חרף מצב המלחמה בישראל וחרף העובדה שבכלי התקשורת עובדים מסביב לשעון כדי לדווח על ההתרחשויות האינטנסיביות, בהנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות" ממשיכים לנסות להוציא לפועל את תוכנית הפיטורים הנרחבת שעליה הוכרז. כזכור, בקבוצת התקשורת בבעלות ארנון (נוני) מוזס מעוניינים לפטר כרבע מכוח האדם, בעיקר באתר ynet ובעיתון "ידיעות אחרונות". בחודש שעבר אף התקיימה שביתת אזהרה בת שעה של העובדים.

בוועד העובדים הודיעו כי סירבו לנכוח בפגישה עם ההנהלה שנקבעה היום (12.10) לשעות הבוקר באמצעות הזום. "אין גבול לאטימות ולחוסר הבושה", כתבו אתמול וועדי עיתונאי "ידיעות אחרונות", "כלכליסט", לאשה ו-ynet בהודעה לעובדים, "נדהמנו לקבל הודעה כי פגישת המשא ומתן שתוכננה לא תידחה. זאת, על אף שבשבת העברנו להנהלה הצעה להקפיא את כל המהלך והמו"מ לזמן בלתי מוגבל עד יעבור זעם".

עוד אמרו בוועדים כי "הגיע לידיעתנו שנמשכות גם בימים אלו שיחות 'המלצה' לעובדים על מנת שיפרשו מרצון. חד-משמעית: לא נדון לרגע אחד על פיטורי עובדים בזמן שכל המערכת עובדת מסביב לשעון כדי לספק לציבור את השירות הטוב ביותר בזמנים קשים אלו, כשאנחנו קוברים את מתינו, וכשחברנו למערכת עדיין מוגדר כנעדר".

"איך אפשר להעיז לנהל עכשיו דיון כלשהו על פיטורים או צמצומים ולהמשיך מהלך כזה כאילו כלום לא קרה?", אומר גורם בוועד ל"עין השביעית". "זה מטורף: כל המערכת עסוקה בכיסוי המלחמה - כתבים עובדים בדרום סביב השעון בתוך גיהנום, חלק מאנשים גויסו בצו 8 וחלק אחר מתגייסים לסיוע כמעט בכל תחום, בתוך סיטואציה מלחיצה ממילא".

עובדת בקבוצה הוסיפה כי "ממשיכים לפטר גם במלחמה. מה עם מי שבמילואים? מה עם מי שקורעים את עצמם ברגעים אלו כדי לכתוב סיפורי נופלים? ועובדים בתחום שהוא לא תחום האחריות שלהם? זה לא לעניין לדבר איתנו על פיטורים כשכולם עובדים קשה, חווים קשיים רבים בדיווחים ונחשפים לחומרים קשים".

עובדי "ידיעות אחרונות" בשביתת אזהרה 20.9.23

עובדי "ידיעות אחרונות" בשביתת אזהרה 20.9.23

בתגובה לסירוב להשתתף בפגישה, בהנהלה שיגרו מייל לעובדים ובו האשימו את הוועד בפגיעה בעובדים. "לצערנו החליטה נציגות העובדים לבטל ישיבה עם ההנהלה תוך שהיא עושה שימוש ציני במצב הקשה אליו נקלעה המדינה", כתבו, "הנזקים הכבדים מהמצב הולכים ומצטברים, והנה בחוסר תום לב של ממש מנסה נציגות העובדים להסית את ציבור העיתונאים בעת ביצוע עבודתם, במטרה להשיג הישגים".

בהנהלה טענו עוד במייל כי היא זו שפועלת בשיקול דעת. הפגישה נועדה, לדבריהם, "לנהל שיח מול נציגות העובדים, להציג בפניהם את תמונת המצב המורכבת מאז פרצה המלחמה ולשתף בדרכי הפעולה האפשריות בעת הזאת, בעקבות המצב שנכפה עלינו".

"להתנהלותה של נציגות העובדים אין כל תרומה לעובדים והיא רק מסבה נזקים", נכתב עוד במייל. "אין לנו אלא להצר על ההחלטה לבטל ישיבות משותפות. בכוונת ההנהלה להמשיך ולפעול בצורה אחראית ולנקוט בכל הפעולות הדרושות לשם שמירה על מקום העבודה של כולנו".

גורם בוועד הוסיף כי "הוועד מורכב מאנשים בוגרים. לא התנגדנו, למשל, לאיחוד המערכות, למרות שיש ועדים כמו אלה ביס ובפלאפון, שהזהירו שכל איחוד אצלם יגרור שביתה מיידית". לדבריו, לצד ההכרה במציאות, "דרשנו בתוקף שכל צעד שפוגע בעובדים ייעשה במידה, בהיגיון, באנושיות ובתגמול נכון. בכל מקרה, המשך הדיון על מהלך האיחוד והקיצוצים לא הגיוני בתקופה כזו".

אבי משולם, העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ושל ynet, לא הגיב גם הפעם לפניות "העין השביעית".

באוגוסט האחרון הודיעה הנהלת הקבוצה על מהלך הפיטורים של כרבע מהעובדים שמגיע בעקבות איחוד מערכות העיתון המודפס ו-ynet. מאז המגעים בין ועד העובדים לבין ההנהלה מתנהלים באווירה של חוסר אמון ועוינות, מלווה בהאשמות הדדיות על חוסר כנות או ניסיונות להתססת העובדים.