אדם בכובע משטרתי הפריע היום לשידור חי שהעביר עיתונאי רשת "אל-ערבי" הקטארית, אחמד דראוושה. במשטרה טוענים כי לא מדובר בשוטר.

בסרטון התקרית נראה דראושה מדווח מאשדוד על ההתפתחויות האחרונות במלחמה כשאל הפריים נכנס אדם ששואל אותו: "מה אתה מדווח?". דראושה משיב "רגע, אני בשידור".

בשלב זה התנהל הדיאלוג הבא:

אדם בכובע שוטר: "אז מה אם אתה בשידור, מה אתה מדווח?".

דראושה: "מה אומר דובר צה"ל".

אדם בכובע שוטר: "מה אומר דובר צה"ל? מקווה מאוד שאתם אומרים דברים טובים. הבנת אותי!? מקווה מאוד שאתם אומרים דברים טובים, וכל החמאס האלה צריכים לשחוט אותם!!, הבנת אותי?".

דראושה: "בסדר".

אדם בכובע שוטר: "כי אתם אם לא תדווחו את האמת, אוי ואבוי לכם!!".

דראושה: "אוקיי".

אחרי שהכתב שב לדווח לאולפן מתייצב האדם בכובע השוטר בינו לבין המצלמה ואומר "חמאס רוצחים שפלים, רוצחים שפלים. נהפוך את עזה לאבק. אבק!".

אדם בכובע משטרתי מפריע לשידור אל-ערביה, 15.10.23 (צילום מסך)

אדם בכובע משטרתי מפריע לשידור אל-ערבי, 15.10.23 (צילום מסך)

דראושה מספר ל"העין השביעית" כי עמד מחוץ למלון באשדוד על מנת למסור דיווח כשעצרה מולו מכונית שחורה, ללא סימון משטרתי, וממנה יצא אדם שהיה חמוש באקדח. דראושה מדגיש כי אינו בטוח שהאדם שהפריע לו בשידור היה שוטר משום שלא הציג שום תעודה וכן משום שבדרך כלל שוטרים מאפשרים לו לשדר ורק בהמשך מתשאלים אותו.

גם עיתונאים העובדים עבור רשת השידור הבריטית BBC עוכבו בתל-אביב משום שהם ערבים ואחד מהם הותקף. במקרה זה לא היה ספק כי מדובר בשוטרים.

רכב ה-BB שנעצר על-ידי משטרת ישראל, כפי שפורסם על ידי ה-BBC

רכב ה-BB שנעצר על-ידי משטרת ישראל, כפי שפורסם על ידי ה-BBC

ביום חמישי האחרון עצרו שוטרים בתל-אביב צוות של BBC בערבית ולפי עדות העיתונאים שלפו אותם מהרכב באיומי אקדח ועיכבו אותם. השוטרים גררו אותם מן הרכב, העמידו אותם מול הקיר וערכו עליהם חיפוש. כשאחד העיתונאים ניסה לצלם את האירוע, השוטר הטיח את מכשיר הטלפון שלו ברצפה והכה אותו בצווארו.

לגבי התקרית בתל-אביב נמסר ממשטרת ישראל: "מדינת ישראל נמצאת במלחמה נגד אויב אכזר שנמצא בתוך שטחי מדינת ישראל ופועל בשיטות תחבולה. לאור התראות, במסגרת פעילות מבצעית הבחינו השוטרים ברכב חשוד ועצרו אותו לבדיקה, במהלך הבדיקה של יושבי הרכב תושבי מזרח ירושלים, בוצע חיפוש מחשש להחזקת אמצעי לחימה. בתום הבדיקה ומשהוסר החשש כלל המעוכבים שוחררו בשטח. ככל שעולה טענה לחריגה, יש לפנות לגורמים המוסמכים לכך".

ממשטרת ישראל נמסרה כי האדם שהפריע לשידור כתב "אל-ערבי" אינו שוטר.

בעקבות ההפרעה לשידור של דראושה, נמסר ממרכז אעלאם, "המרכז הערבי לחירות המדיה, פיתוח ומחקר", כי "המקרה מפחיד, בייחוד שהאיום בא מאיש שדווקא אמור לשמור על הביטחון והסדר". "לצערנו", ממשיכים באעלאם, "המקרה הזה אינו היחידי".

מיום חמישי האחרון, מוסרים מהמרכז, "נרשמה עלייה של תקיפת עיתונאים בשטח: צוות של TRT (הטלוויזיה הטורקית) יחד עם כתב רדיו א-נאס הותקפו בנסיבות דומות בגבול לבנון. החייל אף איים לרצוח את הכתב אם הוא ישאר בשטח. זאת בנוסף לתקיפת צוות BBC בערבית אמש בתל אביב אחרי סיקור מחאת תושבי העוטף.

"עיתונאים אחרים סיפרו כי כבר אינם מוכנים לסקר במוקדים שיש בהם לחימה ומעדיפים לסקר אך ורק מתוך היישובים הערבים, דבר שיפגע בשליחות שלהם וגם בחופש העיתונות ובזכותו של הציבור לדעת. אנו מקווים שהיחס הזה ישתנה, וכי עיתונאים באשר הם יקבלו תמיכה ויחס ראוי לפי האמנות הבינלאומיות. עיתונאי בעת לחימה, הוא עיתונאי שצריך לתת לו הגנה לבצע את עבודתו".