האזרח כפיר-מרדכי-מכס מאמו בנרי, שהורשע באיומים נגד היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, נידון בשבוע שעבר (27.12) לארבעה חודשי מאסר על תנאי ו-180 שעות שירות לתועלת הציבור.

ביולי 2020 פרסם בנרי בחשבון הטוויטר שלו כך: "מנדלבליט יכול להתאמץ עד סוף חייו, להגיש נגד מישהו כתב אישום וגם לקבוע שהוא לא זכאי לסיוע משפטי. מנדלבליט יכול לשבש חקירות משטרה ולהדיח עדים. בסוף אנחנו נתלה את מנדלבליט. זה העונש על בגידה, אז שימשיך להתאמץ".

כשעוקבת בטוויטר הציעה לו להבהיר כי מדובר בתלייה מטאפורית אחרת חשבונו יימחק, השיב: "זה החוק. העונש על בגידה זה מוות".

בחודש פברואר האחרון הורשע בנרי בעבירת איומים. השופט עלאא מסארווה הכריע כי  הוכח היסוד הנפשי הנדרש בעבירה וזאת "לנוכח האיומים המפורשים, דרגתם, תוכנם המפחיד, החלטתו של הנאשם להפיץ את הפרסום המאיים, חרף האזהרה מהעוקבת, תוך ידיעה שהפרסום יתגלגל למרחב הציבורי, ומשם, בהעדר שליטה, לידיעתו של המתלונן או לסביבתו, וכי היא עלולה, בוודאות קרובה, להטיל במתלונן תחושות פחד".

כעת נגזר דינו של בנרי. "הכרעת הדין בתיק זה מבליטה את חומרת מעשיו של הנאשם. דברי האיום הופנו לאישיות בכירה, סמל שלטון במדינת ישראל, תוך ניסיון להטיל בו מורא ולהשפיע על תפקודו באמצעות איום בפגיעה פיזית ואישית בו. מדובר בהתייחסות פרסונאלית מזעזעת בה מודיע הנאשם למתלונן כי סופו המר יהיה מוות בתליה בהיותו בוגד.

"מדובר באיומים על עובד ציבור, בגין מעשים שביצע במסגרת תפקידו. מכאן שברגיל היה נכון להטיל על הנאשם עונש ממשי בדמות מאסר בפועל, למצער בעבודות שירות לתקופה לא קצרה", כתב השופט מסארווה, "ואף על פי כן, מצאתי, לא בלי התלבטות, שניתן להסתפק בעונש מתון יותר, של צו של"צ [שירות לתועלת הציבור] לצד מאסר מותנה".

בין השיקולים לקולא מציין השופט בין היתר כי מדובר בפרסום בודד שנמחק לאחר זמן קצר, כי יש הבדל בין איומים ספציפיים ופרונטליים לבין איומים בציוץ בטוויטר, כי מצבו של הנאשם, על מאפייניו הייחודיים, מעלה כי עונש של מאסר בפועל "עלול לפגוע בו פגיעה שיקשה עליו להתאושש ממנה, גם מבחינה בריאותית" וכן בגין "כשלים מסוימים שנפלו בחקירה".

בכך כיוון השופט מסארווה לעובדה שהשוטרת דנית גואטה שבחנה את פרסומי בנר בטוויטר ציינה כי "הוא בצד הימני של המפה הפוליטית". בהכרעת דינו התייחס לכך השופט וכתב כי ביקורתו של בנרי על קטלוגו הפוליטי מוצדקת. "מדובר בהתנהלות בלתי עניינית", פסק. יחד עם זאת, ציין בהכרעת הדין, כי השוטרת גואטה הסכימה עם הביקורת והבהירה כי שינתה את התנהלותה.

מלבד ארבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים ו-180 שעות שירות לציבור גזר השופט על בנרי גם התחייבות כספית על סך 5,000 שקלים להימנע במשך שנתיים מביצוע העבירה שבה הורשע. את בנרי ייצג עו"ד משה סרוגוביץ.

60439-10-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 140KB)