בתוכן, ומודה לך על פנייתך".

*  *  *

להלן תמליל הדברים שאמר יחזקאלי כ"הבהרה" לקריאתו להרוג מאה אלף אנשים ברצועת עזה.

ב-20.12 חזר יחזקאלי לתוכנית "איזור מלחמה" וניהל עם המנחה רביב דרוקר ועיתונאי "הארץ" גדעון לוי את הדיאלוג הבא:

יחזקאלי: "אתה לא יורד מזה? מה שנקרא, בסדר. אני עומד מאחורי מה שאמרתי ואסביר. זה חכמה בדיעבד אבל אסביר לך יש מצב שאתה מתחיל מבצע ואתה מתחיל אותו ברמה מסוימת ואחר כך אתה מתגלגל כמו שקרה לנו כל השנים בעזה. אני טוען עכשיו אם ישראל היתה מנחיתה מכה של מאה אלף, לא 20 ו-30 אלף, על כל מי שקשור לחמאס, על כך מי שקשורלחמאס, וזה רף רחב מאוד".

דרוקר: "כלומר לא סתם אזרחים".

יחזקאלי: "אין מבחינתי סתם אזרחים ברצועת עזה. יש, אבל חלק ניכר מהם קשורים לחמאס, מקבלים סחורות מחמאס, חמולות של חמאס, תומכי חמאס, פשטו על הקיבצוים בתור אזרחים, שמחו על זה, היו קשורים באיזשהו קשר, משכורות, או תמיכה בחמאס, מבחינתי זה חמאס. זה די דומה להגדרות של הצבא. עכשיו, אני לדעתי, המכה היתה צריכה להיות יותר אגרסיבית בהתחלה, מאחר ואתה כבר תבכה ותירה תבכה ותירה, ותראה פה ובוא נבדוק אם ישראל באמת רוצה למגר את חמאס היא תגיע למספרים האלה".

דרוקר: "תן לי רק שאלת הבהרה אחת: יש בנין שבו יש אזרחים האם אנחנו מפילים אותו? אזרחים תומכי חמאס".

יחזקאלי: "אחרי שקראו להם לצאת, התשובה היא כן".

דרוקר:" גם אם אין בו יעד צבאי?".

יחזקאלי: "אני יודע שדובר צה"ל, או צה"ל, קרא להם לצאת, לא יצאו, מבחינתי טוב להכניס".

דרוקר: "בעצם הישארותם בבניין".

יחזקאלי: "כל מי שרוצה לעבור עכשיו למעבר ההומינטרי, לא נחשיב אותו כתומך חמאס. מי שנשאר הוא תומך חמאס ותומך לחימה ויכול להיות שגם יצאו אנשי חמאס להגדרה שלי, לכן אני חושב...".

דרוקר: "יכול להיות שיש שם זקן עם כסא גלגלים שלא יכול לצאת, יש גם זקנים...".

יחזקאלי: "יכול להיות, יכול להיות, זה גם קרב וזה מלחמה ולכן אמרתי בהתחלה, כשהיינו במצב שטבחו לנו 1,400 נשותינו וילדנו ובנותינו, ולכן זו המכה שהיתה צריכה להיות לדעתי, אני מבין שקשה לך עם זה, וזה זעזע אותך, אני לא חושב על האויב, אני חושב על המכה, מהשכונה, אגב, לדעתי, בעניין הזה, אני לא איש צבא, אני אומר לך איזה רושם זה עושה על השכונה, ובצד השני, כזו מכה, אתה תגיע למספרים האלה, תירה ותבכה, היה יכול לעשות מהלך אחר למלחמה. והחטופים, הנה אני מסיים, ותראה התקדמות צבאית, בבקשה".

"בעזה אין חפים מפשע", ראיון עם צבי יחזקאלי, מגזין "משפחה", 28.12.23

"בעזה אין חפים מפשע", ראיון עם צבי יחזקאלי, מגזין "משפחה", 28.12.23

גדעון לוי, אחרי שהחמיא ליחזקאלי, אמר: "מה שצביקה אומר זה קריאה לג'נוסייד. לקרוא להרוג מאה אלף בני אדם זה קריאה לרצח עם, לא פחות מזה, על זה אגב ישבו אנשים בבית הדין הבינלאומי בהאג, רק על הקריאה לא על הביצוע".

דרוקר בתגובה מתבדח ושואל אם זה כולל את מגיש התוכנית.

לוי: "מה זה כולם קשורים לחמאס? יש מורה שמקבל משכורת מחמאס, יש לו שמונה ילדים".

יחזקאלי: "הוא חמאסניק כי הוא מלמד את תיאוריית הג'יהאד של חמאס".

לוי: "ומה עם ילדיו?".

יחזקאלי: "ילדיו לא".

לוי: "ואיך תפריד?".

יחזקאלי: "אני לא יודע, קראתי להם לצאת".

לוי: "אין לאן לצאת מעזה".

למחרת, ב-21.12, הופיע יחזקאלי בתוכנית "הצינור" בהגשת גיא לרר כדי "להבהיר" את דבריו:

לרר: "התחילה כאן אצלנו באולפן אמירה שלך שקוראת, שקראה, ששאלה, למה לא...".

יחזקאלי: "שאלה".

לרר: "חוסלו מאה אלף במכה הראשונ..".

יחזקאלי: "מה הייתי עושה במכת הפתיחה".

לרר: "ואנחנו רוצים גם לתת מקום לביקורות הקשות שהיו נגד האמירה הזו ונגד מי, אנחנו, מי שנותן לה במה".

לאחר שידור דבריו של עו"ד אלעד מן, שגינה את התבטאותו של יחזקאלי, חזר השידור לאולפן. המגיש לרר אמר כי "זו פעם אחרונה שאנחנו מדברים על זה".

"פעם אחרונה" הגיב יחזקאלי כשלמשך מספר שניות מדברים בערבוביה הוא, המגיש ויוסף חדאד שנמצא באולפן. יחזקאלי פנה לחדאד ושאל לדעתו. לאחר דברי חדאד פנה לרר ליחזקאלי ושאל: "אולי הבעיה היא בנימה. צה"ל בעצם ניגש לדבר הזה ואומר אין לי ברירה, הם מתחבאים, כואב לי, על הרג נשים וילדים ובלתי מעורבים..".

יחזקאלי: "אני מבין את הכל..".

לרר: "ואולי הבעיה היא בנימה, שלא צריך את הנימה. הרי מה שקורה עכשיו זה מה שייחלתם לו, עזה משוטחת, כמות גדולה של הרוגים, אז אולי לא צריך להגיד...".

יחזקאלי: "תראה מה שדיברתי איתך...".

לרר: "את האקסטרה מאה אלף וכאלה".

יחזקאלי: "אני יאמר לך, כי יש מצב של מלחמה, we are under attack".

לרר: "אבל זה קורה גם ככה".

יחזקאלי: "רגע. אם חמאס אומר לך, לא רוצה עסקת שבויים, אומר לך: לא רוצה. כנראה המכה...".

לרר: "שיגיד".

יחזקאלי: "המכה הצבאית לא היתה מספיקה".

לרר: "או שצריך עוד טיפה זמן".

יחזקאלי: "[ממלמל דברים לא ברורים]".

השלושה נכנסים זה לדברי זה.

לרר: "אבל צביקה הפוך".

יחזקאלי: "לפרוש לתשלומים את אותה מכה שאני אומר, זה הכל".

לרר: "אבל הפוך, אני רוצה [מילה לא ברורה] לך הפוך. הרי אתה אומר לי כל הזמן שלא אכפת לחמאס מההרג של האזרחים, אז היית הורג גם חצי מיליון. לך אליהם צבאית, תוציא אותם מהמנהרה, תנצח צבאית ו...".

יחזקאלי: "תוציא, מקסים, גם וגם...".

לרר: "אז אני אומר לך אולי ה-20 והמאה אלף...".

יחזקאלי: "וגם איך יכול להיות שהכח הלוחם של חמאס 25 אלף ו-7,000 רק הרוגים?".

לרר: "בסדר אבל אתה לא יכול, אתה לא יכול להגיד שהפונקציה של הניצחון הצבאי זה הפונקציה של ההרס האזרחי ושל ההרג האזרחי ולהגיד לי באותה מידה שלא אכפת להם ושהם נהנים מזה".

יחזקאלי: "מה העניין שלי עם הביקורת? מה העניין שלי עם הביקורת? שאנשים לא קולטים פה שאנחנו במלחמה. יש לך חטוף שם. יש לך חטופים שהרוגים שם. ואתה מתחיל לדבר איתי על חוקים בינלאומיים. אם לא תצרוב את עזה ותסיים את המלחמה...".

לרר: "ולא צרבת?".

יחזקאלי: "הסתיימה המלחמה?".

לרר: "עזה משוטחת. עזה נראית כמו הירושימה".

יחזקאלי: "חצי עזה, והיא לא נראית כמו הירושימה. אתה לא ראית את זה. אם לא תסיים בעזה מצב שאתה מכריע את חמאס, אני מדבר איתך מה שאומרים בזה, ולא תסיים את זה שכולם נזהרים ממך, אז דיר באלאק ואתה תראה שבסוף מה שאמרתי [מילה לא ברורה] את המלחמה זה מה שיהיה".

חדאד: "אז אוקי, זו לא הדעה שלי, זו רק פרשנות, האמירות של צבי לצורך העניין אם זה היה בטלוויזיה הערבית או בעולם הערבי אף אחד לא היה אומר שום דבר ולמעשה יש גם ערבים שאומרים את זה בתוך העולם הערבי...".

לרר: "בסדר אבל אתם כל הזמן אומרים.. כאילו אנחנו רוצים להידמות..".

יחזקאלי: "לא דיברתי על...".

חדאד: "אנחנו לא רוצים להידמות, אנחנו לא רוצים להידמות, אבל הבעיה היא שאנחנו נלחמים באנשים האלה, במחבלים האלה וצריכים לאזן. אני מסכים איתך שיכול להיות שהטון צריך להיות בצורה אחרת, אבל, ואני משתמש בטון הזה, ואני גם מאמין בו אגב, אבל בשורה התחתונה צבי פונה גם לקהל בעולם הערבי והוא והוא והוא הוא ידוע...".

לרר: "טוב חברים תודה רבה".

יחזקאלי: "ובזה סיימנו את ה..".

לרר: "סיימנו את הסאגה".

יחזקאלי: "סיימנו את הסאגה".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 115KB)