עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות" שבתו היום (20.9) במשך שעה שביתת אזהרה, לאחר שלדברי ועד העובדים ההנהלה סירבה פעם נוספת להעביר פירוט של תוכנית איחוד מערכות העיתון המודפס ו-ynet, כולל מספר וזהות המפוטרים בשתי המערכות. לדברי מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל, אלי גרשנקרוין, "אם ההתנהלות הנוכחית תימשך - אנחנו לא מפחדים, נרחיב את העיצומים עד שנשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו".

איחוד המערכות, לצד המצב הכלכלי הרעוע של החברה, הן הסיבות אותן מונה ההנהלה לפיטורים הצפויים, של כרבע מעובדי הקבוצה, בעיקר ב-ynet, אך גם בעיתון המודפס, ב"כלכליסט" וב"לאשה". בתוך כך, פתחה הנהלת "ידיעות אחרונות" חזית פומבית מול העובדים, במכתב ששלחה בדואר אלקטרוני המשנה למנכ"ל הממונה על משאבי האנוש בקבוצה, ורד סוטו-אורגד.

"הניסיונות של נציגות העובדים להתסיס את העובדים נגד מהלך האיחוד לא רק שלא יועילו אלא עשויים רק להזיק ואף לפגוע בעתידם של העובדים הנשארים. עצם העובדה כי הדרישות שהעלתה נציגות העובדים מתעלמות לחלוטין מהמצב הכלכלי מלמדת כי אין להם כוונה אמיתית להגיע להסדר וכי הן הועלו למראית עין בלבד", כתבה סוטו-אורגד.

חבר הוועד רועי ברוורמן התייחס בכינוס שנערך במהלך השביתה היום למכתבה של סוטו-אורגד ולטענה כי הוועד מעביר לעובדים מסרים מטעים. "אבל אנחנו היחידים שמעבירים פה מסרים", אמר ברוורמן, "לא ראינו פעם אחת את אבי משולם יורד לעובדים ואומר - זו התוכנית, אלה האנשים שילכו הביתה וככה המערכת תיראה ביום שאחרי. לא יודע מה גרוע יותר - שהם לא יודעים או שהם מורחים אותנו ומשקרים אותנו עד הרגע האחרון".

מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין בכינוס עובדי "ידיעות אחרונות" 20.9.23

מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין בכינוס עובדי "ידיעות אחרונות" 20.9.23

"בשבוע שעבר הייתה הרמת כוסית, משולם דיבר סוף סוף והבטיח שהכוח העיתונאי לא ייפגע", המשיך ברוורמן. "אם הוא כל כך בטוח שיהיה בסדר, למה לא פתח לשאלות את הרמת הכוסית. הוא אמר 'שתהיה לכם שנה טובה'. בקרוב הוא יגיד לנו 'גמר חתימה טובה' ו'סוכות שמח', ואז - ישלח מכתבי פיטורים".

חבר הוועד ישראל וולמן הוסיף כי ההשבתה היום היתה "רמז קל לקראת השלבים הבאים שיהיו בקרוב, אנחנו מבקשים שתהיו ערניים וסולידריים".

"העיתונאים של קבוצת 'ידיעות' מעוניינים שיתייחסו אליהם בכבוד ולא יספרו להם סיפורים שיהיה בסדר ושאפשר לייצר את אותו מוצר עם 100 עובדים פחות"

"'בואו להיות הפרזנטורים שלנו' - זו הכותרת של המייל שיצא אתמול לעובדים שמציע 'לספק לכם חוויה של דוגמנים ליום אחד'", סיפר גרשנקרוין במהלך כינוס העובדים בפתח המערכת בראשון לציון, "אם היינו צריכים לתת הגדרה מילונית לניתוק, אטימות וזלזול של הנהלה בעובדיה, מצאנו את הדוגמה המושלמת.

"בזמן שההנהלה מתכננת לשלוח הביתה יותר מ-100 עובדי ynet ו'ידיעות אחרונות', ומציעה תנאים מבזים ומשפילים למי שיפרוש מרצון ועוד יותר משפילים למי שיפוטר; בזמן שאנשי הנהלה מאיימים על עובדים שכדאי להם לפרוש מרצון אחרת ימצאו עצמם מפוטרים; בזמן שההנהלה לא מעבירה תוכנית סופית לנציגות העובדים, למרות ששעון החול אוזל ומכתבי הפיטורים נכתבים בזמן שאנחנו מדברים - בזמן הזה מציעים לכם להיות פרזנטורים ליום אחד. ניתוק וזלזול.

"עובדים לא מעוניינים להיות פרזנטורים, לא ליום אחד ולא לשבוע. העיתונאים של קבוצת 'ידיעות' מעוניינים שיתייחסו אליהם בכבוד ולא יספרו להם סיפורים שיהיה בסדר ושאפשר לייצר את אותו מוצר עם 100 עובדים פחות".

משולם, העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ושל ynet, לא הגיב גם הפעם לפניות "העין השביעית".

עובדי "ידיעות אחרונות" בשביתת אזהרה 20.9.23

עובדי "ידיעות אחרונות" בשביתת אזהרה 20.9.23

בכינוס עובדים קודם, שנערך ב-8.9, הדגישו נציגי הוועד וארגון העיתונאים כי המאבק אינו רק על מספר המפוטרים ועל תנאי הפרישה, אלא גם על תנאי העבודה ביום שאחרי, שכן בהנהלת הקבוצה מצפים להמשיך ולהגיש את אותם מוצרים עיתונאיים - למרות הקיצוץ החד בכוח האדם.

נציגי הוועד וארגון העיתונאים הכינו את העובדים לפיטורים של עובדים מכל המחלקות, כשלדבריהם איש אינו חסין, גם עובדים ותיקים ובולטים בקבוצה. בנוסף, לדבריהם, התקופה שאחרי הוצאת מהלכי הפיטורים לפועל תהיה קשה, כשנטל העבודה יגדל עם הצמצום הדרמטי במספר העובדים.

לדברי גרשנקרוין, ההנהלה לא סיפקה התחייבות לתגמל את העובדים על מטלות נוספות והסתפקה באמירה עמומה בנושא. גם בעניין הזה, לדבריו, יש צורך דחוף להגיע לסיכום לפני תום תקופת המשא ומתן כי לאחר מכן יהיה קשה יותר להגיע להישגים עבור העובדים.

הנהלת הקבוצה מסרה לוועד נתונים חלקיים לגבי התפלגות המפוטרים: שבעה עורכים וכתבים, שבעה גרפיקאים, חמישה אנשי הפקה, שלושה צלמים וקשב במערכת "ידיעות אחרונות". 19 עורכים, תשעה כתבים, עשרה עובדי הפקה, שלושה קשבים, ארבעה צלמים, שישה עורכי וידאו, שני אנשי קריאייטיב ועובד אולפן ב-ynet.